سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۲
کد مطلب: 59014
۲

اثر سر و صدای ترافیک برجلوگیری از رشد شناختی کودکان

اثر سر و صدای ترافیک برجلوگیری از رشد شناختی کودکان
یک مطالعه جدید که توسط مؤسسه ISGlobal بارسلونا در ۳۸ مدرسه این شهر با مشارکت ۲۶۸۰ کودک بین ۷ تا ۱۰ سال انجام شده، نشان داد که سر و صدای ترافیک می‌تواند مانع خواندن و رشد شناختی کودکان در مدارس شود.

دانش‌آموزان چهار آزمون شناختی را برای تجزیه و تحلیل رشد خود طی یک دوره ۱۲ ماهه انجام دادند. محققان در این مطالعه به طور خاص به دو مهارت میزان توجه و حافظه فعال که در دوران پیش از نوجوانی به سرعت رشد می‌کنند توجه نشان دادند.

دامنه توجه شامل توجه انتخابی به محرک‌های خاص یا تمرکز بر روی یک کار خاص برای دوره‌های زمانی طولانی است. حافظه فعال نیز که حافظه عملیاتی نیز نامیده می‌شود، اجازه می‌دهد تا اطلاعات در دوره‌های زمانی کوتاه نگهداری و پردازش شوند.

محققان مؤسسه بهداشت جهانی بارسلون، صدایی را که معمولاً باید در کلاس، حیاط و خارج از هر مدرسه تحمل کنند، اندازه گیری کردند. هنگام تجزیه و تحلیل نتایج، تنوع در سطح صدای ترافیک بین مدارس وجود داشت که پس از یک سال، پیشرفت حافظه فعال، حافظه فعال پیچیده و دامنه توجه در مدارس با آلودگی صوتی بیشتر، کندتر بود.

افزایش ۵ دسی بل در سطوح نویز خارجی منجر به ۱۱.۴ درصد کندتر شدن سطح حافظه فعال و ۲۳.۵ درصد کاهش در سطح توسعه حافظه فعال پیچیده در بین دانش آموزان شد. به طور مشابه، قرار گرفتن در معرض ۵ دسی بل نویز اضافی ناشی از ترافیک بیرونی حاکی از رشد ۴.۸ درصدی کندتر در دامنه توجه نسبت به میانگین بود.

ماریا فورستر، محقق مؤسسه بهداشت جهانی بارسلونا، در مورد رشد شناختی گفت: "به طور کلی، سر و صدا می‌تواند باعث استرس شود و پیامد‌های متفاوتی برای سلامت بزرگسالان داشته باشد.

" فورستر افزود: "این بسیار پیچیده است و در طول سالیان متمادی اتفاق می‌افتد، اما ما تصمیم گرفتیم به توجه و حافظه فعال نگاه کنیم، زیرا آن‌ها در سنین ۷ تا ۱۰ سالگی بسیار افزایش می‌یابند، بنابراین تنها در ۱۲ ماه می‌توانیم تفاوت‌ها را ببینیم. "



منبع: ارم نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند