کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگرفته از کتاب تاب آوری جوانان

باشگاه تاب آوری / رشد و رفتار انسانی

عفت حیدری

7 تير 1401 ساعت 6:40


 به گزارش میگنا عفت حیدری مترجم کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ در باشگاه تاب آوری نوشت فرایندهای متعددی برای توضیح این مطلب وجود دارد که چگونه متون فرهنگی رشد و رفتار انسانی را هدایت می‌کنند (گرینفیلد و دیگران را ببینید، , 2003؛ هارکنس و سوپر،, 2012؛ اسمیت و دیگران،, 2006).
یکی ازاین موارد این است که باید فرهنگ را به­‌‌عنوان یک تأثیر کلان فرهنگی قوی دید که هویت­‌‌ها و سیستم­‌‌های ارزشی را در سطوح جهانی، ملی و محلی به­‌‌همراه تبادلات در سطح خرد اکولوژی اجتماعی شکل می­‌‌دهد.این نظریه درتئوری سیستم­‌‌های اکولوژی برونفنبرنراثبات شده است که مردم را در اکولوژی­‌‌های وابسته­‌‌ی خرد به­‌‌سمت سیستم­‌‌های کلان درهم‌­تنیده می­‌‌بیند؛ به­‌‌هرحال،احتمالاً سطح کلان کیفیت زیرسیستم­‌‌ها را که در داخل آن  قرار دارند، تعیین می­‌‌کند (برونفنبرنر،؛ 1979).
اگر بخواهیم این جریان را تفسیر کنیم، بدان معناست کهجوانان اعضایء اکولوژی اجتماعی جهانی با فرهنگی غالب هستند (اونگار و دیگران،؛ 2007). ازاین دیدگاه، فرهنگ غالب جهانی می­‌‌تواند به­‌‌صورت بالقوه تأثیر قوی و کلان سیستمی داشته باشد. درصورتی­‌‌که بخواهیم به­‌‌طور خلاصه به­‌‌آن بپردازیم، محیط کلان شامل تعلق جوانان به ملت­‌‌ها یا عضویت در گروه­‌‌های قومی غالب با ویژگی سندهای فرهنگی است. به­‌‌هرروی، فرهنگ کلان (جهانی و ملی) هنجارها، ارزش­‌‌ها و باورها و فعالیت­‌‌ها را حتی به­‌‌شکل تلویحی در تئوری­‌‌های قومی گروه­‌‌ها بهبود می­‌‌بخشد ؛، واین امرمی­‌‌تواند درسطح خرد باعث ارتقای رشد مثبت شده یا آنرا محدود سازد. تأثیرات کلان اجتماعی­‌‌-ـ­فرهنگی، ساختارمیکروسیستم­‌‌ها را شکل می­‌‌دهد(برای مثال، خانواده­‌‌های گسترده برخلاف خانواده­‌‌های هسته­‌‌ای)؛همین­‌‌طور هم به شکل­‌‌دهی اهداف سیستم­‌‌های خرد، اخلاقیات، جهت­‌‌گیری­‌‌ها، تعاملات و الگوهای اجتماعی می‌­‌‌پردازد.
فرهنگ میکروسیستم به­‌‌نوبه­‌‌ی خود، رشد و رفتار کودکان را شکل می­‌‌دهد؛ این­فرایندهای تاب­‌‌آوری چه­گونه نقش بازی می­‌‌کنند و حتی تاب­‌‌آوری چه­گونه نمود پیدا می­‌‌کند. برای مثال، یافته­‌‌های ابتدایی از مسیرهای به­‌‌سمت مطالعه­‌‌ی تاب­‌‌آوریدر آفریقای جنوبی نشان می­‌‌دهد که جوانان سیاه­‌‌پوست از جوامع سنتی و روستایی در جامعه­‌‌ی آفریقای جنوبی،اگر به شبکه­‌‌ی حمایتی متصل باشند (نه به­‌‌یک خانواده­‌‌ی هسته­‌‌ای) و به­‌‌شیوه­‌‌هایی رفتار کنند که به ارزش­‌‌های سنتی و اجدادی تأیید­‌‌شده توسط جامعه‌­‌‌ی روستایی خود احترام بگذارند، احتمالاً تاب­‌‌آور به­‌‌نظر می­‌‌رسند.
در مقایسه، جوانان در محیط­‌‌های شهری فردگرا، درصورتی­‌‌که استقلال زیادی از خودشان نشان بدهند و به شیوه­‌‌هایی رفتار کنند که منجر به استقلال مالی از خانواده و دولت شود، تاب­‌‌آور تلقی می­‌‌شوند .
فرایندها وهنجارهای محافظه­‌‌کارانه، تعاملات سطح خرد را به­‌‌شیوه­‌‌هایی شکل می­‌‌دهند که از جوانانیکه بتوانند به‌­خوبی با زندگی اجتماعی فرهنگی خود سازگار شوند، حمایت می­‌‌کنند. به­‌‌این­‌‌ترتیب، صحنه و بستر مناسبی برای کودکان فراهم می‌­‌‌شود تا بتوانند عضو مفیدی برای اکولوژی اجتماعی فرهنگی خود باشند
به­‌‌هرحال، این امر نیازمند آن است که گروه درموردهنجارها، اهداف، باورها وفرایندها توافق داشته باشند. تأیید و موافقت مشترک، واقعیتی ذهنی را ایجاد می­‌‌کند
اگر بخواهیم موضوع را به­‌‌شیوه­‌‌ی دیگری باز کنیم، درک متقابل، افراد را به­‌‌هم مرتبط می­‌‌کند تا تفسیری جمعی از دنیای متقابل خود داشته باشند که خود خبر از رسم فرهنگی­‌‌ای می­‌‌دهد که وجود و کارهای آن­‌‌ها را شکل می­‌‌دهد
همان­‌‌گونه که جنکینز (توضیح داد که سندهای فرهنگی حاکی از درک متقابل نشان­‌‌دهنده­‌‌ی درک و فهم و دیدگاه افراد هستند، رسوم فرهنگی فقط غذا، لباس، موسیقی و مذهب نیست؛ بلکه آداب و رسوم فرهنگی پاسخ به این سؤالات است: چرا این لباس­‌‌ها؟ چرا این موسیقی؟ هدف، مذهب است؟
خط­‌‌مشی­‌‌هایی برای سازگاری و انطباق سازنده یا بقاء، درارزش­‌‌ها و فرایندهایی نهفته است که آداب و رسوم فرهنگی را بهبود می­‌‌بخشند. برای مثال، یک رسم فرهنگی سنتی آفریقایی شامل آن است که جوانان آفریقایی به قوم و خویش خود احترام می­‌‌گذارند.آن­‌‌ها به­‌‌ویژه توقعات وانتظارات سالخوردگان خود را برآورده می­‌‌سازند و نمونه‌­ای برای جوانان نسل آینده هستند.
این وظیفه­‌‌ی جوانان نسبت به قوم و خویش، باعث می­‌‌شود که آن­‌‌ها انتخاب­‌‌های سازنده­‌‌ای داشته باشند گزارش داده­‌‌اند که برخی ازجوانان سیاه­‌‌پوست آفریقای جنوبی به­‌‌خاطر آن­که چنین وظیفه­‌‌ای را به­‌‌جا بیاورند، به­دنبال تحصیلات می­‌‌روند. تعهد به آموزش رسمی به­‌‌دلیل عزت­‌‌نفس فرهنگی ناشی از به­‌‌دست­‌‌آوردن مدارک دانشگاهی مورد تشویق قرار می­‌‌گیرد؛ به­‌‌دلیل آن­که آفریقای جنوبی در تاریخ سیاسی خود سابقه­‌‌ی اخراج دانش­جویان سیاه­‌‌پوست را از دانشگاه دارد، از آن جهت که آن­‌‌ها می­‌‌توانستند با گرفتن مدارک دانشگاهی، راه ترقی را طی و پیشرفت کنند.
 
برگرفته از کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ.
نوشته لیندا.سی. ترون.
برگردان محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.
نشر شبگیر.1401
 


کد مطلب: 59248

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59248/باشگاه-تاب-آوری-رشد-رفتار-انسانی

میگنا
  https://www.migna.ir