شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۸
کد مطلب: 59149
۰

باشگاه تاب آوری / چند نکته برای توسعه تاب آوری

باشگاه تاب آوری / چند نکته برای توسعه تاب آوری
به گزارش میگنا هرکسی در زندگی اش با چالش هایی مواجه می شود. بعضی از این تجربیات ممکن است ناخوشایند یا منفی باشد ، مانند ابتلا به یک بیماری سخت ، تنها ماندن ، نمره ی کمی از یک آزمون به دست آوردن ، رقابت با خواهران و برادران یا انتخاب نشدن در یک گروه . همچنین برخی از تجربیات مثبت هم می تواند ایجاد استرس کند. آیا فنی برای از بین بردن سختی ها دارید؟ یک فرد تاب آور می تواند این کار را انجام دهد.
تاب آوری چه مفهومی دارد؟
تاب آوری یعنی شما توانایی بازگشت یا مقابله با زمانهای دشوار، شرایط جدید، تغییرات غیر منتظره را، که باعث تنش می شود، دارید. به یاد داشته باشید که تاب آوری به این معنا نیست که شما هر سختی یا دردی را که سر راه شماست، احساس نکنید.
به نظر می رسد بعضی از مردم به طور خودکار تاب آوری دارند ، آنها می فهمند که چطور تاب آور باشند. تاب آوری چیزی نیست که تو با آن یا بدون آن به دنیا بیایی ، می توانی آن را بیاموزی.
 شما می توانید در کمک به خودتان در را رسیدن به اهداف تاب آوری به کار ببرید.
 ابتدا بسیار مهم است که خودتان را بشناسید، چه چیزی شمارا شاد و آرام می کند و چه چیزی شما را دچار استرس و غمگین می کند.
کشف کنید  که چرا استرس دارید، این می تواند کمکتان کند تا درک بهتری از خودتان داشته باشید و راه های مواجهه با استرس را بیاموزید.
تله های استرستان را بشناسید، بسیار مهم است که گام به گام به سمت مواجهه با آن بروید.
 قدم دوم فهمیدن احساسات و هیجانات است. هیجانات ناخواسته هستند و از این مورد می توان اطلاعات مفیدی به دست آورد.هیجانات سرنخ هایی هستند که نشان  میدهد شما مسایل را چطور تجربه کرده و درباره آنها فکر کنید. هیجانات می توانند بر احساسات و همچنین واکنش های فیزیکی شما تاثیر بگذارند.
هیجانات به ما کمک می کند تا خودمان را بیشتر بشناسیم این بسیار خوب است که به دیگرا ن تکیه کنید تا زمانی که بتوانید روی پای خود بایستید آموختن و پذیرش احساساتتان گام مهمی به سوی تاب آور شدن است افراد تاب آور از راهکارهای بسیاری استفاده می کنند و ابزارهای زیادی  برای رو به رویی با مشکلات و روزهای سخت دارند. یکی از قدرتمندترین ابزارها "خودگویی" نامیده می شود.
خود گویی کمک میکند تا شما از خود حمایت کنید. خود گویی سودمند شما را به سمت تاب آوری هدایت می کند؛ خودگویی زیانبار می تواند شما را در دام گرفتار کند.
خودگویی سودمند  می تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید خودگویی به شما کمک می کند تا با نقش بازی کردن گفت و گوهای سخت را انجام دهید.
 توجه کنید که استفاده از خودگویی فقط یکی از آجرهای ساختمان تاب آوری است قسمت مهم دیگری در تاب آور بودن راهبردهای آرامش بخش  است که کمکتان می کنند از پس کارها برآیید.
آرام بودن این فرصت را می دهد تا به روشنی بیندیشید که چگونه از پس زمانهای دشوار برآیید و تاب آور شوید.
زمانی که دستپاچه می شوید، آرام کردن خودتان می تواند توانایی هایتان را افزایش دهد تا به روش های مقابله بیندیشید روش های زیادی برای آرام کردن خودتان وجود دارد، بهترین راه کاربردی برای خودتان را پیدا کنید.
استفاده از خودگویی و تصویر سازی می توانند ابزارهای یاری رسان خوشایندی باشند تا به آرامش برسید.
همچنین راه کارهای دیگری مانند : تمرین های نفس کشیدن، فعالیت  های جسمانی، افکار آرامش بخش، حواس پرتی و درخواست کمک.
روش های یادگیری برای تصمیم گیری، مواجهه با نا امیدی و سازگاری با موقعیت های جدید به شما اعتماد به نفس می دهد و به شما کمک می کند، بازگردید.
نا امیدی نباید شما را شکست بدهد. شما می توانید راه حل های خلاقانه ای برای مشکلات پیدا کنید. شیوه ی نگرش شما به تجربه های تازه می تواند مشخص کند که سرانجام آنها برایتان خوشایند یا ناخوشایند هستند.
راه های خلاقانه ای برای تصمیم گرفتن وجود دارد. نباید فقط به دلیل اینکه نا امید هستید، شکست بخورید و به طور کلی نباید نسبت به پیدا کردن راه حل عجله کنید.
شاید مردم در پاسخ به استرس، واکنش معینی داشته باشند، فقط برای اینکه عادتشان شده است.
اگر خودتان را نا امید می کنید، به جای اینکه از دست خودتان عصبانی شوید، ازآن درس بیاموزید.
تواتایی مواجهه با تغییرات غیرمنتظره در برنامه هایتان را داشته باشید، که در انعطاف پذیری و تاب آوری بیشتر کمک کند.
بررسی رقابت و اهداف واقع بینانه تان می تواند به شما در کنترل، کاهش استرس و بازگشت از موقعیت های دشوار کمک می کند.
این درست است: دیگران می توانند باعث استرس شما شوند. کشمکش های اجتماعی یا استرس بین افراد، می تواند شامل زمانهایی باشد که با دوست یا عضوی از خانواده اختلاف نظر دارید یا هرگاه می خواهید کاری متفاوت انجام بدهید که دوستتان انجام نمی دهد یا وقتی استرس مسابقه ای را دارید و یا هنگامی که دستتان می اندازند و به شما زور می گویند. شاید بعضی از این موقعیت های استرس زا در کنترلتان باشد تا تغییرشان بدهید. شاید گاهی تغییر آنچه اتفاق افتاده در توان شما نباشد اما  می توانید راهی برای پذیرش . یا رویارویی با آن وضعیت بیابید. اگر راه هایی را برای کنترل کردن این چالش ها بیابید، می توانید آسان تر بازگردید و تاب آور تر شوید.
دوستی ها شامل اوقات خوش و احترام و نیز سازگاری است. هرگز سکوت را برای مواجهه با دست انداختن انتخاب نکنید. دوستی درست آنست که بتوانید خودتان باشید و زمانی که با دوستتان هستید، به کارهایتان افتخار کنید. شاید با خانواده تان اختلاف نظر داشته باشید اما این تفاوت عقیده ، زمانی حل و فصل می شود  که با آنها خیلی راحت باشید.
گاهی با موانع یا موقعیت هایی روبه رو می شوید که نمی توانید تغییرشان دهید یا کنترلشان کنید. شما قدرت جادویی ندارید تا همه چیز را درست کنید یا همیشه عزیزانتان، خوشحال و تندرست نیستند. اما خبر خوب اینکه حتی زمان هایی که نمی توانید موقعیتی را کنترل کنید، می توانید با آن رو به رو شوید و می توانید مهارت های تاب آوری را یاد بگیرید تا کمکتان کنند شرایط سخت را به راحتی پشت سر بگذارید.
مهم نیست چقدر سخت تلاش کرده اید، برخی وضعیت ها ، برای اینکه تغییرشان بدهید در کنترلتان نیستند.
هر گاه با تنشی بزرگ رو به رو شدید ، بهتر است که بپذیرید به پشتیبانی نیاز دارید ادامه دادن برخی فعالیت های منظم، کمکتان می کند تا بر بخشی از زندگیتان که تغییر نکرده تمرکز کنید حتی وقتی با تنش غیرقابل باوری رو به رو می شوید وضعیت های بسیار سخت مانند: داشتن ناتوانی جسمی یا بیماری مهم، فهمیدن اینکه از مدرسه یا خانه تان دور می شوید، رو به رو. شدن  با دعوا یا جدایی پدر و مادر و رویارویی با مرگ عزیزی.
 هیچکس کاملا مستقل نیست. حقیقت اینست که هر کسی گاهی نیاز به کمک دیگران دارد. دانستن اینکه کی خودتان موقعیتی را مدیریت کنید و کی به کمک و مشورت دیگران نیاز دارید، نشانه بلوغ است . برای اینکه به خوبی تاب آور شوید، نیاز نیست که صد در صد مستقل شوید. شخص دانا می داند که چه زمانی به خودش متکی باشد و چه موقع از دیگران کمک بخواهد. دانستن اینکه هر گاه استرس دارید و سردرگم هستید ، چه کسی می تواند بهتر به شما مشورت بدهد تا از پس آن موقعیت برآیید ، سودمند است.
داشتن افراد زیاد در گروه پشتیبانیتان به شما اجازه می دهد که گزینه های بیشتری برای درخواست کمک داشته باشید.
بسیار مهم است که بدانید چه هنگام به تنهایی ، موقعیتی را مدیریت کنید و چه وقت راهنمایی بخواهید ؛ فهمیدید که چه زمانی از دیگران بخواهید مداخله و کمکتان کنند و همین طور درباره اینکه در موقعیت های خاص به چه کسی برای پشتیبانی و کمک مراجعه کنید.
 
چند نکته برای توسعه تاب آوری :
  • اگر شما اعتماد به نفس و تاب آوری داشته باشید ، زندگی برایتان استرس کمتری دارد.
    دانستن اینکه چه چیزی سبب استرس شما می شود و چگونگی واکنشتان به استرس ، می تواند به شما برای آماده سازی و رویارویی با آن شرایط کمک کند.
    احساسات خوب یا بد نیستند ، آنها فقط کمک می کنند که خودمان ،خواسته هایمان و نیازهایمان را درک کنیم.
    استفاده از خودگویی سودمند ، یک استراژی مهم است که ما را تاب آورتر می کند.
    هر گاه آرام هستید ، به راهکارهای مقابله بهتر بیندیشید.
    نا امیدی ، تصمیم گیری و دیگر موارد استرس زا نباید شما را سر درگم کند.
    در واقع بعضی از شرایط استرس زاتحت کنترل شما هستند و شما در رویارویی با این شرایط
می توانید تاب آوری را یاد بگیرید.
  • دوستی حرمت دارد و نیز سرگرم کننده است ، اما در دوستی ها باید سازش را آموخت.
    بعضی از شرایط دردناک، تحت کنترل شما نیستند اما راه هایی برای مقابله یا سازگاری با آن شرایط وجود دارد.
    تکیه به خود ،مهم است اما بهتر است گاهی از دیگران راهنمایی و مشاوره بگیریم.
اگر تاب آوری امروزتان از دیروز بیشتر است ، پس شما در مسیر درستی حرکت می کنید. از سفر به سوی توسعه  تاب آوری لذت ببرید.



برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان ، وندی ماوس
محمدرضامقدسی ، طیبه سرلک
انتشارات ورجاوند
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!