پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ / ۰۶:۳۷
کد مطلب: 59262
۰
نکته مهمی که والدین باید در نظر بگیرند

قلدری مجازی و خودکشی نوجوانان

احسان محمدحسینی
قلدری مجازی و خودکشی نوجوانان
 به گزارش میگنا قلدری رفتاری است که طی آن، در یک رابطه طرف دارای قدرت آشکارا از بیشتر بودن قدرت خود سوءاستفاده می‌کند، و با پرخاشگری سعی در ارعاب طرف دیگر دارد، در این فرایند یک فرد به صورت مداوم توسط فرد یا گروهی که از او قوی‌ترند مورد آزار قرار می‌گیرد دو دلیل عمدهٔ قربانی قلدری قرار گرفتن، ظاهر یا طبقه اجتماعی است.

فضای مجازی برای نوجوانان خطرات متعددی در بر دارد و فراتر از بسیاری از عوامل استرس زا که نوجوانان با آن مواجه هستند، قرار گرفتن در معرض آزار و اذیت سایبری یک عامل اصلی در سوق دادن نوجوانان به خودکشی است.
یافته های جدید محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا و دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد سواستفاده از نوجوانان در فضای مجازی، تهدید و زورگویی و بدرفتاری در شبکه های اجتماعیی ممکن است انگیزه ای جهت میل به خودکشی در نوجوانان باشد.

دکتر ران بارزیلای استادیار روانپزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا و روانپزشک کودک و نوجوان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا و نویسنده ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: قلدری سایبری فراتر و تاثیرگذارتر از قلدری آفلاین سنتی بوده و یک عامل خطر مستقل برای خودکشی است . ما به عنوان یک جامعه باید مراقب این موضوع باشیم.
حتی زمانی که شخصی آزار مجازی را انکار می کند، باز هم باید از وی بپرسید که آیا او مورد آزار و اذیت سایبری قرار گرفته است یا خیر. 
تأثیر منفی قلدری در فضای مجازی می تواند بر اهداف نوجوانان تاثیر داشته باشد و این تاثیر به ویژه در زمانی که نوجوانان بیشتر از همیشه زمان خود را آنلاین می گذرانند، مشاهده می شود.
دکتر ران بارزیلای در ادامه توضیحاتش افزود: ایده اصلی ما در مطالعات فوق، این نبود که زورگویی سایبری را با قلدری سنتی آفلاین مقایسه کنیم. ما می دانیم که قلدری برای سلامت روان مضر است ولی باید این مساله مشخص می شد که آیا آزار و اذیت سایبری یک عامل خطرزا برای سلامت نوجوانان است است یا خیر و پاسخ ما به این سوال، «بله» است.
محققان خاطرنشان کردند که میزان خودکشی در بین کودکان به طور پیوسته در حال افزایش است و از سوی دیگر خوشبختانه آزار و اذیت سایبری در نوجوانانی که احساس می کنند مورد علاقه و حمایت اطرافیانشان قرار می گیرند، کمتر رایج است.
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا، خودکشی دومین عامل مرگ و میر در میان کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۲۰۲۰ بوده است.
به گفته محققان، از زمان همه‌گیری کرونا، بخش قابل توجهی از تعامل با همسالان، از جمله قلدری، به صورت آنلاین، از طریق پیام‌ های متنی یا پلت‌ فرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی رخ می ‌دهد. با این حال، قبل از این مطالعه، مشخص نبود که آیا هدف آزار سایبری یک عامل خطر مستقل برای خودکشی است یا خیر.
 محققان طی این پژوهش، داده های جمع آوری شده در قالب مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان از تاریخ ژوئیه ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۲۱ را تجزیه و تحلیل کردند. این نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۳ سال سن داشتند.به عنوان بخشی از این مطالعه، شرکت کنندگان یک پرسشنامه آزار و اذیت سایبری را پر کرده و از آنها پرسیده شد که آیا تا به حال هدف یا عامل آزار اینترنتی بوده اند یا خیر.
از میان کودکانی که در این مطالعه بزرگ شرکت کردند، ۶/۷ درصد گفتند که افکار یا تمایل به خودکشی را تجربه کرده اند، ۹/۸ درصد گزارش کردند که هدف آزار اینترنتی بوده و کمتر از یک درصد گزارش کرده اند که دیگران را مورد آزار و اذیت سایبری قرار داده اند.
در نتیجه این بررسی ها، محققان دریافتند که زورگویی سایبری با خودکشی مرتبط است. این موضوع در شرایطی است که قلدری و آزار در دنیای واقعی کمتر منجر به تمایل نوجوانان به خودکشی می شود.
دکتر بارزیلای در این رابطه گفت : این مساله بسیار مهم است ترس مانع از دیدن واقعیت در این حوزه نشود. این چیزی است که ما به عنوان یک جامعه باید از آن آگاه باشیم.شرح کامل این پژوهش، روز گذشته در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Open منتشر شده است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود