چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - 10 Aug 2022
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۲۳:۵۸
کد مطلب: 59127
۵
برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان

باشگاه تاب آوری / گام اول

آموختن درباره خودتان گام اول است
باشگاه تاب آوری / گام اول
سارا صالح مربی کودک در یادداشتی اختصاصی برای میگنا با تاکید بر سه گام مهم در تاب آوری  از اهمیت پاسخگویی به پرسشهای هفتگانه در شناخت خویشتن وتاب آوری نوشت : گام اول : شناخت خود و اینکه چه چیزی باعث خوشحالی شما می شود. گام دوم : راهبردهایی را به شما می آموزد برای مقابله با زمان های تنش زا‌. گام سوم : استفاده ازین راهبردها در زندگی روزمره.
خودتان را بهتر بشناسید
شاید شما فکر کنید خودتان را خیلی خوب می شناسید چون هر روز زندگی را با خودتان سپری می کنید. حقیقت این است که شما زمان زیادی را به احساساتتان نمی پردازید یا اینکه شما چرا واکنش هایتان را به گونه ای که هست نشان نمی دهید و از چه ترفندی برای مقابله با تنش استفاده می کنید ؟
این بخش به شما کمک می کند که تبدیل به یک کارآگاه شده و بفهمید چه عواملی در شما ایجاد تنش می کند و شما در برابر تنش ها چگونه واکنش نشان می دهید‌.

آموختن درباره خودتان گام اول است.
چه چیزی شما را خوشحال می کند ؟

همینقدر که شما بدانید چگونه بازی می کنید، فکر می کنید، رفتار می کنید و عمل می کنید مساله خیلی مهمی است. این اطلاعات به شما اجازه می دهد تا بیاموزید با چه چیز و چگونگی انجام آن، به شما احساس آرامش دست می دهد تا از تنش های خود بکاهید.
فکر کنید که چه عواملی در شما تنش ایجاد می کند و سعی کنید بفهمید در افکار و احساسات و رفتار شما چه می گذرد. برای این کار باید هفت پرسش از خودتان بپرسید.
۱. آیا می توانید تشخیص دهید چه موقع دچار تنش می شوید ؟ یا اینکه دیگران باید به شما گوشزد کنند.
ابتدا باید به خوبی خود را بشناسید، این باعث می شود که نشانه های استرس ( تغییر در عادت خواب / کم و زیاد شدن انرژی / احساست بد / تمرکز نداشتن / گریه کردن یا فریاد کشیدن / تغییر خلق و خوی / تغییر در خوراک روزانه ) را در خود بشناسید. اگر این رفتارها را بشناسید در مرحله بعدی می توانید چیزهایی که مسبب استرس شما هستند را بشناسید و در آینده توانایی مواجهه با استرس را خواهید داشت که ابزار بسیار مهمی برای داشتن تاب آوری است.
۲. آیا می توانید بفهمید چرا دچار تنش هستید و دلیل استرس خود را بشناسید ؟
استرس می تواند بیرونی، درونی یا هر دو باشد. استرس بیرونی از شرایط پیرامونتان به وجود می آید و استرس درونی از رفتارهای شما به وجود می آید و شما کنترل زیادی بر آن دارید. اگر بتوانید موقعیت های استرس زا را پیدا کنید، پس برای استرس های مشابه در آینده هم آمادگی خواهید داشت.
۳. کدام تنش های شما مانند ماشه اسلحه عمل می کنند؟ بدین معنی که چه اتفاق هایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث استرس شما می شود؟
بعضی از موقعیت ها ممکن است هر زمان که اتفاق بیفتند سبب استرس شوند. آن ها در جایگاه مسبب استرس شما هستند. یعنی هر وقت این موقعیت ها رخ دهد، احتمالا شما ناراحت می شوید. مسببین استرس خود را بیابید تا بتوانید قبل از وقوع آن ها برنامه ریزی کنید و از راهکارهایی استفاده کنید که بتواند به شما در مواجهه با آن موقعیت ها کمک کند.
۴. آیا استرس و تنش های شما سبب می شود اوقات خوبتان از بین برود ؟
یک مورد عالی برای اینکه تاب آور باشید این است که در زمان حال زندگی کنید و از زندگی کردن در اکنون لذت ببرید. وقتی کسی تاب آور نیست و با دستپاچگی یا استرس در تله می افتد، خوشگذرانی سخت است. تاب آوری و اندیشیدن به افراد کمک می کند که در طول زمان به آهستگی برگردند و بالاخره از موقعیت و خودشان لذت ببرند.
۵. آیا می توانید احساسات و هیجاناتی را نام ببرید که در زمان های ناآرامی به شما دست می دهد ؟
واژه های درستی بیابید برای شناساندن هیجاناتی که تاکنون تجربه کرده اید، این کار می تواند بهترین راه برای درک خودتان باشد. هیجانات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و درباره آن ها بیندیشید. این کار به شما کمک می کند درک درستی از خودتان و حدس درستی از احساساتتان داشته باشید که با چه استرسی رو به رو هستید.
۶. چگونه بچه های دیگر از عهده وضعیتی مشابه وضعیتی که باعث ناراحتی شما شده ، بر می آیند و شرایطشان را کنترل می کنند ؟
اگر دیگران راهی برای بازگشت از شرایط استرس زا می یابند، خبر خوبی است که شما هم می توانید راه های رو به رو شدن با شرایط استرس زا را یاد بگیرید. برای کاهش تنش ها می توانید راهکارهای مواجهه با استرس را از دیگران بیاموزید.
۷. در زندگیتان وقتی با تنش رو به رو می شوید، چه کار می کنید ، از چه راهبردهایی می توانید استفاده کنید ؟
از خود بپرسید پیش از این از چه راهکارها یا ابزاری برای مواجهه با استرس استفاده می کردید. شاید وقت آن است که ابزارهای بیشتری برای مقابله با سختی ها به جعبه ابزار خود اضافه کنید. ( این ابزارها شامل خودگویی سودمند، راه های رسیدن به آرامش، پرسیدن و مشورت گرفتن و راهنمایی شدن است.)
نکته : شکیبایی مهم ترین و همچنین پرورش دهنده مهارت های تاب آوری است. یک فرد به آهستگی تاب آور می شود نه در یک شب.




 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سلامت روانِ پزشکان جدید در خطر است
هشدار دانشمندان: مغز انسان برای بیداری در نیمه شب ساخته نشده است
۷ درسی که آدم‌ها یک عمر طول می‌کشد تا بیاموزند!
شما صاحب کدام شخصیت آب‌وهوایی هستید؛ بیزار از باران یا عاشق تابستان؟
آینده ای روشن با انتخابی آگاهانه
اختلال پدوفیلیا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
زنان اثرگذار در تاریخ روانشناسی
جدایی یک رویداد نیست یک فرایند است
چگونه از کودک‌مان در برابر پدوفیلی‌ها محافظت کنیم؟
افراد دارای خالکوبی و پیرسینگ، مشکلات کودکی بسیاری داشته‌اند!
درمان وسواس فکری بدون دارو
با شوهر خسیس خود چه کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد