جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۴
کد مطلب: 59291
۶

باشگاه تاب آوری / سلامت روان و بهباشی

سارینا سعادتی
باشگاه تاب آوری / سلامت روان و بهباشی
به گزارش میگنا سارینا سعادتی در باشگاه تاب آوری نوشت :با استمرار پاندمی کرونا اختلالات مرتبط با سلامت روان نیز افرایشی نگران کننده داشته است 
بنا به برخی گزارشات از هر چهار بزرگسال مبتلا به کرونا سه نفر بنوعی اختلال در زمینه های روحی و روانی را نشان داده است شناسایی این افراد ممکن است دشوار باشد زیرا امکان دارد این اختلالات را یک واکنش طبیعی به رویداد های سخت یا آسیب زا در زندگی ببینند اگر چه حتی چنین برداشتی هم کاملا صحیح است .
با این حال نظارت بر دوره های مکرر اضطراب و افسردگی بسیار حائز اهمیت است چرا که احتمال دارد نشان دهنده  مشکلات پیچیده تری نیز باشد.
اختلال سلامت روان ممکن است موجب تغییر در افکار و احساس و رفتار باعث ناراحتی قابل توجه بشود و بر روی کارکرد و عملکردهای روزمره فرد تاثیر بگذارد. در شناخت یک اختلال روانی ارزیابی میزان اختلال در زمینه های مختلف زندگی مانند توانایی کار، مطالعه، مراقبت از خود یا دیگران و حفظ روابط موفق با دوستان و خانواده اهمیت دارد.
با این وجود شناسایی یک اختلال روانی همیشه هم کار آسانی نیست و منجر به تاخیر در تشخیص میشود. چالش های سلامت روان خود به خود به وجود نمی آیند، اغلب عوامل متقابل میتوانند بر سلامت روان فرد تاثیر بگذارند مانند بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و محیطی که همگی می توانند به عنوان عوامل محافظتی برای افرادی که با چالش های سلامت روان مواجه هستند، عمل کنند. این عوامل محافظتی همراه با مهارت های مقابله ای می توانند سطح تاب آوری فرد را افزایش داده و به کاهش چالش های سلامت روان کمک کند.
 
تاب آوری چیست؟
برخی آن را فقط به عنوان خوش بینی می دانند در حالیکه ما میدانیم تاب آوری یک ویژگی حیاتی برای بقا است، نه فقط توانایی ما برای بازگشت به حالت طبیعی، بلکه برای توانمند سازی ما برای ادامه  رشد و حتی بهبود کیفیت زندگی در طول مسیر می باشد.انعطاف پذیر بودن به این معنا نیست که در شرایط سخت با پریشانی مواجه نمی شویم.
پریشانی عاطفی در افرادی که سختی ها یا آسیب های جدی را تحمل کرده اند کاملا طبیعی و رایج است. سفر به سمت تاب آوری مستعد درگیر شدن با درد های عاطفی قابل توجه است ترکیبی از عوامل محافظتی قوی و توانایی مدیریت پریشانی به روشی سالم به تاب آوری طولانی مدت کمک میکند.
 
چگونه میتوانید تاب آوری خود را افزایش دهید؟  
در حالی که برخی از عوامل ممکن است برخی از افراد را انعطاف پذیرتر از دیگران کند، تاب آوری نباید به عنوان یک ویژگی شخصیتی که فقط برخی افراد دارند در نظر گرفته شود برعکس، تاب‌آوری مستلزم رفتارها، افکار و اعمالی است که هر کسی می‌تواند در طول زمان یاد بگیرد و توسعه دهد.
مانند رشد عضله، افزایش تاب آوری شما نیازمند زمان، انگیزه و هدفمندی ، آموزش و تمرین است .  با دانستن اینکه چه عوامل محافظتی در ایجاد تاب آوری ضروری هستند، می‌توانید فعالانه از خود یا فردی در زندگی‌تان که ممکن است سلامت روان یا حتی چالش سوء مصرف مواد را تجربه می‌کند، حمایت کنید.
برای توسعه تاب آوری تمرکز بر چهار عامل محافظتی بسیار مهم است :
ارتباط
تندرستی
تفکر سالم
معنویت و معنامندی 
انسان توانا و تاب آور می تواند به دیگری کمک کند تا در زمان های سخت با حداقل تنش ، بسلامت از دریاهای طوفانی به ساحل امن آرامش برسند
 
راهبردهای زیر ممکن است به تقویت مهارت های انعطاف پذیری شما کمک کند:

ارتباطات اجتماعی و حود را توسعه دهید 
اولویت بندی روابط، به ویژه با افراد همدل و فهمیده، مهم است تا یادآوری کنید که در میان مشکلات تنها نیستید. اطراف خود را با افراد قابل اعتماد و دلسوز احاطه کنید که احساسات شما را تأیید می کنند.
به یک گروه بپیوندید
افرادی که حوادث آسیب زا را تجربه کرده اند تمایل دارند خود را منزوی کنند، اما پذیرش کمک و حمایت از کسانی که به شما اهمیت می دهند یا ممکن است تجربیات مشابهی داشته باشند بسیار مهم است. برخی از افراد از پیوستن به گروه‌ها، چه گروه‌های حمایتی، گروه‌های مدنی، جوامع مذهبی، یا هر نوع سازمان محلی دیگری که حمایت اجتماعی را ارائه می‌کند، بسیار سود برده‌اند.
مراقب بدن خود باشید
برای غلبه بر چالش سلامت روان و ایجاد تاب‌آوری باید از یک رویکرد جامع پیروی کرد به این دلیل که استرس به همان اندازه که فیزیکی است احساسی نیز می باشد. بنابراین خودمراقبتی در همه زمینه ها نقشی بینادی دارد .
به عنوان مثال، تغذیه مناسب، خواب کافی، آب کافی و ورزش منظم می تواند بدن شما را برای سازگاری با استرس و کاهش احساساتی مانند اضطراب و افسردگی حمایت کند.
ذهن آگاهی را تمرین کنید
یادداشت روزانه، یوگا، و سایر اعمال معنوی مانند دعا یا مدیتیشن نیز می تواند به شما در ایجاد ارتباطات و ایجاد مجدد امید کمک کند. به نوبه خود، این می تواند شما را برای مقابله با موقعیت هایی که نیاز به انعطاف پذیری دارید،کمک کند.
هنگامی که درگیر این اعمال می‌شوید، مهم است که جنبه‌های مثبت زندگی‌تان را ببینید و همه چیزهایی را که به خاطر آنها سپاسگزار هستید، حتی در سخت‌ترین زمان‌های زندگی‌تان به یاد آورید.
از رفتار های منفی دوری کنید.
ممکن است تلاش برای کاهش درد عاطفی خود با استفاده از الکل یا مواد دیگر وسوسه انگیز باشد، اما این مانند پانسمان کردن روی زخم عمیق است. در عوض، بر روی منابعی که بدن برای مدیریت استرس نیاز دارد تمرکز کنید.
به دیگران کمک کنید
کمک به دیگران می تواند حس هدفمندی را به همراه داشته باشد، عزت نفس را تقویت کند.با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید بنابراین به شما قدرت می دهد تا انعطاف پذیر شوید.

به سمت اهداف خود حرکت کنید
اهداف واقع بینانه تعیین کنید و برای دستیابی به آنها به طور منظم برنامه ریزی کنید حتی اگر به نظر می رسد که شما فقط گام های کوچکی برمی دارید که به شما امکان می دهد به سمت آنچه می خواهید برسید، به جای صرف انرژی برای اهدافی که دست نیافتنی به نظر می رسند، از خود بپرسید که امروز چه چیزی می توانم انجام دهم که به من کمک می کند در مسیری که می خواهم حرکت کنم به عنوان مثال، اگر اخیراً به بیماری مزمن مبتلا شده اید، به یک گروه پشتیبانی در منطقه زندگی خود بپیوندید و تا حد امکان به منابع آموزشی در مورد وضعیت خود دسترسی داشته باشید.
همه چیز را مدنظر قرار دهید
نظارت بر کیفیت صحبت با خود مهم است. طرز فکر شما می تواند نقش مهمی در احساس و رفتار شما داشته باشد. مدل تفکر، احساس و رفتار را به خاطر بسپارید. سعی کنید الگوهای تفکر خود را زیر نظر داشته باشید و هر گونه تفکر غیرمنطقی را شناسایی کنید، مانند تمایل به فاجعه سازی موانع یا تصور اینکه دنیا به اخر رسیده است. ممکن است نتوانید یک موقعیت بسیار استرس زا را تغییر دهید، اما می توانید نحوه درک و پاسخ به آن را تغییر دهید.
تغییرات را بپذیرید
پذیرش، نقش مهمی در ایجاد تاب آوری دارد. ما باید بپذیریم که تغییر بخشی از زندگی است. پذیرش شرایطی که در حال حاضر قابل تغییر نیستند می تواند به شما کمک کند روی موقعیت هایی تمرکز کنید که ممکن است بعداً بتوانید آنها را تغییر دهید.
از گذشته خود درس بگیرید
با تأمل در مورد آنچه در مواجهه با یک رویداد استرس زا از گذشته موثرعمل کرده اید ، ممکن است بتوانید به موقعیت های دشوار جدید واکنش مناسب تری نشان دهید. به خود یادآوری کنید که قبلاً قدرت غلبه بر آن را داشته اید و به آن تجربیات یادگیری برسید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.