چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - 10 Aug 2022
تاریخ انتشار :
جمعه ۳ تير ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۲
کد مطلب: 59206
۱
۱
برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان

راهکارهای پنجگانه برای تاب آوری کودکان

باشگاه تاب آوری
راهکارهای پنجگانه برای تاب آوری کودکان
به گزارش میگنا اکرم محمدلو در یادداشتی اختصاصی برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان برای باشگاه تاب آوری نوشت می خواهیم بدانیم که افراد تاب آور چگونه از مهارت های مقابله ای برای گذراندن تجربه های پراسترس استفاده می کنند،تصمیم گیری دزست،مواجهه با نا امیدی و سازگاری با موقعیت های جدید به شما احساس اعتماد به نفس می دهد و توانایی شما را در مقابله مناسب  با چالش های زندگی بهبود می بخشد.

1-تصمیم گیری خلاقانه
تصمیم گیری می تواند دلیل احساس ناکامی،ناامیدی ،عصبانیت و یا اضطراب باشد،خیلی از افراد برای تصمیم گیری تلاش می کنند و سردرگم می شوند،درحالیکه فکر کردن خلاقانه می تواند راهکارهای خلاقانه ای برای ما رقم بزند. برای مثال ممکن است شما بر سر انتخاب اینکه در یک موقعیت خاص کدام انتخاب را داشته باشید دچار چالش شوید و نتوانید بهترین انتخاب و تصمیم گیری را داشته باشید و خودتان را در یک دور شناختی بی پایان ببینید.
وقتی با چنین شرایطی مواجه می شوید می توانید از راهبرد آرام سازی و روش خودگویی سودمند استفاده کنید تا خودتان را آرام کنید که راهی را برای تصمیم گیری انتخاب کنید.همچنین می توانید در این شرایط از یک دوست و یا بزرگتری که به او اعتماد دارید کمک بگیرید و در نهایت به یک برنامه ریزی خلاقانه برسید.
2-روبه رو شدن با نا امیدی
همه ما زمان هایی را به یاد می آوریم که نا امید بوده ایم،نا امیدی معمولا زمانی اتفاق می افتد که منتظر رخداد نتیجه و دستاوردی در موضوعی باشیم و آن چیزی که مطابق میل و خواسته ما بوده است،اتفاق نیفتاده باشد.واکنش افراد مختلف در این شرایط متفاوت است،بعضی از افراد ممکن است به راحتی کنار بیایند و فقط بگویند: "آره خب!" در حالی که برخی دیگر ممکن است از کوره در روند و ناراحت و عصبی شوند.

شما را با چند نکته و راهنمایی برای مقابله با نا امیدی همراه می کنم:
  • به خودتان یادآوری کنید که دلخوری و نا امیدی درست است.
    راهبرد آرام سازی را برای آرام شدن استفاده کنید،به طوری که بتوانید شفاف فکر کنید.
    خودگویی را استفاده کنید تا به خودتان یادآوری کنید که این فاجعه نیست و شما می توانید از عهده اش بربیایید.
    به خود اطمینان بدهید که بعضی ها قصد نا امید کردن و رنجاندن شما را ندارند.
    اگر هدف مشخصی دارید، برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید.
    درباره ناامیدیتان با دیگرا صحبت کنید.آن ها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا راهی برای مواجهه با آن پیدا کنید.
    به خود ببالید که از عهده استرس ناشی از نا امیدی برآمده اید.
دانش آموزانی که مهارت رهبری دارند، این را قبول می کنند که نا امیدی ممکن است اتفاق بیفتد و این نا امیدی و شکست عادی است.این گونه فکر کردن می تواند زندگی با استرس کمتری بسازد.
 
3-راه حل های سریع در برابر راه حل های درست
پیدا کردن راه حل هایی برای مشکلات و تضادهای به وجود آمده ممکن است زمان زیادی را از فرد بگیرد و خود این موضوع می تواند ناکام کننده و یا نا امید کننده باشد.اما باید این نکته را درنظر گرفت که زمان گذاشتن برای فکر کردن با دقت کافی بر تصمیم گیریتان اثر می گذارد و باعث می شود که به اهدافتان برسید،پس زمان بگذارید و این را بدانید که راه حل های سریع ممکن است همیشه درست نباشند. و حتی ممکن است شما را از رسیدن به هدفتان کلی به عقب بندازد.
4-به جنگ چالش های تازه بروید
همه ما در زندگی با چالش هایی روبه رو می شویم،زندگی همین است! برخی از این چالش ها ناامید کننده اند مثل آزمون از درسی که دوست ندارید و برخی نیز هیجان انگیزند مانند یادگرفتن مهارت های جدیدی نظیر دوچرخه سواری ،شنا و.... . سوال این است آیا شما همیشه در مواجهه با این چالش ها عالی بوده اید؟ احتمالا نه!
بیشتر افراد زمانی که میخواهند کار جدیدی را یادبگیرند،اشتباه می کنند و این یک موضوع عادی است. اما اینکه نگاه شما به این اشتباهات چگونه است ممکن است آن ها را مانند سنگ ریزه و یا تخته سنگ برایتان جلوه دهد.
برخی افراد فکر می کنندکه باید خیلی سریع در موضوع به خصوصی ماهر و استاد شوند و یا هر کاریرا که به آن ها محول می شود تمام و کمال و عالی و بی عیب و نقص به انجام برسانند،این گونه فکر کردن منجر به نا امیدی می شود و شما را از یادگیری تجربه جدید باز می داردو روبرو نشدن با تجارب جدید،توانایی مدیریت چالش های جدید را از شما می گیرد.از طرفی پذیرش تجارب جدید، و اشتباهاتی که ممکن است در طی کسب مهارت ها و تجارب تازه به وجود بیاید به شما فرصت های آموزنده ای دهدو زمینه تاب آوری شما را فراهم سازد.
 
5-عادت های استرسیتان را بشناسید
افراد مختلف در برخورد با استرس هایشان عادت های متفاوتی دارند،برخی ناخن می جوند،برخی موهایشان می کنند و برخی پاهایشان را تکان می دهند و... عادت های استرسی خودتان را شناسایی کنید،آیا آن ها کمک می کنند که احساس توانمندی بیشتری در برخورد با اوضاع داشته باشید؟آیا این عادات به دیگران این فرصت را می دهند که بفهمند شما به چه چیزی نیاز دارید؟ اگر پاسختان آری است،عالی است اما اگر نه در ادامه راهکارهایی را می توانید امتحان کنید:
  • با استفاده از خودگویی به خودتان یادآوری کنید که می توانید با برخی استرس ها روبه رو شوید.
    اگر شما واقعا ناراحت هستید،با استفاده از خودگویی به خودتات یادآوری کنید که می توانید با دیگران صحبت کنید و از آن ها درخواست کمک کنید.
    برای سنجش موقعیت ناراحت کننده،تمرین سنگریزه،سنگ یا تخته سنگ را استفاده کنید.
    زمانی که واقعا ناراحت هستید،راهکارهای آرام سازی را برای آرام شدن استفاده کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مریم لطفی
Iran, Islamic Republic of
نوشته بسیار مفیدی بود.
سپاس از خانم محمدلو بزرگوار
سلامت روانِ پزشکان جدید در خطر است
هشدار دانشمندان: مغز انسان برای بیداری در نیمه شب ساخته نشده است
۷ درسی که آدم‌ها یک عمر طول می‌کشد تا بیاموزند!
شما صاحب کدام شخصیت آب‌وهوایی هستید؛ بیزار از باران یا عاشق تابستان؟
آینده ای روشن با انتخابی آگاهانه
اختلال پدوفیلیا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
زنان اثرگذار در تاریخ روانشناسی
جدایی یک رویداد نیست یک فرایند است
چگونه از کودک‌مان در برابر پدوفیلی‌ها محافظت کنیم؟
افراد دارای خالکوبی و پیرسینگ، مشکلات کودکی بسیاری داشته‌اند!
درمان وسواس فکری بدون دارو
با شوهر خسیس خود چه کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "