کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد؛

کودکان چاق مستعد زوال عقل در میانسالی هستند

سینا , 29 خرداد 1401 ساعت 20:28


نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد چاقی دوران کودکی ممکن است زمینه ساز زوال عقل باشد. دانشمندان می گویند وزن ناسالم و آمادگی جسمانی ضعیف در دوران جوانی خطر زوال شناختی را در میانسالی افزایش می دهد.

نتایج یک تحقیق بر اساس بررسی شرایط بیش از ۱۲۰۰ نفر که برای ۳۰ سال ادامه یافت نشان دهنده ارتباط چاقی در نوجوانی و زوال عقل است. فرضیه نخست پژوهشگران در این مطالعه نشان می دهد که سطوح اولیه فعالیت، تناسب اندام و سلامت متابولیک ممکن است از زوال عقل در سال‌های بالاتر پیشگیری کند.
میشل کالیسایا، سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشگاه موناش استرالیا، در این رابطه می ‌گوید: توسعه استراتژی ‌هایی که تناسب اندام را بهبود بخشیده و سطح چاقی را در دوران کودکی کاهش می‌ دهد، بسیار مهم است زیرا می ‌تواند به بهبود عملکرد شناختی در میانسالی کمک کند.
این مطالعه همچنین نشان می دهد که راهبردهای محافظتی در برابر زوال شناختی آینده باید از اوایل دوران کودکی شروع شود، بنابراین مغز می تواند آمادگی کافی در برابر شرایطی مانند زوال عقل در بزرگسالی را در خود ایجاد کند.
پیش بینی می شود موارد زوال عقل در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شده و به بیش از ۱۵۰ میلیون نفر برسد. در حال حاضر بدون هیچ چشم انداز درمانی، تمرکز فزاینده ای روی عوامل سبک زندگی وجود دارد که خطر این مشکل جدی را کاهش می دهد. این عوامل شامل ورزش کافی، خوردن مقدار زیادی ماهی روغنی، میوه و سبزیجات و در عین حال کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین است.
این تحقیقات اولین مطالعه مهمی است که به دنبال ارتباط بین تناسب اندام با اندازه گیری عینی و چاقی در دوران کودکی با قدرت مغز و شناخت در میانسالی است. این مطالعات در سال ۱۹۸۵ زمانی که ۱۲۴۴ شرکت کننده استرالیایی ۷ تا ۱۵ ساله بودند، آغاز شد. به گزارش سیناپرس، آنها از نظر آمادگی جسمانی، از جمله تست های قدرت قلبی- تنفسی و عضلانی و استقامت مورد ارزیابی قرار گرفتند. اندازه گیری نسبت دور کمر به باسن (آنتروپومتری) نیز روی کلیه افراد انجام شد.

شرایط جسمی و فیزیکی این افراد  بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ مجددا پیگیری شد که در آن زمان ۳۹ تا ۵۰ سال داشتند. در این دوره، افراد فوق تحت آزمایش هایی قرار گرفتند که قدرت مغز را به چالش می‌کشید. نتایج این تحقیقات نشان داد افرادی که بالاترین سطح آمادگی قلبی تنفسی و عضلانی و میانگین نسبت دور کمر به باسن را در دوران کودکی داشتند، سرعت پردازش و توجه بهتری داشتند.
این افراد همچنین عملکرد شناختی بهتری نسبت به سایر افراد داشته و  توانایی کلی آن ها برای انجام فعالیت ها و کارهای روزمره، ببیشتر بود.
دکتر کالیسایا  در این رابطه می ‌گوید زوال عقل می ‌تواند از میانسالی شروع شود. عملکرد پایین با اختلال شناختی خفیف و زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط است. مشخص شده است که کودکانی که به دلیل ورزش و فعالیت به قدرت عضلانی، آمادگی قلبی تنفسی و استقامت مناسبی می رسند، در آینده نتایج سلامتی بهتری خواهند داشت. البته تناسب اندام بالاتر در بین بزرگسالان نیز با شناخت بهتر و کاهش خطر زوال عقل در آینده مرتبط است شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره  مجله Science and Medicine in Sport منتشر شده است.


کد مطلب: 59159

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59159/کودکان-چاق-مستعد-زوال-عقل-میانسالی-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir