شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - 13 Aug 2022
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۷
کد مطلب: 59136
۰
برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان

باشگاه تاب آوری / خودگویی مثبت کودکان

زینب پیروز
باشگاه تاب آوری / خودگویی مثبت کودکان
زینب پیروز مربی کودک در یادداشتی اختصاصی و برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان برای میگنا نوشت  افراد تاب آور از راهکارهای بسیاری استفاده می کنند و ابزارهای زیادی برای روبرویی با مشکلات دارند یکی از قدرتمندترین ابزارها خودگویی نامیده میشود دو گونه از خود گویی وجود دارد که با هم تفاوت دارند سودمند و زیانبار.
خودگویی سودمند به شما اجازه می‌دهد که شجاعت، تاب‌آوری و آسایش به دست آورید.
خودگویی زیانبار برای شما بی قراری و دستپاچگی بیشتری به وجود می‌آورد خودگویی سودمند شبیه به چیزهایی است که شما شاید به دوستانتان بگویید تا احساس بهتری به دست بیاورند.اگر دوست شما ناراحت است با او گفت و گو میکنید،از مهارتهای او تعریف میکنید، پیشنهادهایی به او میدهید که برای او سودمند است. او را سرزنش نمیکنید چون این گفتگو زیانبار است.
بسیاری از مردم از این گونه خودگویی استفاده می‌کنند و حتی خود را با نامهای ناامید کننده‌ای مانند "بازنده" یا "احمق" می خوانند. خودگویی زیانبار می‌تواند موجب غمگینی شود به جای آنکه کمک کند تا اعتماد به نفس خود را برای رویارویی با سختی ها به دست آورید.
خوشبختانه اگر شما بخواهید، خودگویی سودمند می تواند شما را از خود گویی زیانبار رها کند. دقیقا همانند نبردی درونی در شماست. ببینید که چطور خودگویی سودمند مانند یک دوست از شما حمایت می‌کند؟ آن را امتحان کنید.
شاید انجام دادن این کار در ابتدا ناراحت کننده باشد، شما از پس آن بر می آیید.و یکباره همیشه آن را انجام می دهید، و می اندیشید که این کار میتواند ابزار قدرتمندی برای یاری رساندن به شما باشد و کمک کند احساس بهتری نسبت به خودتان، اشتباهاتتان و توانایی مواجهه با استرس را داشته باشید.
در اینجا چند نمونه از خود گویی های سودمند و امیدوار کننده را می آوریم که می توانید با خود بگویید:
*بیشتر اشتباهات، روش کلی زندگی شما را تغییر نمی دهند.
*اشتباهات می‌توانند به ما فرصت یادگیری بدهند.
*هیچ کس کامل نیست. حتی قهرمانان المپیک هم هر روز و در تمام زندگیشان کامل نیستند.
*شجاعت مواجهه با مشکلات و چالش ها شما را در مسیری قرار می‌دهد که به سمت تاب آوری می رود.
*استرس می تواند احساس ناراحت کننده ای باشد، اما روش هایی برای برخورد با آن وجود دارد، یا در درون خودتان یا مشاورتان یا کسانی که به شما کمک می کنند.
وقتی که شما با خودتان گفتگو می کنید، از "می توانم" یا "می توانم تلاش کنم" یا "می خواهم" یا "می خواهم تلاش کنم" استفاده کنید که خیلی کمک می کند، به جای گفتن "نمی‌توانم" یا "نمی‌خواهم تلاش کنم" که مخالف سازندگی است. خودگویی‌های خود را ادامه دهید. گاهی آنچه را که شما به خودتان می گویید می تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند، اما ممکن است درست یا واقعی نباشد.
 
خطر، خطر! تله های خودگویی
واقع بین باشید، خودگویی سودمند می تواند به شما کمک کند تا بر توانایی هایتان تمرکز کنید و شاید شما ایده هایی برای پشتیبانی از برنامه ها بدهد یا راهکارهایی انجام پذیر را جایگزین کند.
 می توانید تاب آوری را به وجود بیاورید اگر بتوانید افکارتان را به‌سوی گذشتن از موقعیت‌های سخت هدایت کنید. خودگویی می‌تواند به شما کمک کند که به یاد بیاورید پیش از این هم از شرایط سخت گذشته اید و توانایی برگزیدن راهی خوب برای عبور از شرایط ناراحت کننده را داشته اید.
تله های کمی هستند که باید مراقب باشید زمان استفاده از خودگویی در آن گیر نیفتید.
 
تفکر همه یا هیچ
تفکر همه یا هیچ یعنی فکر کنید همه چیز عالی است یا هیچ چیز "خوب" یا "متوسط" هم نیست. گاهی یک نفر که چیزی را خیلی دوست دارد در تفکر همه یا هیچ گیر می افتد که یا همه چیز عالی ست یا همه چیز ناخوشایند است.
 
اشتباه را تجربه کردن خطاست
هر کسی اشتباه می کند. شاید شما وقتی چیزی را به تازگی آموخته اید یا در طول زندگی روزمره، دچار اشتباه شوید. آیا اشتباهاتتان را به یاد می آورید؟ بعضی ها اشتباه می کنند و سپس از انجام دوباره آن پرهیز می کند. بنابراین آنها نمی‌خواهند همان اشتباه را در آینده نیز تکرار کنند. این افراد نمی دانند که چطور برگردند. افراد تاب آور، راهکارهایی را می شناسند که به آنها کمک می کند چطور با اشتباهاتشان مواجه شوند تا تجربیات مخربی را نداشته باشد.
زمانی که شما با شرایط چالش برانگیز مواجه می شوید،آیا می توانید فکر کنید که یک ماجراجویی بوده است؟ آیا می‌توانید به این اشتباه بخندید؟ می توانید از این ماجرا یا تجربه فقط لذت ببرید؟
 
مراقبت کردن از دوستان بهتر از مراقبت کردن از خودتان
خیلی از مردم این را تشخیص نمی دهند، اما آنها واقعا از دوستانشان بهتر از خودشان مراقبت می کنند. بیشتر بچه ها می توانند از دوستانشان حمایت کنند، اگر دوستان آنها از کسب یک نمره یا تلاش در یک مصاحبه ناامید باشند. ممکن است آنها را تشویق کنند تا کمک بخواهند، پاسخ‌هایشان را مرور کنند، به تمرین کردن و آموختن ادامه بدهند، اما به یاد داشته باشند که کسب رتبه پایین یا تلاش برای کسب این مهارت به این معنی نیست که آنها گنگ یا احمق هستند. اما گاهی بچه ها در برابر خودشان متعهد هستند. آنها فراموش می‌کنند با خودشان خوب باشند.
آیا شما در چنین دامی افتاده اید؟
شما از اقدامات و توانایی‌هایتان برای مواجهه با فشار ناامید هستید، خیال کنید که شما چه چیزی برای کمک به دوستتان به او میگوید تا او را آرام کنید و احساس بهتری داشته باشد؟ سپس همان ها را به خودتان بگویید. این یک روش بسیار خوب برای رهایی از این دام است!
 
احساسات اغراق آمیز
 آیا وقتی دستپاچه می شوید، برای بیان احساسات خود از یک کاه، کوه می سازید؟ اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید تلاش کنید افکار زیانبار را به خود گویی سودمند تبدیل کنید.
یک لحظه درباره موقعیت هایی فکر کنید که احساس تان به طور اغراق آمیزی آنها را جدی و سخت تصور کرده است. اگر اینگونه بوده،تلاش کنید تا اندیشه های ناخوشایند را با اندیشه‌های خوشایند جایگزین کنید. این کار شاید کمک کند به شما تا از عهده شرایطی برایید که آن را بسیار سخت تصور می کنید و از رو به رویی با آن می ترسید.
 
انتظار برابر است با شکنجه
آیا تاکنون زمان طولانی ای را منتظر بوده و ناامید و خسته شده اید و تقریباً ماندن در این احساس را دردناک دانسته اید؟ شکیبایی و بردباری می تواند یکی از مهارت های بسیار خوب برای یادگیری باشد. به جای فکر کردن که انتظار کشیدن برابر است با شکنجه شدن و از این فکر خشمگین شدن، تلاش کنید از خودگویی سودمند استفاده کنید.
 
 
باور کنید که شما همیشه درجه یک و تحسین‌برانگیز هستید
خیلی از مردم دوست دارند در یک رقابت، پیروز شوند. از دیگران در یک مهارت ویژه، قوی تر یا بهتر باشند و دیگران،او را یک فرد استثنایی بدانند.تشویق و تمجید خوب است اما آیا شما به آن احتیاج دارید؟ چه می شود اگر شما سخت تلاش کنید اما در یک موضوع، ورزش یا هر فعالیت دیگری، بهترین نباشید؟
اگر شما از خودتان انتظار دارید که عالی باشید و همیشه نیاز دارید که برنده باشید و تشویق شوید، این می تواند مسبب استرس زیادی شود! که این که این نیز غیر واقعی است. آنها واقعاً خبرهای بدی نیستند.
این یک خبر خوب است! چشمداشت واقعی از خود داشتن، می تواند بعضی از فشارها را کم کند، اگر شما باور کنید که همیشه مجبور نیستید درجه یک و مورد تشویق دیگران باشید.
 
نقش بازی کردن با خودگویی
راه دیگری که خودگویی می تواند سودمند باشد این است که نقش بازی کنیم که می توانیم به شرایط رسیدگی کنیم، قبل از اینکه در واقعیت در این شرایط قرار بگیریم. شما می توانید نقش بازی کنید و گفتگو کنید حتی اگر تنها هستید. گاهی ممکن است شما بخواهید یا نیاز داشته باشید که ناراحتی هایتان را با دیگران در میان بگذارید، گر چه تلاش می کنید گفتگوی عاطفی داشته باشید یا تلاش میکنید احساساتتان را به روشنی بیان کنید. با خود گفت و گویی را تمرین کنید که بتواند به شما کمک کند.
در خانه به آینه نگاه کنید و تلاش کنید به خودتان آنچه را بگویید که می خواهید به دیگری بگویید. به یاد داشته باشید:
*با احترام رفتار کنید.
*از احساستان آگاه باشید اما گمان نکنید که از احساسات دیگران نیز آگاهی دارید.
*از تهمت زدن و تهدید کردن دیگران بپرهیزید.
*پیشنهاداتی را بشمارید که چطور می توانید رو به جلو گام بردارید یا از این شرایط زندگی تان برگردید.
 
گفت و گو با خودتان را تمرین کنید که به شما کمک می کند از آنچه می خواهید به دیگران بگویید، آگاه بوده و راحت باشید و اعتماد به نفس داشته باشید که چطور آن را بیان کنید. این می‌تواند به شما در روبرویی با استرس، برطرف شدن مشکلات و تاب آوری بیشتر کمک کند.
 
 
 
نکته های کلیدی
 + خودگویی سودمند شما را به سمت تاب آوری هدایت می کند؛ خود گویی زیانبار می تواند شما را در دام گرفتار کند.
+ خودگویی سودمند می تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید.
 + خودگویی به شما کمک می‌کند تا با نقش بازی کردن گفتگو های سخت را انجام دهید.
 
چکیده
در این فصل، شما درباره مزایای خودگویی سودمند خواندید که:
کمک می کند تا شما از خود حمایت کنید. همچنین یاد گرفتید که بعضی از بچه ها با خود گویی چگونه میتوانند از خود محافظت کرده و تاب آور شوند. در آخر شما درباره اینکه چطور خودگویی می تواند به گفتگوهای نقش بازی، که شاید نیاز باشد آن را به دیگران نیز بگویید، مطالبی خواندید.
به یاد داشته باشید که استفاده از خودگویی فقط یکی از آجرهای ساختمان تاب آوری است و پژوهش ها کشف کرده اند که خود گویی می تواند به شما کمک کند هوش هیجانی بیشتری داشته باشید.

https://www.migna.ir/images/docs/000059/059025/images/Image33333333333333333312121212121________________.jpg

باشگاه تاب آوری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا باید روانشناسی بخوانیم؟/ اشتغال ۹۵ درصدی فارغ‌التحصیلان دکتری
نامه روسای شش انجمن علمی حوزه سلامت روان به رئیس مجلس
سلامت روانِ پزشکان جدید در خطر است
هشدار دانشمندان: مغز انسان برای بیداری در نیمه شب ساخته نشده است
۷ درسی که آدم‌ها یک عمر طول می‌کشد تا بیاموزند!
شما صاحب کدام شخصیت آب‌وهوایی هستید؛ بیزار از باران یا عاشق تابستان؟
آینده ای روشن با انتخابی آگاهانه
اختلال پدوفیلیا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
زنان اثرگذار در تاریخ روانشناسی
جدایی یک رویداد نیست یک فرایند است
چگونه از کودک‌مان در برابر پدوفیلی‌ها محافظت کنیم؟
افراد دارای خالکوبی و پیرسینگ، مشکلات کودکی بسیاری داشته‌اند!
تنها مانع موجود بر سر شادماني و نشاط، اعتقاد شما به وجود مانع بر اين راه است. به همين دليل راه را اشتباه مي رويد و گرفتار مشكل مي شويد. الهی قمشه ای