کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاب آوری اقدام در آموزش/ محمدرضا مقدسی

باشگاه تاب آوری

24 خرداد 1401 ساعت 18:09

تاب آوری برای کودکان بهترین محافظ سلامتی ، شادی و شادکامی آنها ، در این دنیای بیرحم ، وحشی ودرنده است .


محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در یادداشتی برای میگنا نوشت: در سفر توانایی و تاب آوری و در راه پر فراز و فرود صحت و سلامتی، معلم یارویاور، راهنما و مرشد ومراد است.
 درخلال این بیماری جهانگیر یا به هر بحران فراگیر دیگری، به تمامی دریاهای طوفانی معلم فانوس دریایی است .

 تاب آوری برای کودکان بهترین محافظ  سلامتی ، شادی و شادکامی آنها ، در این دنیای بیرحم ، وحشی ودرنده است .
مدیریت معقول ناملایمات وسنجیده به تغییروتحول مثبت اقدام کردن ، میوه شیرین تاب آوری است،  چرا که مراقبان همیشه نمیتوانند واردعمل شوند و شرایط کودکان را تغییردهند، یا آنها را در برابرناراحتی ها محافظت کنند ؛که البته مربیان فرشته های هدایتگر کودکان در شرایط خانه و مدرسه هستند .
 
تاب آوری این منش ونگرش را پرورش میدهد تا شکست را بخشی از موفقیت بدانیم ودست ازتلاش برنداریم. اینگونه به کودکان کمک میکند تا متناسب با استعداد واشتیاق خود در زیست اجتماعی و تحصیلی خود کوشا باشند.

در بدن انسان یک ژن خاص برای تاب آوری وجود ندارد درواقع تاب آوری برگرفته از روشهایی است که کودکان هنگام مواجهه با موانع کوچک وبزرگ ابتدا درآن تامل واندیشه میکنند وسپس وارد عمل میشوند .

نکته مهم اشاره به این مطلب دارد که ؛ وقتی بزرگسالان (مراقبان - معلمان - مربیان ) به کودکان کمک میکنند تا تاب اوری را توسعه دهند ؛ هیجانات و احساسات ناخوشایند ومنبعث از چالشها مبدل به گوارایی احساسی مثبت و دلنشین میشود .

به روایت خانم دکترماستن تاب آوری جادوی متداول است که با آموزش بدست می آید باورتاب آوری این است که زندگی درکنترل ما نیست اما جنبه های زیادی برای کنترل کردن وجود دارد از جمله نگرش .

این مساله که تاب آوری ، ریشه درنگرش وباورهای انسان دارد به ویژه در میان طرفداران رویکرد شناختی، رفتاری بسیار مورد توجه است .
 
• تاب آوری قدرت دستیابی به اهداف است

بخش بزرگی ازتوسعه تاب آوری در شفافیت خواسته ها و شناسایی اهداف شخصی است وسپس توانایی غلبه برناهمواریهای راه است ؛ که شاعر میفرماید : سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور .

 سرگشتگی ونامعین بودن اهداف وانتظارات  با تاب آوری تجانس ندارد وقتی هدف شخصی انسان ازهرنظرارزیابی و سنجیده شده باشد  احساس مثبت وخوشایندی را همراه خود می آورد. قدرت، مثبت است خودآگاهی وخود مدیریتی وکنترل براوضاع هم مثبت است . قدرت طعم مطبوعی دارد .

در مقابل نامعین بودن ، سرگشتگی وآشفتگی ، ابهام و اظطراب است .

 شایسته آن است که هشیار باشیم اهداف و انتظارات از خود را مثبت و بالا ودرعین حال قابل دستیابی انتخاب کنیم .

 والدین ومربیان هشیارباشند وقتی کودک به موفقیت یا هدفی دست یافت جشن گرفتن این موفقیت بسیارحیاتی است؛ و توصیه اکید این است که زمانی را برای بررسی وتامل درمورد پیشرفت به سمت این اهداف متعالی اختصاص دهید وهنگام رسیدن به اهداف با آنها ابراز قدردانی وهیجان کنید که هرقدم به جلو برای کودکان جشنی باشکوه باشد .

• الگوی یادگیری ازاشتباهات
تجربه اندوزی ودرس گرفتن ازشکست بسیارمهم است. تسهیلگران تاب آوری میتوانند فضایی ایجاد کنند تا درآن به جوانان بیاموزند که فرایند پذیرش شکست و ناامیدی بخشی از زندگی قهرمانان است
پذیرش شکست مقدمه سرافرازی است و آسیب پذیری وشکست ننگ نیست.

تاب آوری و نگرش مثبت بجای تاکید برنتیجه، برروند وفرایند تاکید میکند واینجا اهمیت تجربه بالاتر ازعلم است که پایه هرپیروزی بر شکست است پس قدر تجربیات تلخ واستخوان سوزخود را بدانیم .
.
دانش آموزان وقتی برای بدست آوردن هدفی خود را به چالش میکشند و آگاهانه درمسیر ناهمواری قرارمیگیرند سراسر شور واشتیاق خواهند بود.

شناخت احساسات و نامگذاری آنها به شکلی که احساسات از تمام فیلترهای شناختی فرد عبور کند ومورد بررسی قرارگیرد وبه دانش آموزکمک میکند تا خودآگاه شود وبه مدیریت موثرحالات عاطفی خود بپردازد وقتی دانش اموز یاد بگیرد حالات خود رامتوجه شود ، نام ببرد وتفسیر کند آمادگی بهتری دارد که تصمیماتی منطقی بگیرد و احساسات مخرب خود را مدیریت کند .

 
•  از شکست ، توانایی و تاب آوری انسان بنویسید و گفتگو کنید

بسیار پسندیده است که تکلیف نوشتاری طراحی شود بر مبنای  "منابع قدرت شخصی "این کار به کودکان کمک میکند تا راههای توسعه تاب آوری را بررسی کنند.

برای اینکارمیتوان به نکاتی چون عامل استرس زا ، منابع حمایتی یا افراد حمایت کننده، تجربه استرس وآسیب و چگونگی عملکرد اشاره کرد .

 ختم کلام در تکالیف نوشتاری برای تسهیلگری و کوچینگ تاب آوری این است که از خود چه یادگرفته ایم که ارزش مستند کردن و آموزش به دیگران را داشته باشد .
در زندگی شخصی من چه رخدادی میتواند موجب نجات دیگران باشد.

از منظری دیگرتکالیف نوشتاری رابطه بین تاب آوری و موفقیت را مورد تاکید قرارمیدهد وبعنوان یک فعالیت مثبت، بسیاراثربخش هم خواهد بود نوشتن جلوه متعالی مدیریت توجه است .

ثبت این تجربیات ،پیوند تاب آوری با موفقیت شخصی را ثبت و تعمیم میدهد. نگاهی عمیق به زندگی قهرمانان ورزشی ؛ کارافرینان برتر، هنرمندان وچهره های ممتازدانشگاهی و ...  به یقین میتواند الهام بخش باشد.
 
برچسب :   باشگاه تاب آوری
تاب آوری کودکان
 
 


کد مطلب: 59088

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59088/تاب-آوری-اقدام-آموزش-محمدرضا-مقدسی

میگنا
  https://www.migna.ir