پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۶
کد مطلب: 59258
۱

اجرای قانون «تسهیل صدور مجوز» در حوزه روانشناسی تبعات دارد

مشاوره و روانشناسی از صنف کسب و کار نیست
اجرای قانون «تسهیل صدور مجوز» در حوزه روانشناسی تبعات دارد
سمیه فکریان دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ای ایران ضمن مصاحبه با برنامه «صبح و گفت‌وگو » رادیو گفت وگو، تذکر دکتر فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درمورد تبعات منفی اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حوزه روانشناسی را کاملاً بجا دانست و گفت: مشاوره و روانشناسی از صنف کسب و کار نیست.

وی افزود: هیئت تسهیل مقررات با هدف راه اندازی مشاغل و مانع زدایی از تولید تشکیل شده و ما هم قدردان این هدف ارزشمند هستیم اما مشاوره و روانشناسی از صنف کسب و کار نیست.

دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ای ایران اظهارکرد: ما نگرانی رئیس مرکز پایش و بهبود کسب و کار را درمورد اعمال سلیقه‌ای در پذیرش متقاضیان بجا می‌دانیم و به طولانی شدن صدور پروانه‌ها نیز نقد داریم و می‌دانیم افراد زیادی هستند که امیدی به دعوت شدن برای مصاحبه ندارند.

فکریان ادامه داد: درمورد صدور پروانه برای مشاوران باید به این نکته توجه کرد که مشاوران و روانشناسان با محرمانه‌ها و دین و دنیای مردم سروکار دارند، در جریان تصمیمات اصلی زندگی مراجعان خود هستند و آنها را در شغل و ازدواج و فرزندآوری و فرزندپروری همراهی می‌کنند و در سطح کلان، مهندسی جامعه را نیز بر عهده دارند.

وی تأکید کرد: روانشناسی مانند مشاغل حوزه صنایع و کشاورزی نیست که هیئت تسهیل مقررات به آن ورود کند و مجوز دهد به عبارتی دیگر صدور مجوز در این حوزه نباید طوری باشد که فقط نظارت‌های پسینی را داشته باشد و نظارت‌های پیشینی کنار گذاشته شود.

دبیر اجرایی انجمن مشاوره‌ای ایران برخورداری مشاوران و روانشناسان از تخصص لازم، اعتماد، صداقت، اصالت و اخلاق را لازمه ورود آن‌ها به زندگی خصوصی مردم دانست و گفت: صرفاً با بارگذاری مدرک نمی‌توان مجوز کار روانشناسی و مشاوره‌ای را به افراد داد.

وی ضمن انتقاد از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که باید زودتر از اینها اقدام می‌کرد تا صنف روانشناسی از سایر صنوف جدا شود گفت: بیش از دو سال است که کسی نمی‌پرسد اعضای شورای این سازمان با کدام مجوز، سازمان را اداره می‌کنند و آیا مسئولان فعلی سازمان نظام روانشناسی مشروعیت قانونی دارند که همچنان در سازمان بوده و مسئولیت بر عهده دارند؟!


 
مرجع : رادیو گفتگو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.