کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ذهن آگاهی چه فوایدی دارد؟

7 خرداد 1401 ساعت 19:56

مفهوم درمان‌های مبتنی بر ذهن آگاهی از دهه ۱۹۷۰ وجود داشته است اما در سالهای اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده است، و پزشکان توصیه می‌کنند تکنیک‌های ذهن آگاهی را برای مقابله با استرس و اضطراب به کار گیرید.


تحقیقات گسترده‌ای در زمینه اثبات استراتژی‌های ذهن آگاهی در کاهش علائم بیماری‌های مختلف روانی و جسمی وجود دارد. در برخی موارد، شواهد تاثیر مثبت کاملاً قوی است، در برخی دیگر، داده‌ها نشان می‌دهد که توانایی ذهن آگاهی در کنار سایر روش‌های درمانی، به تحقیقات بیشتر نیازدارد.

در فرهنگ غربی، جان کبات زین تلاش زیادی برای ارائه ذهن آگاهی داشته است. جان کبات برای فهم ذهن آگاهی، این فرآیند را زیر نظر چند معلم بودایی مانند، فیلیپ کاپلو، تیچ نهات هان فرا گرفت. جان کبات در اواخر دهه 1970 با سمت استاد در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست، درمانی را تحت عنوان درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای کمک به بهبود درمان درد های مزمن تدوین کرد.

اضطراب یک مشکل جدی بهداشت روان است که سالانه تقریباً از هر ۵ بزرگسال آمریکایی ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این علائم ممکن است از خفیف تا تغییر‌دهنده زندگی باشد، زندگی شخصی و کاری برخی از افراد به شدت تحت تاثیر بیماری قرار دارد. در حالی که چندین روش درمانی اثبات شده است که دارای سطح بالایی از تاثیر در درمان اضطراب هستند، بخش قابل‌توجهی از کسانی که از اضطراب رنج می‌برند، تحت درمان قرار نمی‌گیرند و یا به یک بیماری مزمن مبتلا می‌شوند.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که ذهن آگاهی در کاهش علائم اضطراب موثر است. برخی از دانشمندان فرض می‌کنند که کارآیی آن در برابر اضطراب به چگونگی تغییر ذهنیت در دیدگاه فرد مربوط می‌شود، اجازه می‌دهد تا فرد بدون ترس و نگرانی با تجارب درونی، شناختی و جسمی خود روبرو شود و آنها را بپذیرد.

بسیاری از مطالعات همچنین اثر بالقوه آموزش ذهن آگاهی را به عنوان درمانی برای اختلال بیش‌فعالی با کمبود توجه نشان داده‌اند.

ذهن آگاهی در جلسات درمانی و روان درمانی هم به کار برده می شود و روانشناسان این تکنیک ها را به کار برده و مراجعان زیادی هم علاقه مند به کار کردن با این تکنیک ها هستند.

شواهد همچنین توانایی بالقوه تکنیک‌های ذهن آگاهی را برای بهبود علائم درد مزمن نشان داده است. علاوه بر این، ذهن آگاهی پیش‌بینی‌کننده قابل‌توجهی از متغیرهای متعدد مرتبط با سلامت روان است.

سازمان بهداشت جهانی بیماری قلبی را یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان می‌داند. استرس یکی از عوامل در ایجاد بیماری قلبی است. با توجه به تاثیر ذهن آگاهی در کاهش استرس، دانشمندان استفاده از استراتژی‌های ذهن آگاهی در پیشگیری و مدیریت بیماری‌های قلبی را کشف کرده‌اند.

برخی از مطالعات توانسته‌اند نشان دهند که ذهن آگاهی می‌تواند به مردم در کنترل ضربان قلب کمک کند، که می‌تواند به طور بالقوه به روشی برای حفظ ضربان قلب در محدوده سالم تبدیل شود.


به طور کلی، تمرکز ذهن آگاهی بر آگاهی بخشیدن و در زمان حال بودن است. در فرآیند ذهن آگاهی به بسیاری از موارد، تاکید نمی شود؛ بدان معنا که نباید در فرآیند ذهن آگاهی خیلی از فعالیت ها را انجام دهیم.


منبع: سلامت


کد مطلب: 58922

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58922/ذهن-آگاهی-فوایدی

میگنا
  https://www.migna.ir