شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ / ۰۶:۵۰
کد مطلب: 59263
۲
در فکر گذشته یا آینده غرق نشوید؛ در حال زندگی کنید

زندگی اینجا و اکنون

سارا حق بین
زندگی اینجا و اکنون
به گزارش میگنا سارا حق بین در یادداشتی برای باشگاه تاب آوری نوشت : آیا شما هر چند وقت یک‌بار به اتفاقی که دیروز، یک ماه قبل یا سال‌ها قبل افتاده فکر می‌کنید؟
چقدر به فرداهای نیامده فکر می‌کنید؟ نشخوار فکری در مورد گذشته یا نگرانی در مورد آینده حواس ما را نسبت به مسائل اصلی زندگی پرت کرده و موجب استرس می‌شود و البته اغلب ما تمایل داریم در گذشته یا آینده زندگی کنیم، اما با توجه به اینکه گذشته درگذشته و آینده در ابهام قرار دارد، بهتر است نحوه زندگی در زمان حال و راه‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند به زندگی آگاهانه بازگردیم را بیاموزیم.

بودن در لحظه حال و اکنون به این معنی است که ما از آنچه در هر لحظه اتفاق می‌افتد آگاه هستیم. ما در اینجا و اکنون متمرکز هستیم و تمام توجه ما معطوف به لحظه حال است. لحظه حال نقطه بین گذشته و آینده است. هر چیزی که اتفاق می افتد، در لحظه حال اتفاق می‌افتد. داشتن ذهنیت زندگی در لحظه حال برای سالم ماندن و شاد بودن لازم است.
این سبک زندگی به ما کمک می‌کند با اضطراب مبارزه کنیم، نگرانی و نشخوار فکری خود را کاهش دهیم و به خودمان و هر چیزی که در اطرافمان هست متصل باشیم. زندگی در لحظه موجب ایجاد تعادل بین افکار گذشته، حال و آینده است.
 
  • به اطراف خود توجه کنید. یکی از راه های حضور در لحظه حال، توجه به محیط اطراف است. هر چند وقت یکبار در روز وقت می‌گذارید و به اطرافتان نگاه می‌کنید؟ وقتی توقف می‌کنید و به اطراف خود نگاه می‌کنید و همه چیز را در اطراف مورد توجه قرار می‌دهید، زندگی در لحظه حال آسان‌تر می‌شود.
 
  • در لحظه روی یک چیز تمرکز کنید. در حالیکه ممکن است کار روی بیش از یک چیز در یک زمان سازنده‌تر به نظر برسد، اما انجام مداوم چندین کار بطور همزمان، زندگی در زمان حال را دشوار می‌سازد. وقتی به طور کامل درگیر یک کار هستید، بسیار بهره‌ورتر هستید.
 
  • چیزها را همان‌طور که هستند بپذیرید نه آنطور که می‌خواهید باشند. اگر می‌خواهید زندگی را در لحظه حال شروع کنید، باید طرز فکرتان را اصلاح کنید. شما نمی‌توانید همه چیزهایی که در اطراف‌تان اتفاق می‌افتد را کنترل کنید. گاهی اوقات زندگی با آنچه شما می‍‌خواهید متفاوت است. تمرین پذیرش به شما کمک می‌کند تا چیزهایی را در زندگی خود که خارج از کنترل هستند رها کنید.
 
  • مراقب هر کاری که انجام می‌دهید باشید. هر چند وقت یکبار ناهار خود را بدون تماشای تلویزیون می‌خورید؟ هر کاری که انجام می‌دهید، باید حواستان به آن باشد. در غیر این صورت از کاری که انجام می‌دهید فاصله گرفته و در لحظه حال زندگی نمی‌کنید زیرا تمام توجه شما به آن کار یا فعالیت معطوف نیست. با تمرکز بر روی جزئیات و توجه به همه چیزهایی که در اطراف شما در طول یک کار یا فعالیت خاص می گذرد، آگاهی بیشتری از لحظه حال را وارد زندگی خود کنید.
 
  • از رسانه‌های اجتماعی و فناوری فاصله بگیرید. این کار می‌تواند به شما کمک کند که بیشتر بر زمان حال متمرکز بمانید. در حالی که ممکن است فکر کنید که بررسی مداوم رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا با دنیا در ارتباط باشید، اما این روش تأثیر منفی بر توانایی شما برای حضور در لحظه دارد. به ویژه، زمانی که با افراد دیگر هستید، مهم است که به جای حواس پرتی توسط تلفن همراه، روی افراد و محیط اطراف خود تمرکز کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.