کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش یک پژوهش

بررسی رابطه فقر و سرطان ریه

سینا پرس , 31 خرداد 1401 ساعت 6:47

فقر یک دلیل اساسی برای نتایج ضعیف سرطان ریه است


سرطان ریه علت يكی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است و تشخیص و درمان زودهنگام برای طولانی ‌تر شدن بقای بیماران امری کلیدی است. نتایج مطالعات اخیر نشان داد که تحصیلات و درآمد با شدت سرطان ریه بیماران در زمان تشخیص مرتبط است.
یافته های تحقیقات جدید نشان داده ، بیمارانی که سطح درآمد و تحصیلات پایین ‌تری دارند و آن‌ هایی که در مناطق کمتر برخوردار از نظر اجتماعی-اقتصادی زندگی می ‌کنند، بقای ضعیف تری از سرطان ریه را تجربه می ‌کنند.
گفتنی است که محققان دریافتند که اقلیت های نژادی یا قومی نیز با نرخ بالاتر مرگ و میر مرتبط با سرطان روبرو هستند.
در این پژوهش ها، تیمی به رهبری تومی اف آکینیمیجو (Tomi F. Akinyemiju) داده‌ های پایگاه ملی سرطان ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند. محققان همچنین اطلاعاتی را در مورد سطح تحصیلات و درآمد مناطقی که بیماران در آن اقامت داشتند و همچنین جزئیاتی در مورد وضعیت بیمه درمانی بیماران و محل دریافت مراقبت های بهداشتی جمع آوری کردند.
در میان ۱ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۹۷۲ بیمار در این مطالعه، ۶۷ درصد از بیماران ساکن مناطقی بودند که دارای کمترین درآمد بودند و ۶۲ درصد از بیماران در مناطقی با بالاترین نسبت بزرگسالان بدون تحصیلات دبیرستان ساکن بودند.
احتمال ابتلا به سرطان ریه در مرحله پیشرفته در بیمارانی که در پایین ترین مناطق تحصیلی و مناطق کم درآمد زندگی می کردند، به ترتیب ۱۲ و ۱۳ درصد بیشتر بود.
دکتر آکینیمیجو در ادامه گفت: یافته‌ های ما تأیید می ‌کند که فقر یک دلیل اساسی برای نتایج ضعیف سرطان ریه است. این امر نیاز فوری به تلاش ‌های هدفمند برای اطمینان از دسترسی عادلانه به ترک سیگار و غربالگری سرطان ریه و تحقیقات بیشتر در مورد سایر عواملی که باعث تهاجمی تر شدن سرطان ریه می ‌شود را برجسته می ‌کند.
دکتر اریکا تی وارنر (Erica T. Warner) از بیمارستان عمومی ماساچوست در این باره می گوید: تفکیک و تمرکز سیاهپوستان و سایر رنگین پوستان در مناطقی با فقر بیشتر و سطح تحصیلات پایین‌ تر تصادفی نیست. او بر نیاز به تلاش ‌های پیشگیرانه، هماهنگ و مشارکت ‌جویانه جامعه برای آموزش بیماران و پزشکان و رسیدگی به موانع برای بهبود غربالگری، پیگیری و تشخیص زودهنگام علائم سرطان ریه تاکید کرد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی CANCER منتشر شده است.
 


کد مطلب: 59167

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59167/بررسی-رابطه-فقر-سرطان-ریه

میگنا
  https://www.migna.ir