شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۰
کد مطلب: 59211
۲
برگرفته از کتاب تاب آوری ( منابع و گفتمان )

باشگاه تاب آوری/ کودکان 8 تا 11 سالگی

فاطمه فلاح تفتی
باشگاه تاب آوری/ کودکان 8 تا 11 سالگی
فاطمه فلاح تفتی در باشگاه تاب آوری برای میگنا نوشت کودک خود را مسلط بر یادگیری، مهارت های زندگی و به ویژه کار در مدرسه می کند. او می‌خواهد موفق باشد و تصویر مثبتی از خود برجای بگذارد. تمایل دارد دوستان صمیمی داشته و مورد تأیید همسالان خود باشد. اگر مراقبان و دوستانش، او را مسخره کنند یا طوری رفتار کنند که او حس ناتوانی کند، احساس ناامنی کرده و به توانایی خود برای موفقیت شک می‌کند.
والدین و مراقبان می‌توانند با انجام کارهای زیر تاب‌آوری را در سن 8 تا 11 سالگی تقویت کنند:
  • فرصت‌هایی به کودک بدهند تا با مشکلات و سختی ها رو به رو شوند. سپس در این شرایط کودک را راهنمایی کرده و بر روی رفتارهای صحیح و تاب آوری او تأکید کنند.
    ‌ها و رفتارهای مطلوب کودک را تحسین و از او بخواهند مسئولیت و پیامدهای رفتارش را بپذیرد.
    استقلال را در کودک پرورش و متعادل سازی کنند.
نمونه‌ای از فعالیت تقویت کننده‌ی تاب آوری:
  • دختری یازده ساله از برادر سه ساله اش مراقبت می‌کرد که خانه شان آتش گرفت. او سعی کرد که آتش را خاموش کند و به برادرش کمک کند، اما نتوانست و برادرش بر اثر سوختگی از دنیا رفت.
در این شرایط کل خانواده باید نشان دهند که به دلیل از دست دادن کودک سه ساله شان ناراحت هستند، اما به دختر خود این اطمینان را دهند که همچنان او را دوست دارند (من دارم) و اگر به او اطمینان دهند که آنها می دانند، او چقدر سعی کرده که برادرش را نجات دهد (من می توانم) و اگر کمک کنند که فرق میان احساس مسئولیت و تمایل او برای نجات برادرش را تشخیص دهد (من هستم) به او کمک شده تا بر این سختی غلبه کند.
حال اگر او را به خاطر آتش سوزی و نجات ندادن برادرش سرزنش کنید، احساس گناه را در او چند برابر شده و این امر سبب می‌شود که در آینده بر سختی ها غلبه نکند و تاب آوری خود را از دست دهد.
نمونه‌هایی از پروژه‌های جهانی تاب‌آوری:
  • ریتای نه ساله هر روز به مدرسه رفته و از راهی می گذرد، گروهی از کودکانی که آنجا ایستاده‌اند او را مسخره و گاهی اوقات هل می‌دهند. او ترسیده و دیگر نمی خواهد به مدرسه برود و به مادرش می گوید بیمار است اما مادرش می داند که او سالم است.
اهداف مراقب:
با کودک صحبت کرده تا متوجه شوید که دقیقا چه چیزی او را رنج می دهد و با او همدردی کنید. راه های مختلف را برای حل مسأله کودک مورد بررسی قرار دهید به او اطمینان دهید که او مقصر نیست.
نیازهای کودک:
یاد می گیرد که بین مردم و رفتارهایشان تفاوت قائل شود و برای حل مشکلاتش اعتماد به نفس بیشتری داشته و برای کمک گرفتن سعی کند.
واکنش هایی که تاب آوری را تقویت می کنند:
مادر از او می پرسد که چرا نمی خواهد به مدرسه برود. آنها با این شیوه به کودک نشان می دهند که به او اهمیت می دهند و کودک برای کمک گرفتن به آنها اعتماد می کند، مسأله را با آنها درمیان می گذارد و آنها مشکل را حل می‌کنند تا او بتواند دوباره به مدرسه برود.
واکنش هایی که تاب آوری را تقویت نمی کنند:
مادر هر روز با او به مدرسه برود و به او تکرار کند که نترسد. اما او می ترسد و به مدرسه می رود.
تقویت عوامل تاب آوری:
من دارم:
  • روابط سرشار از اعتماد
    تشویق به داشتن استقلال
من هستم:
  • دوست داشتنی و خوش اخلاقم
    سرشار از اعتماد، امید و ایمان هستم.
من می توانم:
  • ارتباط برقرار کنم.
    مشکلاتم را حل کنم.
    احساساتم را مدیریت کنم.
نتایج:
کودک یازده ساله به اندازه کافی تاب آوری دارد تا بین استقلال و وابستگی سالم تمایز قائل شود و از بزرگ‌تر ها و همسالان خود کمک بگیرد. اعتماد به نفس اجتماعی کودک بالا است. او می تواند به دنبال دوستی‌های بیشتر برود و در مورد مشکلاتی که در روابطش پیش می آید، فکر کند و آنها را حل کرده و مسئولیت کارها رفتارهایش را بپذیرد. او بیشتر اخلاقیات را می فهمد و می تواند تشخیص بدهد که آیا درست تصمیم می گیرد یا خیر. او از خود احساس همدردی، نوع دوستی، مثبت اندیشی و ایمان نشان می دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود