شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ / ۰۶:۴۰
کد مطلب: 59248
۲
برگرفته از کتاب تاب آوری جوانان

باشگاه تاب آوری / رشد و رفتار انسانی

عفت حیدری
باشگاه تاب آوری / رشد و رفتار انسانی
 به گزارش میگنا عفت حیدری مترجم کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ در باشگاه تاب آوری نوشت فرایندهای متعددی برای توضیح این مطلب وجود دارد که چگونه متون فرهنگی رشد و رفتار انسانی را هدایت می‌کنند (گرینفیلد و دیگران را ببینید، , 2003؛ هارکنس و سوپر،, 2012؛ اسمیت و دیگران،, 2006).
یکی ازاین موارد این است که باید فرهنگ را به­‌‌عنوان یک تأثیر کلان فرهنگی قوی دید که هویت­‌‌ها و سیستم­‌‌های ارزشی را در سطوح جهانی، ملی و محلی به­‌‌همراه تبادلات در سطح خرد اکولوژی اجتماعی شکل می­‌‌دهد.این نظریه درتئوری سیستم­‌‌های اکولوژی برونفنبرنراثبات شده است که مردم را در اکولوژی­‌‌های وابسته­‌‌ی خرد به­‌‌سمت سیستم­‌‌های کلان درهم‌­تنیده می­‌‌بیند؛ به­‌‌هرحال،احتمالاً سطح کلان کیفیت زیرسیستم­‌‌ها را که در داخل آن  قرار دارند، تعیین می­‌‌کند (برونفنبرنر،؛ 1979).
اگر بخواهیم این جریان را تفسیر کنیم، بدان معناست کهجوانان اعضایء اکولوژی اجتماعی جهانی با فرهنگی غالب هستند (اونگار و دیگران،؛ 2007). ازاین دیدگاه، فرهنگ غالب جهانی می­‌‌تواند به­‌‌صورت بالقوه تأثیر قوی و کلان سیستمی داشته باشد. درصورتی­‌‌که بخواهیم به­‌‌طور خلاصه به­‌‌آن بپردازیم، محیط کلان شامل تعلق جوانان به ملت­‌‌ها یا عضویت در گروه­‌‌های قومی غالب با ویژگی سندهای فرهنگی است. به­‌‌هرروی، فرهنگ کلان (جهانی و ملی) هنجارها، ارزش­‌‌ها و باورها و فعالیت­‌‌ها را حتی به­‌‌شکل تلویحی در تئوری­‌‌های قومی گروه­‌‌ها بهبود می­‌‌بخشد ؛، واین امرمی­‌‌تواند درسطح خرد باعث ارتقای رشد مثبت شده یا آنرا محدود سازد. تأثیرات کلان اجتماعی­‌‌-ـ­فرهنگی، ساختارمیکروسیستم­‌‌ها را شکل می­‌‌دهد(برای مثال، خانواده­‌‌های گسترده برخلاف خانواده­‌‌های هسته­‌‌ای)؛همین­‌‌طور هم به شکل­‌‌دهی اهداف سیستم­‌‌های خرد، اخلاقیات، جهت­‌‌گیری­‌‌ها، تعاملات و الگوهای اجتماعی می‌­‌‌پردازد.
فرهنگ میکروسیستم به­‌‌نوبه­‌‌ی خود، رشد و رفتار کودکان را شکل می­‌‌دهد؛ این­فرایندهای تاب­‌‌آوری چه­گونه نقش بازی می­‌‌کنند و حتی تاب­‌‌آوری چه­گونه نمود پیدا می­‌‌کند. برای مثال، یافته­‌‌های ابتدایی از مسیرهای به­‌‌سمت مطالعه­‌‌ی تاب­‌‌آوریدر آفریقای جنوبی نشان می­‌‌دهد که جوانان سیاه­‌‌پوست از جوامع سنتی و روستایی در جامعه­‌‌ی آفریقای جنوبی،اگر به شبکه­‌‌ی حمایتی متصل باشند (نه به­‌‌یک خانواده­‌‌ی هسته­‌‌ای) و به­‌‌شیوه­‌‌هایی رفتار کنند که به ارزش­‌‌های سنتی و اجدادی تأیید­‌‌شده توسط جامعه‌­‌‌ی روستایی خود احترام بگذارند، احتمالاً تاب­‌‌آور به­‌‌نظر می­‌‌رسند.
در مقایسه، جوانان در محیط­‌‌های شهری فردگرا، درصورتی­‌‌که استقلال زیادی از خودشان نشان بدهند و به شیوه­‌‌هایی رفتار کنند که منجر به استقلال مالی از خانواده و دولت شود، تاب­‌‌آور تلقی می­‌‌شوند .
فرایندها وهنجارهای محافظه­‌‌کارانه، تعاملات سطح خرد را به­‌‌شیوه­‌‌هایی شکل می­‌‌دهند که از جوانانیکه بتوانند به‌­خوبی با زندگی اجتماعی فرهنگی خود سازگار شوند، حمایت می­‌‌کنند. به­‌‌این­‌‌ترتیب، صحنه و بستر مناسبی برای کودکان فراهم می‌­‌‌شود تا بتوانند عضو مفیدی برای اکولوژی اجتماعی فرهنگی خود باشند
به­‌‌هرحال، این امر نیازمند آن است که گروه درموردهنجارها، اهداف، باورها وفرایندها توافق داشته باشند. تأیید و موافقت مشترک، واقعیتی ذهنی را ایجاد می­‌‌کند
اگر بخواهیم موضوع را به­‌‌شیوه­‌‌ی دیگری باز کنیم، درک متقابل، افراد را به­‌‌هم مرتبط می­‌‌کند تا تفسیری جمعی از دنیای متقابل خود داشته باشند که خود خبر از رسم فرهنگی­‌‌ای می­‌‌دهد که وجود و کارهای آن­‌‌ها را شکل می­‌‌دهد
همان­‌‌گونه که جنکینز (توضیح داد که سندهای فرهنگی حاکی از درک متقابل نشان­‌‌دهنده­‌‌ی درک و فهم و دیدگاه افراد هستند، رسوم فرهنگی فقط غذا، لباس، موسیقی و مذهب نیست؛ بلکه آداب و رسوم فرهنگی پاسخ به این سؤالات است: چرا این لباس­‌‌ها؟ چرا این موسیقی؟ هدف، مذهب است؟
خط­‌‌مشی­‌‌هایی برای سازگاری و انطباق سازنده یا بقاء، درارزش­‌‌ها و فرایندهایی نهفته است که آداب و رسوم فرهنگی را بهبود می­‌‌بخشند. برای مثال، یک رسم فرهنگی سنتی آفریقایی شامل آن است که جوانان آفریقایی به قوم و خویش خود احترام می­‌‌گذارند.آن­‌‌ها به­‌‌ویژه توقعات وانتظارات سالخوردگان خود را برآورده می­‌‌سازند و نمونه‌­ای برای جوانان نسل آینده هستند.
این وظیفه­‌‌ی جوانان نسبت به قوم و خویش، باعث می­‌‌شود که آن­‌‌ها انتخاب­‌‌های سازنده­‌‌ای داشته باشند گزارش داده­‌‌اند که برخی ازجوانان سیاه­‌‌پوست آفریقای جنوبی به­‌‌خاطر آن­که چنین وظیفه­‌‌ای را به­‌‌جا بیاورند، به­دنبال تحصیلات می­‌‌روند. تعهد به آموزش رسمی به­‌‌دلیل عزت­‌‌نفس فرهنگی ناشی از به­‌‌دست­‌‌آوردن مدارک دانشگاهی مورد تشویق قرار می­‌‌گیرد؛ به­‌‌دلیل آن­که آفریقای جنوبی در تاریخ سیاسی خود سابقه­‌‌ی اخراج دانش­جویان سیاه­‌‌پوست را از دانشگاه دارد، از آن جهت که آن­‌‌ها می­‌‌توانستند با گرفتن مدارک دانشگاهی، راه ترقی را طی و پیشرفت کنند.
 
برگرفته از کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ.
نوشته لیندا.سی. ترون.
برگردان محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.
نشر شبگیر.1401
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند