جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۰
کد مطلب: 59285
۳
محمدرضا مقدسی

تاب آوری زنان مسیر معیشت و معنویت

باشگاه تاب آوری
تاب آوری زنان مسیر معیشت و معنویت
محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران  در یادداشتی برای باشگاه تاب آوری نوشت: .
به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری دریادداشتی برای باشگاه تاب آوری نوشت : زنان در مواقعی چون مدیریت ،هدایت و رهبریت سازمانها و حفظ موقعیت و موفقیتهای اطرافیان خود بسیار تاثیر گذارهستند  .
اهمیت تاب آوری برای زنان بسیار واضح ، بدیهی وروشن است ، سرعت رو به تزاید و شتابزدگی زندگی صنعتی ، فشارهای اجتماعی و سوگیری های جنسیتی ، مسولیتهای اضافی زندگی خانگی ما ،همین طورحمل بارعاطفی مدیریت خانه و خانواده که زنان مشتاقانه به آن تمایل دارند را میتوان نام برد .
برخی ازمطالعات با تاکید بر نقش های جنسیتی، استرس بین زنان و مردان را طی هشت سال مورد بررسی قرار داده اند ، نکته پراهمیت آن است  میزان استرس در زنان روبه افزایش است
 
تعدادی  از عوامل ایجاد کننده  استرس منحصر به فرد برای زنان مطرح و مورد اشاره واقع میشود :
-تغییر نقشهای قابل توجهی که زنان با ورود به دوران والدینی انجام میدهند
مواجهه با تعصبات جنسیتی به عنوان مانعی برای پیشرفت  در سلسه مراتب اداری و سازمانی ( سقف شیشه ای ) .
-ناهماهنگی بین برخی ویژگی های ظریف و لطافت زنانه و کلیشه های متداول مدیریت ، مثل شکل ظاهری، لحن صدا ، چاقی و لاغری ، قد کوتاهی و ... که علیه زنان در ارتقاء جایگاه سازمانی بکارگرفته میشود به این موارد عوامل فراگیر و متداول عرصه های مدیریتی را هم میتوان اضافه کرد .
تاب آوری فرایند سازگاری خوب در مواجهه با ناملایمات ،تروما ،تراژدی ،تهدیدها یا منابع مهم استرس مانند : مشکلات خانوادگی و روابط بین خانواده ، ورشکستگی ، مشکلات جدی سلامت و بیماریهای سخت درمان و مسایل محیط کار یا چیزهای از این قبیل ... این همان معنای "بازگشت  به زندگی " و عبور موفقیت آمیز از تجربیات دشوار است .
تاب آوری را میتوان اینگونه توصیف کرد توانایی نگه داشتن خود ، حفظ تعادل و پایداری در هنگامی که تحت فشارهستیم و یا حتی برای برخورداری از زندگی معمولی !
*داشتن روحیه سخاوت و شفقت نسبت به خود ودیگران، انعطاف پذیری ، سازماندهی وچهارچوب بندی مجدد، تغییر ناملایمات ومتعادل سازی سریع واستفاده ازآنها بعنوان فرصتی برای رشد وسازگاری وهمچنین توسعه وتقویت ارتباطات با کیفیت وگسترش سرمایه اجتماعی و در خاتمه  تچان و توانایی لذت بردن از فعالیت های روزمره
توسعه تاب آوری زنان از مسیر آموزش
فقدان آموزش وعدم دسترسی یکسان به فضاهای آموزشی در سراسردنیا زنان را  تا حدودی محدود کرده است در موارد فقدان آموزش دسترسی به فرصت های شغلی و در آمدهای بهتررا هم تحت تاثیر قرار میدهد خلاصه داستان میشود : آموزش کمتر ، شغل نامناسب تر و حقوق کمتر
علاوه بر مساله معیشتی و ارتزاق ، عدم دسترسی به فضاهای اجتماعی، آموزشی و فرهنگی میتواند درمعنا مندی و زیست اجتماعی و روانی زنان نارسایی ایجاد کنید
 تاب آوری انقلاب خردورزی و همانطور که پیش از اینها گفته شده خط تولید تاب آوری مدیریت است و تقویت نهاد علم در واقع تقویت و توسعه تاب آوری است.

فقدان آموزش وجهل و نادانی به یقین هم آیند تاب آوری زنان نیست

چکونه میتوان احساس وعملکرد بهتری داشت ؟
دانستن اینکه درعمق وجود خود چه کسی هستید و چه قابلیتهایی دارید و تلاش درجهت شکوفایی و مدیریت خویشتن  از شما به یقین فردی مصمم ، پرتلاش  با نمره تاب آوری بالایی خواهد ساخت
اینکه برشما روشن باشد که از کجا آمده و به کجا خواهید رفت شما را از سرگشتگی نجات خواهد داد خودآگاه ومعنامندی میتواند ستون خیمه تاب آوری باشد .
بخش عمده ای از توانایی و تاب آوری زنان نیز همبسته خودآگاهی و معنا مندی است دانستن اینکه چه چیزهایی در مورد شخصیت و ارزشهای شما واقعیت دارد میتواند در حفظ انسجام و یکپارچگی میتواند در روزهای سخت حافظ توانایی و اقدام بهینه شما باشد .
 واکنشهای عاطفی میتواند منبعث از ادارکات وعواطف ما باشد شایسته است هر از گاهی از خودسوال شود  چه باورهای درونی افکار شما را هدایت میکند و آیا می توانید از چارچوبهای ذهنی و کلیشه های غالب بر ادارک و استدلال خود خارج شوید و متفاوت و خلاق باشید و احتمالات دیگر را هم مورد بررسی قرار دهید
انسان باید بتواند به شیوه ای سالم به این نیاز اساسی پاسخ دهد که یک تداخل بسیار ریزبینانه بین با هم بودن و تنها بودن را ایجاد کند .یک تعادل پویا که ما را از دیگران متمایز می سازد .

داشتن حس هدفمندی قوی : حس هدف مندی همان چیزی است که به شما انگیزه می دهد و به شما انرژی می بخشد که به ویژه در هنگام مواجهه با چالشها پر قدرت تر به راه ادامه دهید .
ما ابتدا باید هدف گذاری کنیم این هدف بر گرفته از ارزشهای عمیق درونی است و مبتنی بر چیزی است که بر خود انسان ارجحیت دارد ما باید اولویت بندی کنیم و آنچه مورد اهمیت برای خودمان است را تعیین کنیم باید منبع انرژی که روح و روان ما راحمایت میکند بشناسیم باید بدانیم که چگونه قادر هستیم ارزشها و اصول خود را حتی در مواجه با مقاومت یا نفوذ حفظ و تقویت کنیم .
داشتن شفقت و نگرش سخاوتمندانه
شفقت متوجه کمک به شادکامی و رفاه دیگران است ،در حالیکه همدلی تمایل به احساس عواطف دیگران و پذیرش آنها به گونه ایست که گویی آنها را احساس میکنید شفقت بمعنای پرورش فعالانه دیگران و کمک به رسیدن به حداکثر ظرفیت هاست .
در عمل شفقت و همدلی حمایت از رشد افراد،ایجاد ثبات و امنیت روانی،تلاش برای رفع موانع و توانمند سازی اعضای تیم و یا مجموعه تحت تصدی است .
شفقت باعث ایجاد روحیه و اعتماد می شود و وقتی با بخشش و اغماض همراه شود میتواند از دل اشتباهات فرصت های رشد و کسب تجربه خلق کند  و اما منفعت شخصی شفقت و مهربانی آن است که در مطالعات فراوان آز آن بعنوان عاملی در حفظ سلامت و طول عمر یادشده است
 
مرجع : خبرگزاری برنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .