کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اجرای قانون «تسهیل صدور مجوز» در حوزه روانشناسی تبعات دارد

مشاوره و روانشناسی از صنف کسب و کار نیست

رادیو گفتگو , 7 تير 1401 ساعت 21:26

دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ای ایران تذکر یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس درمورد تبعات منفی اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حوزه روانشناسی را بجا دانست و گفت: مشاوره و روانشناسی از صنف کسب و کار نیست.


سمیه فکریان دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ای ایران ضمن مصاحبه با برنامه «صبح و گفت‌وگو » رادیو گفت وگو، تذکر دکتر فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درمورد تبعات منفی اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حوزه روانشناسی را کاملاً بجا دانست و گفت: مشاوره و روانشناسی از صنف کسب و کار نیست.

وی افزود: هیئت تسهیل مقررات با هدف راه اندازی مشاغل و مانع زدایی از تولید تشکیل شده و ما هم قدردان این هدف ارزشمند هستیم اما مشاوره و روانشناسی از صنف کسب و کار نیست.

دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ای ایران اظهارکرد: ما نگرانی رئیس مرکز پایش و بهبود کسب و کار را درمورد اعمال سلیقه‌ای در پذیرش متقاضیان بجا می‌دانیم و به طولانی شدن صدور پروانه‌ها نیز نقد داریم و می‌دانیم افراد زیادی هستند که امیدی به دعوت شدن برای مصاحبه ندارند.

فکریان ادامه داد: درمورد صدور پروانه برای مشاوران باید به این نکته توجه کرد که مشاوران و روانشناسان با محرمانه‌ها و دین و دنیای مردم سروکار دارند، در جریان تصمیمات اصلی زندگی مراجعان خود هستند و آنها را در شغل و ازدواج و فرزندآوری و فرزندپروری همراهی می‌کنند و در سطح کلان، مهندسی جامعه را نیز بر عهده دارند.

وی تأکید کرد: روانشناسی مانند مشاغل حوزه صنایع و کشاورزی نیست که هیئت تسهیل مقررات به آن ورود کند و مجوز دهد به عبارتی دیگر صدور مجوز در این حوزه نباید طوری باشد که فقط نظارت‌های پسینی را داشته باشد و نظارت‌های پیشینی کنار گذاشته شود.

دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ای ایران برخورداری مشاوران و روانشناسان از تخصص لازم، اعتماد، صداقت، اصالت و اخلاق را لازمه ورود آن‌ها به زندگی خصوصی مردم دانست و گفت: صرفاً با بارگذاری مدرک نمی‌توان مجوز کار روانشناسی و مشاوره‌ای را به افراد داد.

وی ضمن انتقاد از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که باید زودتر از اینها اقدام می‌کرد تا صنف روانشناسی از سایر صنوف جدا شود گفت: بیش از دو سال است که کسی نمی‌پرسد اعضای شورای این سازمان با کدام مجوز، سازمان را اداره می‌کنند و آیا مسئولان فعلی سازمان نظام روانشناسی مشروعیت قانونی دارند که همچنان در سازمان بوده و مسئولیت بر عهده دارند؟!


 


کد مطلب: 59258

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59258/اجرای-قانون-تسهیل-صدور-مجوز-حوزه-روانشناسی-تبعات

میگنا
  https://www.migna.ir