جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۸
کد مطلب: 59154
۸

تعریف و تحلیل خودارزشمندی

سارینا سعادتی
تعریف و تحلیل خودارزشمندی
سارینا سعادتی در یادداشتی اختصاصی در پاسخ به این سوال که احساس خود ارزشمندی چگونه تکامل پیدا میکند برای میگنا نوشت : سوال اینکه احساس خودارزشمندی چگونه شکل و رشد پیدا میکند را میتوان اینگونه پاسخ داد: احساس خودارزشمندی به گونه ای تعیین کننده در مسیر سالهای زندگی آغازین در طول 6 سال اول زندگی پایه گذاری می گردد و در این مورد بین کلیه دانشمندان و محققین اتفاق نظر یکدست موجود است.

در طول این مسیر درواقع پایه ها و شالوده های آن ریخته میشود که برای تمام عمر نقش اساسی بازی میکنند. برای بسیاری از آنها قابل تصور نیست که رشد و تکامل آن در زمان بارداری شروع میشود. مادری که در حال باردار شدن است. چه فکری نسبت به آنچه در درون پیکر او در حال رشد است دارد. ایا شاد است؟ یا اینکه شک و تردید و ترس همراه با عدم قبول. او را همراهی می کنند؟ 

کودکانی که ناخواسته هستند بعد از تولد دچار مشکلات عدیده ای میگردند. اغلب دچار کم وزنی در مقابل بیماری ها حساس تر هستند از کودکانی که خواسته شده بوده اند. موقعیت و موضع گیری مادر در این فاز آغازین نسبت به کودک خود نقش ویژه ای دارد. در مسیر رشد شخصیتی آنها حتی تا رشد ساختار بدنی و عملکرد اشان و نقش آن به روی روان آنها و در نتیجه به روی احساس خودارزشمندی به حدی است که تاثیرشان نیز غیر قابل تصور است.


سه سوال تعیین کننده:
زمانی که انسانی به دنیا می آید سوال اول برای او اینگونه است که : خوش آمد هستم به این دنیا؟
نحوه ی برخورد با کودک: نوازش کردن. لمس کردن و بوسه های عاشقانه اغلب بسیار مطبوع بوده و در حافظه ی بدنی او ضبط می گردد. چنانکه این برخوردهای مثبت وجود نداشته باشد در سالهای بعدی زندگی با ترس به انسان هایی که به آنها مایل اند نزدیک شوند برخورد میکنند. بنابراین برای اینکه انسان بتواند احساس ارزشمندی خود را رشد دهد نیاز به نشانه های مثبت در رابطه با افراد به ویژه مادر دارد. در سال اول مادر تا حد امکان و هرچه بیشتر باید در دسترس کودک باشد تا به کودک خود تامین اطمینان و تسلی را تضمین کند.

طبیعی است برخورد به یک کودک ناخواسته به گونه ای دیگر است و خیلی زود احساس میکنند آیا باری هستند که ناخواسته اند و این پیام را اغلب ناخودآگاهانه والدین به کودکان خود انتقال میدهند. ( ما در اینجا مطبوع و مقبول برای دیگران نیستیم).


سوال دوم: ایا من کافی هستم برای پدر و مادرم؟
کودکان کوچک تمام تلاش خود را میکنند که مورد پسند و تایید والدین خود شوند. میتوان گفت که این یکی از نیازهای پایه ای هر کودک کوچک است که آنها را نگاه کنند و به آنها احساس ارزشمندی را انتقال بدهند. کودکی که پدر و مادر را به اندازه ی کافی نداشته باشد با خودش همیشه یک زخمی را حمل میکند که آن زخم خود ارزشمندی را جریحه دار میکند. این افراد همواره رنج می برند و تلاش های بیشتری برای از بین بردن کاستی های پدر و مادر انجام میدهند.
برای تکامل یک احساس خودارزشمندی ثابت بسیار مهم است که کودک بدون قید و شرط این احساس را پیدا کند که او برای والدینش همانطور که هست خوب و کافی است.
اعتماد به نفس در کودک ایجاد میشود.

سوال سوم: آیا من عشق و محبت لازم را از والدینم دریافت کرده ام؟ یا اینکه با کمبودهایی روبه رو بوده ام؟
گاهی کودک خوش آمد بوده ولی والدین قادر نیستند او را لمس کنند و ترس از لمس کردن دارند چرا که خود آنها این لذت را تجربه نکردند.

تجزیه و تحلیل خودارزشمندی یعنی چه؟
خودارزشمندی از برنامه های درونی حد و مرزش تعیین می گردد که در گذشته بدست امده یا کسب شده است. به کمک تجزیه و تحلیل احساس خودارزشمندی برنامه هایی که ضرر دارد شناسایی می گردند ( عوامل تهدید کننده ) که به اصطلاح میتوان برنامه های مخفی نام نهاد. با تمرکز و کارکرد روی آن میتوان تلاش برای برطرف کردن نمود. به کمک آنالیز ارزشمندی خود برنامه های نوینی بدست خواهند آمد که به وسیله ی آن میتوان زندگی خوشبخت تر و آزاد تری را بدست آورد.

جمع بندی و نکات پایانی :
در تحلیل نهایی در پروسه ی روان درمانی مسئله مربوط می گردد به این سه سوال :
آیا من خواسته شده به این دنیا آمده ام و آیا کافی هستم و آیا با عشق و محبت کافی تامین شده ام؟
میتوان گفت با لباس های گوناگون ظاهر میشوند: افسردگی. ترس های وحشتناک. اختلالات روان تنی. پریشان فکری. بیماری های اعتیادی.

اغلب معمولا ثابت می ماند جراحات سخت روانی و یا وحشت زدگی ها میتوانند احساس خودارزشمندی را سخت صدمه بزنند احساس خودارزشمندی به گونه ای تعیین کننده در موفقیت آمیز بودن و خواست های ما نقش دارند.

یک عشق حقیقی در خود اول از طریق یک احساس ارزشمندی قوی به خود امکان پذیر میگردد.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد