متروپل پیوست اجتماعی نداشت
دکتر حسین ملتفت
جامعهشناسی اساسا در کشور ما جایگاهی ندارد در حالی که هر پروژه فنی و مهندسی که قرار است احداث شود، برای اجرا در جامعه نیاز به پیوست اجتماعی دارد؛ پیوستهای اجتماعی در طراحی برنامههای کلان و اجتماعی از جمله ساخت و ساز و احداث پروژهها، با هدف کنترل محیطی و پیشگیری از ناهنجاریها و آسیبها در نظر گرفته میشوند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک طرح و یک پروژه از جمله ساختمانسازی برای رفاه و آسایش انسانها اجرا میشود، در نتیجه پیوست اجتماعی نیاز دارد تا شاهد اتفاقاتی نظیر متروپل نباشیم؛ این پروژه نه تنها برای مردم آسایش به همراه نیاورد بلکه یک شهر و حتی یک استان را مصیبتزده کرد یعنی به جای اینکه منفعت داشته باشد، نتیجه عکس داشت.
عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: متاسفانه یک سری منافع در این میان به وجود آمد که باعث قربانی شدن دیگر افراد جامعه شد. از آن شخصی که هزینه کرده و سرمایهگذاری کرده تا شخصی که یک لحظه از آنجا عبور کرد، سرمایه و جان خود را به راحتی از دست دادند.
ملتفت با اشاره به اشکالات اجتماعی ساخت متروپل، بیان کرد: ساخت ساختمانی با این عظمت و در خیابانی کمعرض، علاوه بر مسائل فنی نیاز به پیوست اجتماعی دارد. وقتی پیوست اجتماعی نباشد شاهد این هستیم که یک ساختمان ۱۰ تا ۱۲ طبقه در یک خیابان هفت هشت متری ساخت میشود و این چنین فاجعهای به بار میآورد در حالی که از نظر جامعهشناختی نیاز است همه ساخت و سازها و هر فعالیتی که در جامعه صورت میگیرد با پیوست اجتماعی باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه هیچ کدام از طرحهایی که در کشور اجرا میشود، چه صنعتی و چه غیرصنعتی، پیوست اجتماعی ندارند. در واقع پیوست اجتماعی به این معنا است که باید یک مطالعه انجام شود و ویژگیهای پروژه از نظر اجتماعی و موقعیت جغرافیایی مشخص شود و ببینیم که میتواند برای مردم شهر و منطقه مفید باشد یا نه؛ این کار در متروپل انجام نشده بود.
این جامعهشناس در پایان یادآور شد: باید پیش از رخ دادن اتفاق، پیوست اجتماعی در پروژه متروپل لحاظ میشد اما متاسفانه در جامعه ما اهمیتی برای جامعهشناسی قائل نیستند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک طرح و یک پروژه از جمله ساختمانسازی برای رفاه و آسایش انسانها اجرا میشود، در نتیجه پیوست اجتماعی نیاز دارد تا شاهد اتفاقاتی نظیر متروپل نباشیم؛ این پروژه نه تنها برای مردم آسایش به همراه نیاورد بلکه یک شهر و حتی یک استان را مصیبتزده کرد یعنی به جای اینکه منفعت داشته باشد، نتیجه عکس داشت.
عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: متاسفانه یک سری منافع در این میان به وجود آمد که باعث قربانی شدن دیگر افراد جامعه شد. از آن شخصی که هزینه کرده و سرمایهگذاری کرده تا شخصی که یک لحظه از آنجا عبور کرد، سرمایه و جان خود را به راحتی از دست دادند.
ملتفت با اشاره به اشکالات اجتماعی ساخت متروپل، بیان کرد: ساخت ساختمانی با این عظمت و در خیابانی کمعرض، علاوه بر مسائل فنی نیاز به پیوست اجتماعی دارد. وقتی پیوست اجتماعی نباشد شاهد این هستیم که یک ساختمان ۱۰ تا ۱۲ طبقه در یک خیابان هفت هشت متری ساخت میشود و این چنین فاجعهای به بار میآورد در حالی که از نظر جامعهشناختی نیاز است همه ساخت و سازها و هر فعالیتی که در جامعه صورت میگیرد با پیوست اجتماعی باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه هیچ کدام از طرحهایی که در کشور اجرا میشود، چه صنعتی و چه غیرصنعتی، پیوست اجتماعی ندارند. در واقع پیوست اجتماعی به این معنا است که باید یک مطالعه انجام شود و ویژگیهای پروژه از نظر اجتماعی و موقعیت جغرافیایی مشخص شود و ببینیم که میتواند برای مردم شهر و منطقه مفید باشد یا نه؛ این کار در متروپل انجام نشده بود.
این جامعهشناس در پایان یادآور شد: باید پیش از رخ دادن اتفاق، پیوست اجتماعی در پروژه متروپل لحاظ میشد اما متاسفانه در جامعه ما اهمیتی برای جامعهشناسی قائل نیستند.
مرجع : خبرگزاری ایسنا