جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۲۳:۰۱
کد مطلب: 59083
۱

خطر خودکشی در کمین افرادی که دارو‌های ضد ریزش مو مصرف می‌کنند!

خطر خودکشی در کمین افرادی که دارو‌های ضد ریزش مو مصرف می‌کنند!
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد ۸۵ درصد آقایان در طول عمر خود درجاتی از ریزش موی سر را تجربه می‌کنند. از این رو، غول‌های داروسازی جهان تاکنون سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی بر روی یافتن دارو‌های ضدریزش موی سر انجام داده اند. هم اینک دارو‌های بی‌شماری در بازار موجود است که افراد می‌توانند بدون نسخه پزشک و به سهولت آن را از داروخانه‌ها تهیه کنند. با این حال، کمتر کسی نسبت به عوارض جانبی این دارو‌ها آگاهی لازم را دارد.
 
به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد داروی مشهور ضدطاسی سر موسوم به پروپشیا (Propecia) که با نام تجاری فیناستراید (Finasteride) به بازار عرضه می‌شود می‌تواند مردان را در خطر خودکشی قرار دهد. این دارو که به صورت قرص برای جلوگیری از ریزش موی سر مصرف می‌شود، پیش‌تر نیز هشدار‌های دیگری درباره مصرف آن دریافت کرده بود.

سازمان غذا و داروی آمریکا در گذشته اعلام کرده بود باید بر روی برچسب پروپشیا هشدار‌هایی درباره احتمال اختلال دائم در عملکرد جنسی (ناتوانی جنسی) و نیز بروز افسردگی در آقایان نوشته شود. با این حال، گزارش‌های جدید دریافتی از بیماران حاکی از آن است که از مشکلات پیشین، مصرف این دارو خطر خودکشی را در افراد افزایش می‌دهد.

در سال ۲۰۱۷ نیز شرکت مِرک، غول داروسازی آمریکا که این دارو را تولید می‌کند پس از تحقیقات متعدد انجام شده درباره عوارض جانبی دارو، هشدار‌های جدی از سوی مقامات بهداشتی دریافت کرده بود.

با این وجود، سازمان غذا و داروی آمریکا فروش این محصول را ممنوع اعلام نکرده است. این نهاد تاکید دارد گرچه شواهد متقنی درباره ارتباط میان این دارو و خودکشی در حال حاضر یافت نشده است، اما براساس گزارش متعدد بیمارانی که از این دارو استفاده کرده اند، باید بر روی برچسب دارو هشدار‌هایی در این زمینه چاپ شود.

شرکت مِرک نیز در واکنش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ما به طور تمام قد از ایمنی و تاثیرگذاری داروی پروپشیا حمایت می‌کنیم. با این حال، به همکاری با سازمان غذا و دارو برای یافتن بهترین راهکار برای بهبود ایمنی دارویی محصولات خود ادامه خواهیم داد.

در اوایل سال ۲۰۰۹ شرکت مِرک از دریافت بیش از ۲۰۰ گزارش از افسردگی مصرف کنندگان دارو ضدطاسی خود خبر داده بود. این افراد در گزارش خود اعلام کردند خودکشی یکی از تفکرات منفی رایجی بود که در زمان افسردگی ناشی از مصرف دارو آن را تجربه کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن