کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری داریم

دریافتی به دانشجویان پسادکتری معادل ۸۰ درصد حقوقِ استادیار پایه یک است

30 خرداد 1401 ساعت 9:09

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل دکتری داشتیم و در حال حاضر حداقل ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری داریم، اما از ظرفیت این فارغ التحصیلان به خوبی در کشور استفاده نمی‌شود.


«پیمان صالحی» معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه حذف دوره سربازی برای پسادکتری قطعی نشده است، گفت: ما سال گذشته ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری داشتیم و در حال حاضر حداقل ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری داریم، اما از ظرفیت این فارغ التحصیلان به خوبی در کشور استفاده نمی‌شود، بنابراین طرح جذب پسادکتری ملی در دستور کار شورای عتف قرار گرفته است. 

او درباره چرایی در دستور کار قرار گرفتن طرح پسادکتری، اظهار کرد: شورای عتف یک شورای عالی سیاستگذاری در حوزه پژوهش کشور است و همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند در آنجا حضور دارند. همچنین وزرا تا رئیس جمهور هم در شورا حضور دارند. بر این اساس کارهای اولیه و مجوزهای طرح پذیرش پسادکتری در کمیسیون دائمی شورای عالی، علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شده است و نیاز دارد، در صحن شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مصوبه نهایی آن گرفته شود. 

صالحی در مورد اینکه آیا مدرک پسادکتری تبدیل به شاخصی برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها خواهد شد؟ توضیح داد: ما به این دلیل که در حال حاضر پسادکتری کم داریم به هیچ وجه نمی‌توانیم چنین کاری کنیم. پیشنهاد ما این بوده که طی سالهای آینده برای کسانی که پسادکتری گذرانده‌اند، در فرایند جذب در هیئت علمی دانشگاه‌ها امتیازی در نظر گرفته شود. ما به هیئت عالی جذب پیشنهاد داده‌ایم که هرسال با توجه به اینکه در سالهای آینده تعداد بیشتری پسادکتری جذب خواهند شد، بخشی از امتیاز جذب در هیئت علمی را به افراد پسادکتری اختصاص بدهند. 

معاون وزیر علوم در مورد پیش بینی‌ بودجه در مقطع پسادکتری اظهار کرد: این بودجه بسته به تصمیم شورای عالی عتف دارد و البته شورا بودجه را کاملا مشخص کرده است. ما درصدد هستیم به میزان ۸۰ درصد از حقوق یک استادیار پایه یک را به پسادکتری اختصاص بدهیم. 

او در مورد تخفیف مالیاتی برای صنایع و شرکت‌های دانش بنیان توضیح داد: این تخفیف برای شرکت‌های دانش بنیان است. این شرکت‌ها براساس تعداد محصولات دانش بنیان و فروش‌شان و براساس آیین نامه‌هایی که وجود دارد، از تخفیف‌های مالیاتی استفاده می‌کنند. 

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ادامه در مورد دوره منش استادی و پیگیری آن در معاونت پژوهشی عنوان کرد: منش استادی را باید همه در نظر داشته باشند. این دوره را معاونت آموزشی پیگیری می‌کند. البته ما دوره‌ای داریم که اساتید وقتی در دانشگاه پذیرفته می‌شوند و هیئت علمی می‌شوند، باید بگذرانند که ارتباط خاصی با منش استادی هم ندارد.


کد مطلب: 59162

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59162/۱۵۰-هزار-دانشجوی-دکتری-داریم

میگنا
  https://www.migna.ir