کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آموزش‌های پیش از ازدواج تبلیغی و نمایشی نباشد

خبرگزاری ایسنا , 11 تير 1401 ساعت 10:08

پنج نیازی که «گلاسر» تقسیم‌بندی کرده است در سایه پیوند با جنس مخالف می‌تواند در حد معقول ارضا شود.


 یک روانشناس و زوج درمانگر گفت: یکی دیگر از شرایطی که قبل از ازدواج باید به وجود بیاید آموزش‌های پیش از ازدواج است نه‌فقط آموزش روابط خاص؛ بلکه مهارت‌های خاص زناشویی در زوجین نیاز به آموزش دارد.
من حتی معتقدم وقتی آموزش‌های لازم را به زوجین دادند باید گواهی قبل از ازدواج به آن‌ها داده شود؛ ولی اگر فقط تبلیغ برای ازدواج باشد و هیچ بستری آماده نباشد آنگاه خروجی می‌شود همان طلاق‌های بی‌شماری که امروزه شاهد آن هستیم.

 فاطمه سبزواری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دیدگاه «گلاسر» بنیان‌گذار واقعیت درمانی اظهار کرد: از لحاظ علمی ما نیازهای فطری داریم که یک سری از آن‌ها مختص انسان است و یک سری آن مشترک بین انسان و حیوان محسوب می‌شود. از دیدگاه «گلاسر» که از روانشناسان واقعیت درمانی است؛ انسان‌ها پنج نیاز دارند که مهم‌ترین آن نیاز به بقا است که خود زیرشاخه‌هایی دارد که شامل نیاز به غذا، خواب، روابط جنسی، عشق و دوست داشتن و تعلق گرفتن، قدرت، آزادی و تفریح است.

وی افزود: این پنج نیازی که «گلاسر» تقسیم‌بندی کرده است در سایه پیوند با جنس مخالف می‌تواند در حد معقول ارضا شود. یعنی شخص به یک سنی می‌رسد که باید خودش برای نیاز و ضعف‌هایش تلاش کند، استراحت داشته باشد، رابطه جنسی داشته باشد که این شرایط و نیاز به عشق و تعلق در رابطه با جنس مخالف می‌تواند برآورده شود. یعنی هم می‌تواند به یک نفر عشق دهد و هم از او عشق بگیرد. در قسمت دیگری از این پیوند زوجین فرزندانی به دنیا می‌آورند که این عشق را به بچه می‌دهند و در مقابل عشق را از بچه دریافت می‌کنند.

این مشاور و روانشناس بابیان اینکه نیاز بعدی نیاز به قدرت داشتن است خاطرنشان کرد: فرد وقتی از خانواده جدا می‌شود می‌تواند نیاز به قدرت و داشتن استقلال خود را تأمین کند. البته قدرتی که در اینجا گفته می‌شود و کلاً همه نیازها، نیازهایی است که در حد معقول و متوسط ارضا شود. نه اینکه ازدواج کنیم و آن قدرتمندی خود را بخواهیم به‌طرف مقابل نشان دهیم، ولی تا حدی در ازدواج مناسب این نیاز به قدرت ارضا می‌شود.

 وی با اشاره به نیاز به آزادی افزود: از دیگر نیازهای فرد نیاز به آزادی است؛ فرد در ازدواج مناسب می‌تواند آزادتر تصمیم بگیرد و هدفش را مشخص کند. که درنهایت این نیاز هم تأمین می‌شود. برعکس خیلی از افراد که فکر می‌کنند ازدواج آزادی آن‌ها را می‌گیرد، این‌طور نیست و ازدواج به یک سری از مسائل آزادی می‌دهد.
طبیعی است که با قرار گرفتن در رابطه ازدواج افراد باید یک سری از مسائل مورد نوجه قرار دهند مثلاً رفتارهایی را انجام ندهند و یک سری از مهارت‌های جدید را کسب کنند. اینکه فرد حق انتخاب دارد نشانه مهمی از آزادی است و اینکه فرد چه رفتارهایی انجام دهد و چه تصمیم‌هایی بگیرد البته به‌صورت اشتراکی؛ نشانه آزادی برای زوجین است.
این زوج درمانگر گفت: یکی از نیازها نیاز به تفریح و سرگرمی است که درواقع آن بعد هیجانی ازدواج می‌تواند این نیاز را تأمین کند. وقتی زن و مرد کنار همدیگر هستند و از بودن باهم لذت می‌برند، حتی باهم یک فیلم را نگاه می‌کنند، مسافرت می‌روند و یا در پارکی قدم می‌زنند، درواقع نیاز به تفریح را برآورده می‌کنند.
تفاوت‌های فردی اهداف ازدواج را شکل می‌دهد
وی یادآور شد: این تنوع و تفاوت‌های فردی است که باعث شکل‌گیری اهداف مختلف می‌شود. از دید علمی اهداف ازدواج می‌تواند از فواید ازدواج باشد. ازدواج باعث می‌شود این نیازها به‌صورت سیستماتیک، منظم و در آرامش و در ثبات فراهم شود ولی در رابطه‌هایی که به‌صورت ازدواج نباشد چند نیاز برطرف شده و چند نیاز ممکن است برطرف نشود و حتی سرکوب می‌شود.

در یک ازدواج مناسب، تأکید می‌کنم مناسب؛ این پنج نیاز در حد معقول در یک محیط باثبات و امن برآورده می‌شود. ولی در کل هدف از ازدواج شخصی است و جالب است هر هدفی که افراد برای خود مشخص می‌کنند، در حیطه یکی از این پنج نیاز است.

این مشاور ازدواج عنوان کرد: بسیاری از زوج‌های جوان باوجود نداشتن دلایل روشن و قانع‌کننده برای ازدواج و عدم شناخت کافی، ازدواج می‌کنند درنتیجه زندگی با بحران و آسیب تشکیل می‌شود. هر شخصی هدف خاصی برای ازدواج کردن دارد که مختص به خودش است این اهداف اهدافی است که ممکن است حالت میراثی به فرد رسیده باشد یعنی چون پدر و مادر از او خواستند که ازدواج کند، تمایل به ازدواج دارد. این تنوع و تفاوت‌های فردی باعث شکل‌گیری اهداف مختلف می‌شود.

سبزواری در پاسخ به این سؤال که برای پدید آمدن شرایط ازدواج برای جوانان چه باید کرد اظهار کرد: ما برای ایجاد شرایط ازدواج نمی‌توانیم تبلیغات ساده زیستی کنیم چون جواب نمی‌دهد. خیلی از دوستانمان با نیت اینکه نان و پیاز باهم بخوردند یا زیر یک چادر باهم زندگی کنند؛ درسال های پیش ازدواج کردند ولی دقیقاً به خاطر همان مسائل مالی به مشکل برخوردند. صد درصد برای فراهم آمدن شرایط ازدواج اولین قدم را مسئولین و جامعه باید بردارد.
وی خاطرنشان کرد: خانواده در بستر جامعه شکل می‌گیرد و وقتی‌ یک جوان نتواند حداقل نیازهایش را تأمین کند به سمت ازدواج پیش نمی‌رود و آمار ازدواج در جامعه پایین خواهد آمد. برای پدید آمدن شرایط ازدواج اول باید جامعه تغییراتی داشته باشد و با تبلیغات صرف هم درست نمی‌شود. چون وقتی تبلیغات هست و زیرساخت‌ها فراهم نشده آن تبلیغات یک مضحکه می‌شود. چه‌بسا در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان به سمت روابط دوستی کشیده شده‌اند و این را برای خود بهتر می‌دانند تا ازدواج که تعهد در آن است، چون ازدواج را بار سنگین و مسئولیت بالا می‌دانند.

این روانشناس و مشاور با بیان راهکار افزود: یکی دیگر از شرایطی که باید به وجود بیاید آموزش‌های قبل از ازدواج است نه‌فقط آموزش روابط خاص؛ بلکه مهارت‌های خاص زناشویی در زوجین نیاز به آموزش دارد. مثل مهارت‌های گوش کردن و همدلی که اکثراً مشکل خیلی از زوجین هست. یادگرفتن مهارت‌هایی برای گفتن خواسته و تأثیرگذاری در رابطه‌ای که دارند و مهارت اینکه چطور در رابطه تنوع و هیجان ایجاد کنند و مهارت کنترل خشم و ارتباط مؤثر را باید فراگیرند که چطور باهم مذاکره کنند.

سبزواری در پایان گفت: من حتی معتقدم وقتی آموزش‌های لازم را به زوجین دادند باید گواهی قبل از ازدواج به زوجین داده شود، ولی اگر فقط تبلیغ برای ازدواج باشد و هیچ بستری آماده نباشد آنگاه خروجی می‌شود همان طلاق‌های بی‌شماری که امروزه شاهد آن هستیم.
انتهای پیام


کد مطلب: 59293

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59293/آموزش-های-پیش-ازدواج-تبلیغی-نمایشی-نباشد

میگنا
  https://www.migna.ir