کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساراحق بین

زندگی مبتنی بر ارزشها یا زندگی مبتنی بر اهداف؟

9 خرداد 1401 ساعت 10:06


 سارا حق بین در یادداشتی برای میگنا نوشت به نظر می‌رسد این روزها جامعه به شدت روی اهداف متمرکز شده و دائماً این پیام در حال ترویج است که «به کارهای بیشتری دست یابید، بهتر عمل کنید و همیشه به هدف خود برسید.»
ممکن است قبلاً کلمه «ارزش» را در زمینه اهداف و تعیین هدف شنیده باشید. گاهی‌اوقات ما فکر می‌کنیم ارزش‌ها و اهداف یکسان هستند، اما بین یک ارزش و یک هدف تفاوت مشخصی وجود دارد.
هدف چیست؟
هدف چیزی است که شما می‌خواهید به آن برسید و می‌تواند هر چیزی باشد. همه ما اهدافی داریم که می‌خواهیم به آن‌ها برسیم. اهداف می‌توانند به زندگی ما جهت ببخشند اما گاهی‌اوقات ما به هدف می‌رسیم ولی احساس رضایت نمی‌کنیم.
ارزش چیست؟
برخلاف هدف، یک ارزش کاملاً قابل دستیابی نیست، ارزش چیزی است که شما می‌خواهید باشید که می‌تواند ویژگی‌ای باشد که می‌خواهید آن را بدست بیاورید یا چیزی در مورد خودتان که می‌خواهید تغییر دهید.
اما نکته مهم در مورد ارزش‌ها این است که آنها منبعی برای اهداف جدید می‌شوند. هنگامی که ارزش‌های خود را بدانید، متوجه خواهید شد که تعیین و حفظ اهداف بسیار آسان‌تر است. آیا می‌خواهید مادر بهتری باشید؟ این هفته چه کاری می‌توانید انجام دهید تا کمی به مادر بهتری بودن نزدیک شوید؟ ممکن است تصمیم بگیرید که هر روز از فرزندان خود تعریف و تمجید کنید. اکنون هدفی بر اساس یک ارزش دارید.
به ارزش‌های خود فکر کنید. از خود بپرسید آیا من برای رسیدن به چیزهایی در زندگی‌ام تلاش می‌کنم که من را به شخصی که می‌خواهم باشم نزدیک‌تر می‌کند یا فقط به این دلیل که فکر می‌کنم باید باشم، اهدافی را هدف قرار می‌دهم؟
تحقیقات زیادی نشان می‌دهد زندگی مبتنی بر ارزش‌ها شروع خوبی برای ارتقای انعطاف‌پذیری و شادکامی در زندگی است. بنابراین شاید ارزش آن را داشته باشد که برای برخی از چیزهایی که در مورد خود یا دیگران دوست دارید و اینکه چگونه ممکن است به سمت رشد و اصلاح حرکت کنید، وقت بگذارید.
در حالت ایده‌آل، باید یک قدم به عقب برداشتع و فراتر از هدف‌مان فکر کنیم. ما باید ارزش‌های‌مان و چرایی پشت آن‌ها را شناسایی کنیم. اگر به دنبال یک هدف خاص ادامه مسیر دهیم، هرگز راضی نخواهیم شد زیرا هدف بعدی تشدید می‌شود و یا شاید زمانی که به هدف برسیم دریابیم که نتیجه واقعاً آنطور که فکر می‌کردیم نبود. بهتر است به جای اندازه‌گیری موفقیت اهداف انجام شده، زندگی بر اساس ارزش‌های خود را در نظر بگیرید.

ارزش‌ها به ما این امکان را می‌دهند که در مورد چگونگی زندگی خود فکر کنیم. آن‌ها قطب‌نمایی هستند که راه را برای اهداف ما هموار می‌کنند. ارزش‌ها اصول، استانداردها، کیفیت‌ها و فعالیت‌هایی هستند که برای ما مهم بوده و به زندگی ما معنا می‌بخشند. در کنار آن‌ها، اهداف روش‌هایی هستند که ارزش‌ها را اجرا می‌کنند. مثلاً همدلی یک ارزش است و داوطلب شدن برای کمک به زلزله‌زدگان یک هدف است. شما می‌توانید هر روز رفتاری داشته باشید که به شما امکان دهد به هدف خود برسید و زندگی مطابق با ارزش‌های خود را داشته باشید.
وقتی اهدافی را انتخاب می‌کنیم که از ارزش‌های ما سرچشمه می‌گیرند، تمایل بیشتری به آن‌ها داریم. درک و اتصال به ارزش‌های‌مان در حین رسیدن به اهداف‌مان، به ما اجازه می‌دهد تا زندگی رضایت‌بخش‌تری داشته باشیم.


کد مطلب: 58937

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/58937/زندگی-مبتنی-ارزشها-یا-اهداف

میگنا
  https://www.migna.ir