کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اصلاح گفتار از طریق تحریکات داخل دهانی از کودکی تا بزرگسالی

24 خرداد 1401 ساعت 11:25

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور ابزارهای تحریکات حسی و حرکتی داخل دهانی را به منظور اصلاح عرضه کردند که به گفته آنها این ابزار می‌تواند از کودکی تا بزرگسالی نقض گفتاری به دلایلی مادرزادی و یا تروما را اصلاح کند.


علی اصغر ذبیحی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، گفتار را یکی از پیچیده‌ترین عملکرد ذهنی افراد دانست و گفت: تا سال‌های گذشته محققان بر این باور بودند که برای رشد و بالندگی کودکان باید به IQ کودکان توجه شود، ولی در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که در کنار IQ‌ باید به EQ (هوش هیجانی) و SQ (هوش اجتماعی) نیز توجه شود.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر برای تقویت این ۳ نوع هوش نیاز است تا گفتار افراد نیز تقویت شود؛ چرا که هر چه گفتار بیرونی افراد قوی‌تر باشد، قدرت تفکر آنها نیز قوی‌تر خواهد شد؛ از این رو است که اگر فرد گفتار درستی داشته باشد، بهتر می‌تواند تفکر و خود را کنترل کند.

ذبیحی، ادامه داد: بر این اساس افرادی که در تکلم مشکل دارند و یا کودکانی که به صورت مادرزادی و یا ترومای مغزی در گفتار دچار مشکل هستند، باید در زمینه درمان آنها تدابیری اندیشه شود و از این رو ما در مطالعات ۱۵ ساله خود به طراحی و ساخت ابزارهایی برای گفتار درمانی دست یافتیم که قادر است اختلالات گفتاری افراد را اصلاح کند.

محقق این طرح به بیان جزئیات این ابزارها پرداخت و توضیح داد: ابزار ساخته شده که تحت عنوان "ابزار تحریکات حسی و حرکتی داخل دهانی با قابلیت انجام حرکات فعال و غیرفعال زبان، تغییرات دمایی و لرزشی در تمامی سنین" عرضه شد، یک ابزار تحریک حسی-حرکتی است که با اعمال تحریکات داخل دهانی به فرد در زمینه اختلالات گفتاری کمک می‌کند.

ذبیحی با بیان اینکه این ابزار از طریق اعمال ارتعاشات درون دهانی اقدام به رفع اختلالات گفتاری افراد می‌کند، اظهار کرد: در زمان شیوع کرونا افرادی که نیاز مبرم و فوری به خدمات گفتار درمانی داشتند، با چالش‌هایی مواجه شدند؛ از این رو ما این ابزار را به گونه‌ای طراحی کردیم که با آموزش خانواده‌ها، می‌توانند خدمات گفتار درمانی را در منازل دریافت کنند.

به گفته وی، این ابزار در خانه و تحت نظارت درمانگر قابل استفاده است.

ذبیحی با بیان اینکه در مدت ۱۵ سال مطالعات موفق به ساخت این ابزار تحریکات حسی و حرکتی داخل دهان شدیم، افزود: نمونه‌ محدودی از این دستگاه ساخته شده، ولی ما در این پروژه موفق به ارائه ۲۳ ابزار با دایره خدماتی بیشتر شدیم که قادر است خدمات گفتار درمانی را به افراد در هر سنی و به هر دلیلی مانند تروما و یا بروز سکته مغزی ارائه دهد؛ چرا که ما معتقدیم آینده در دست کسانی است که تکلم بهتری دارند.

چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی اروپا (Euroinvent) در کشور رومانی به صورت حضوری برگزار شد و طی آن ۳۳۶ طرح بین‌الملل و ۳۳۱ طرح داخلی با یکدیگر به رقابت پرداختند و طرح‌های نوآورانه از کشورهای مختلف جهان جهت انتقال تکنولوژی،‌ تجاری‌سازی، شبکه‌سازی و فروش شرکت داشتند که در قالب ۱۴ کارگروه تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این شرکت‌ فناور متشکل از علی اصغر ذبیحی و مهدی ذبیحی با طرح «ابزار تحریکات حسی و حرکتی داخل دهانی با قابلیت انجام حرکات فعال و غیرفعال زبان، تغییرات دمایی و لرزشی در تمامی سنین» مدال طلا را کسب کردند.
 


کد مطلب: 59087

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59087/اصلاح-گفتار-طریق-تحریکات-داخل-دهانی-کودکی-بزرگسالی

میگنا
  https://www.migna.ir