کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ازدواج "عاقلانه" و زندگی "عاشقانه"؟

11 تير 1401 ساعت 9:32


معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، هدف از ازدواج را تکمیل کردن یکدیگر دانست و گفت: "هم‌کفو" بودن در ازدواج بسیار حائز اهمیت است و ازدواجی موفق است که "عاقلانه" شکل گیرد و "عاشقانه" پیش رود.

دکتر امین رفیعی پور در گفت‌وگو با ایسنا، در هفته ملی ازدواج با بیان اینکه باید عاقلانه تصمیم به ازدواج گرفت و عاشقانه زندگی کرد، اظهار کرد: هدف از ازدواج کامل کردن یکدیگر است و باید در این مسیر شباهت‌های میان دختر و پسر را در نظر گرفت و برای تفاوت‌های یکدیگر ارزش قائل شد، چراکه انسان‌ها متفاوت‌اند و باید در کنار این تفاوت‌ها زندگی خوبی شکل داد.
این روانشناس با اشاره به لزوم در نظر گرفتن "هم‌کفو" بودن در ازدواج، دراینباره توضیح داد: وقتی ما صحبت از ازدواج موفق می‌کنیم یعنی دختر و پسر باید از نظر فرهنگی، اجتماعی، مالی و تحصیلی نه شبیه یکدیگر اما در حد هم باشند تا بتوانند یکدیگر را درک کنند. از همین رو است که توصیه می‌کنیم جوانان عاقلانه و با در نظر گرفتن این موارد ازدواج کنند و سپس زندگی عاشقانه‌ای داشته باشند.

وی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به افرادی که بعضا انتخاب غلطی برای ازدواج دارند و زندگی مشترکشان به جدایی ختم می‌شود، تصریح کرد: بعضا پیش می‌آید افرادی که قبلا تجربه زندگی ناموفقی داشته‌اند و از همسر خود جدا شده‌اند، با همان معیارهای اشتباه پیشین، فرد اشتباه دیگری را برای ازدواج مجدد انتخاب می‌کنند و از این رو مجددا همان مسائل و اشتباهات گذشته در زندگی مشترک جدید آنها تکرار می‌شود و بعضا ازدواج مجدد هم به جدایی ختم می‌شود.

درواقع اگر معیارهای ازدواج اشتباه باشند حتی در ازدواج مجدد هم افراد به مشکل بر می‌خورند.
رفیعی پور ادامه داد: تا وقتی که افراد معیارهای مد نظر خود برای ازدواج را درست نکنند و بر اساس معیارهای اصلی و واقعی تصمیم نگیرند، ازدواجشان به شکست می‌انجامد.
به گفته معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، معیارهای اشتباه برای ازدواج منجر به ازدواج اشتباه و شکست در زندگی مشترک می‌شود.
این روانشناس در عین حال وجود اختلالات شخصیت نظیر اختلال "دوقطبی" را در انتخاب افراد اشتباه برای ازدواج بی‌تاثیر ندانست و این را هم گفت که اگر افراد با سلامت روان کامل اقدام به ازدواج کنند و هر بار ازدواجشان به شکست منتهی شود نشان‌دهنده این است که معیارهایشان برای ازدواج اشتباه است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به یکی از رویکردهای روانشناختی در بحث معیارهای لازم برای ازدواج درست، توضیح داد: برای ازدواج باید معیارهایی را در مواردی نظیر "تفریحات"، "دوست داشتن"، "آزادی"، "قدرت" و "بقا" در نظر بگیریم. این پنج مورد از جمله نیازهای اساسی افراد در ازدواج است و بر اساس یک رویکرد روانشناسی می‌توان معیارهای خود برای ازدواج را بر اساس این پنج مورد تعیین کرد.
رفیعی پور در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج و تاثیر آن در شناخت بهتر دختر و پسر از یکدیگر، تاکید کرد: قرار نیست مشاور و یا روانشناس در این جلسات به دختر و پسر بگوید که با هم ازدواج کنید یا نکنید چون به درد یکدیگر نمی‌خورید، بلکه روانشناسان و مشاوران در این جلسات، دو طرف را برای شناخت بهتر از یکیدگر راهنمایی  می‌کنند و این دختر و پسر هستند که نهایتا باید تصمیم بگیرند که ازدواج بکنند یا خیر. از این رو شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بسیار کمک کننده است.


کد مطلب: 59292

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59292/ازدواج-عاقلانه-زندگی-عاشقانه

میگنا
  https://www.migna.ir