سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۷
کد مطلب: 58929
۷
۳
افرادی که اسامی‌شان منتشر شد هیچ تحصیلات روانشناسی ندارند

با انتشار اسامی "غیر روان‌شناسان" قصد توهین نداشتیم؛ فقط اطلاع‌رسانی کردیم

با انتشار اسامی "غیر روان‌شناسان" قصد توهین نداشتیم؛ فقط اطلاع‌رسانی کردیم
دکتر محمد حاتمی در نشست خبری امروز خود که با محوریت پاسخ به سوالات پیرامون انتشار لیست روانشناس‌نماها برگزار شد، با اشاره به لیست منتشر شده از اسامی "غیر روانشناسان فاقد مجوز"، اظهار کرد: پس از انتشار این لیست برخی اقرار کردند و گفتند نمی‌دانستند. اکنون صفحات خود را اصلاح  کرده‌اند، اگر این کار اصلاحی انجام شود به نظر می‌رسد می‌توان اسامی این افراد را از سایت سازمان حذف کرد چراکه نگاه ما به این امر اصلاحی است و هدفمان اطلاع رسانی به مردم است. 

وی افزود: خیلی‌ها صفحات خود را تغییر داده‌اند، این هم خوب هست و اگر دیگر در این حوزه فعالیت نکنند برای ما ارزشمند است. 


شورای ملی نظارت بر غیرروانشناس‌نماهای فاقد مجوز تشکیل شود
۱۰۰ نفر از این روان‌شناسان ۳۵ میلیون فالور دارند
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید شورای هماهنگی ملی برای نظارت بر غیر روانشناسان فاقد مجوز ایجاد شود، تصریح کرد: در حال حاضر با بررسی های انجام شده متوجه شدیم ۱۰۰ نفر از این اسامی پیج‌های منتشر شده مجموعا ۳۵ میلیون فالور دارند. ارگانهای دیگر باید به نظارت تخصصی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور را  بر روی این پیج ها توجه کند. 

فعالیت غیر روانشناس نماها در حیطه کنکور
حاتمی با اشاره به فعالیت غیر روانشناس نماها در حیطه کنکور، ادامه داد: رانت‌های کنکوری‌ها بسیار قوی‌تر است اما برای این موضوع هم برنامه داریم. 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه بزرگترین گلایه ما از نهادهای دولتی است که به افرادی که صلاحیت ندارند مجوز فعالیت می‌دهد، گفت: ارگان‌ها تخصصی به موضوع روانشناسی نگاه نمی‌کنند بلکه نگاه تکلیفی دارند و مجوز راه اندازی مرکز  به این افراد می‌دهند و این افراد با این مجوزها به مردم آسیب می‌زنند. 


با انتشار اسامی قصد توهین نداشتیم؛ فقط اطلاع‌رسانی کردیم 
وی با اشاره به انتشار اسامی افراد غیر روانشناس گفت: ما قصد توهین به افراد را نداشتیم و تنها اطلاع رسانی کردیم. این اسامی هیچ کدام مدرک در حوزه روانشناسی ندارند. 

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت دکتر "فرهنگ هولاکویی" اظهار کرد: بعضا یک فرهنگ غیر ایرانی توسط این افراد خارج نشین در صحبت‌هایشان بیان می‌شود که این امر جفا  بر مردم است و هر کسی که روانشناس نباشد و مطالب ایشان بعضا غیر علمی و غیر فرهنگی است و این امر جفا بر مردم است. نمی‌توان گفت چون در خارج از کشور سخنرانی دارند و تحصیل کرده‌اند نباید اسامی آنها منتشر شود. دنیای فعلی دهکده جهانی است و مرز فیزیکی نداریم و دایره فعالیت این فرد نیز به دلیل نفوذ حرف هایشان، در ایران است و نوع بیان ایشان تاثیر گذار است و ما به ایشان توهینی نکردیم  و برایمان قابل احترام هستند. 

حاتمی گقت: دکتر هلاکویی عذر خواهی کردند و اعلام کرد که دکتری اقتصاد و جامعه شناسی دارم و روان شناس نیستم.


پروانه فعالیت روانشناسانی که قبل از آذر ۹۹ از بهزیستی مجوز دریافت کرده‌اند، محفوظ است 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تفاهم این سازمان با سازمان بهزیستی در خصوص دادن مجوز مرکز مشاوره، تصریح کرد: افرادی که قبل از تاریخ اول آذر ۱۳۹۹ پروانه مرکز روانشناسی و مشاوره از بهزیستی داشته اند، پروانه آنها محفوظ است و  فقط باید به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده و پرونده‌ای برای پروانه فردی تشکیل دهند اما اگر بعد از این تاریخ از بهزیستی، مجوز دریافت کرده‌اند به این معنا است که بهزیستی خطا کرده است.

افرادی که اسامی‌شان منتشر شد هیچ تحصیلات روانشناسی ندارند
صرف به اشتراک‌گذاری مطالب خوب و علمی در فضای مجازی ایرادی ندارد 

حاتمی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه بعضا افرادی که اسامی آنها در لیست "غیر روانشناسان فاقد مجوز" منتشر شد مدعی هستند که کار درمانی به معنای حضور مراجع در اتاق درمان انجام نمی‌دهند و تنها مطالب مفیدی را در صفحات خود به اشتراک می‌گذارند، تصریح کرد: صرف به اشتراک گذاشتن مطالب خوب و علمی و مفید ایرادی ندارد اما اینکه ابتدا مطالب مفید منتشر شود، سپس کلاس آموزشی برگزار شده، خدمات مشاوره ارائه شود و کار به اتاق درمان کشیده شود، اشکال دارد و این افرادی که اسامی آنها منتشر شد هیچ تحصیلات روانشناسی ندارند. 

مجوز برخی ارگانها به معنی فعالیت در حوزه روانشناسی افراد نیست 
وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال ایسنا مبنی بر اینکه "ع . ش" با انتشار بیانیه‌ای از "انجمن توسعه فردی و سازمانی کشور"  مدعی شده است که‌ فعالیت افراد این انجمن با مجوز وزارت کار است و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در صلاحیتی نیست که فعالیت این افراد را غیر قانونی بداند، تصریح کرد: بسیاری از ارگان‌ها اقدام به دادن مجوز می‌کنند. مجوز دادن به معنای اینکه فرد می‌تواند فعالیت روانی انجام دهد نیست چراکه افراد برای فعالیت در حوزه روانشناسی و مشاوره باید از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پروانه فردی بگیرند و بدون در نظر گرفتن مجوز انجمن‌ها، ما به نوع فعالیت افراد توجه داریم که اگر فعالیت آنها در حیطه روانشناسی و مشاوره است باید از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پروانه فعالیت فردی داشته باشند.

چرا صلاحیت برخی در کمیسیون‌های تخصصی رد می‌شود؟
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعضا افرادی که مدرکی در حوزه روانشناسی دارند، مطرح می‌کنند که بررسی صلاحیت آنها در کمیسیون‌های تخصصی این سازمان برای گرفتن پروانه فعالیت سلیقه‌ای اعمال می‌شود و گرچه این افراد متخصص‌اند اما از نظر سازمان صلاحیت ندارند، توضیح داد: قطعا اساتید دانشگاه حاضر در کمیسیون‌های تخصصی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور صاحب صلاحیت هستند. این افراد استاد دانشگاه هستند. بعضا پیش می‌آید وقتی افراد نمی‌توانند از مرحله‌ای عبور کنند و پروانه صلاحیت دریافت کنند چنین حرف‌هایی را علیه کمیسیون‌ها عنوان می‌کنند. هرچند بنده نمی‌خواهم نسبت به این موضوع دفاع کنم چراکه امکان دارد در کمیسیون‌ها بعضا سلیقه‌ای برخورد شود و سوالاتی غیر استاندارد از مراجعان پرسید شود اما نمی‌توان به طور کلی اساتید کمیسیون‌ها را صاحب صلاحیت ندانست. 

حاتمی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت دکتر انوشه نیز تصریح کرد: ایشان پیش از انتشار لیست "غیر روانشناسان فاقد مجوز"، در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پرونده داشتند و قبلا تعهد داده بودند که در حوزه روانشناسی فعالیت نکنند اما تا کنون در عین حالی که هیچ مدرکی در حوزه روانشناسی ندارند، در این حوزه فعالیت کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
سازمان روانشناسی باید با قدرت، به این روند ادامه داده و لیست افراد را منتشر کند. تا این افراد دست بردارند از فعالیت غیر حرفه ای
Iran, Islamic Republic of
لیست رو مرتب بنویسین. سازمان تایپیست درست نداره!
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
چه توهینی! اتفاقا سازمان از اول باید این کارو می کرد. حتما هر سال هم به روز کنید. ممنون از زحماتتون
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!