جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - 3 Feb 2023
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۵
کد مطلب: 59301
۷

باشگاه تاب آوری / اقدام و پذیرش

محمدرضا مقدسی
باشگاه تاب آوری / اقدام و پذیرش
هنگامی که از مدیریت هیجانات و اعتدال احساسات صحبت به میان می آید در واقع منظور همان هوش هیجانی است .
توانایی هر کس برای تشخیص مدیریت خویشتن در فراز و فرود زندگی ،کنار آمدن با طیفی کامل از هیجانات تلخ وشیرین مانند اضطراب و واکنش پذیری و ...
در کلامی مختصر ،نحوه برخورد با مسائل است که همه اینها هم در حالی اتفاق می افتد که از تاثیر حضور خود بر دیگران هم آگاه هستیم .
انعطاف پذیری الگوهای فکری وهیجانی و یا حتی چهار چوب بندی مجدد آنها فرصت بی همتایی برای رشد و تعالی و توسعه است و بسیار شایسته توجه می باشد .
تاب آوری از تبار پذیرش و موثر بودن است تاب آوری از نسل توانایی و اقدام برای یافتن راه حل هاست
تاب آوری از جنس حمایت و پشتیبانی است ،از هر آنچه که در تغییر و تحول رشد میکند و ققنوس وار دوباره متولد میشود .
تاب آوری از ریشه خرد ورزی است .
پرهیز از هرگونه پیش داوری و نگرشی و عاری بودن از تعصب، و دور بودن ویژه از بدبینی و یا خوش بینی و خود فریبی ،که ماحصل آن توان فکری وشناختی است که در حد اعلی خود را در خدمت زیست خرد مندانه و حیات معقول قرار میدهد  .
تاب آوری درختی مثمر و تنومند است که ریشه در تفکر ودانایی دارد .
تاب آوری از نوع تامل ،مشورت و حمایت است  تاب آوری توسعه و تعادل به ارمغان می آورد  .
انسان تاب آور از تبعات وپس لرزه های ناملایمات آگاه است و میتواند در آن تامل کند و با شکوه این  است که تاب آوری از پس هوشیاری و هوشمندی طلوع میکند .

باور محدودیت، محدودیت خلق میکند اگر چه تاب آوری مدعی غیر ممکن ها نیست .
باور به محدودیت، در زیست فرهنگی و اجتماعی زنان تاثیر منفی بیشتری داشته است.
چنین محدودیتهایی میتواند در گستره زندگی حوزه ارتباطات و حمایت گیری زنان بصورت جدی موجب تحقیر ، تحمیق و تقلیل باشد تاب آوری برای زنان بر توسعه ارتباطات مثبت و حمایتگر تاكيد دارد
کما اینکه مطالعات نشان داده است وجود اشخاص موثر و حامی در کفایت و توانش اجتماعی ، توفیقات تحصیلی و هیجانی دختران و زنان موثرتر است .

به طور مثال با افراد مثبت اندیش و پر از رشد و تعالی که به شما انرژی می‌دهند ارتباط برقرار کنید .
_  روابط کاری حمایتی را شناسایی و پرورش دهید روابطي که برای شما پشتیبانی ، راهنمایی ، حمایت و فرصت فراهم کند .
_ در برهه ای نیکوست که از  ناحیه امن خود خارج شوید و فعالانه به دنبال ارتباطات متنوع و كارامدي باشید.
نیاز به خلوت و تنهایی درتاب آوري فردي موضوع بسيار مهمي است كه بايد جدي گرفته شود .
علی رغم توسعه ارتباطات اجتماعی از خلوت و تنهایی و تعمق و تامل در دنیای خویشتن غافل نباشیم  صرف زماني با کیفیت، چه در دعا و مناجات و مراقبه و چه در ارزیابی فعالیت های روزانه توصیه شده است
_ باید شیوه هایی اتخاذ کنید که به شما امکان می‌دهد ارتباط خود را با خود عمیق تر کنید ( نیازهای ابتدایی و ضروریات خود را شناخته و در اولویت قراردهید )

  غرقگی ، تچان یا فلو Flow
 فلو یا غرقگی پدیده احساس رضایت عمیق ناشی از درگیر شدن کامل در فعالیتی است که هم چالش برانگیز است و هم رضایت بخش غرقگی جریاني هدفمند است كه شامل تمرکز شدید روی یک کار است و از حس پیشرفت پشتیبانی می كند.
انرژی خود را در طول روز با انبوه جریان های آرام کننده ذهن بیامیزید این همان چیزی است که تاب آوری شما را افزایش می‌دهد .
_ غرقگی انرژی را بازسازی می کند
_ درگیر شدن در کارهای پیش پا افتاده یا فوری در صورتی که دارای هدف یا پیشرفت نباشد می تواند خسته کننده باشد ، اما اگر این وظایف آگاهانه و دارای هدف باشند ،   حتی میتواند فرصتی برای بهبودی پس از شکست را فراهم کنند .
در واقع ترفند این است که به خودتان فضایی بدهید تا در جریان امور  متمرکز  شوید و حواستان به این تجربه باشد، اما همچنین به خودتان استراحت های مغزی بدهید که برای بازیابی، بسیار به آن  نیازمندید.
این به نوعی مانند تمرینات ورزشی و قهرمانی است تمریناتی شدید و طاقت فرسا و فرصت هایی کوتاه برای استراحت و بازسازی ذخایر انرژی ، در این چرخه استراحت دلنشین و تمرینات طاقت فرسا دلچسب هستند واینگونه  توانایی تاب آوری ما در مسیر قهرمانی، رشد خواهد کرد .

یادگیری چند نکته اینجا ضروری است :
_ بیاموزید که چگونه باورهای محدود کننده را شناسایی کرده و از بین ببرید.
_ ابزار ها و استراتژی هایی را کاوش کنید تا به شما کمک کند تاب آوری  خود را توسعه دهید و عمق ببخشید .
_ طرح تاب آوری شخصی خود را طراحی کنید
هرچند طی این طریق نیاز به منتور و کوچ متخصص تاب آوری دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشاغل مناسب افراد درونگرا کدامند؟
افراد مبتلا به اوتیسم درد را شدیدتر احساس می کنند!
عادات روزانه کارشناسان حوزه شادی
چرا نمی‌توانیم تمرکز کنیم؟
مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر
اعتیاد تکنولوژیک؛ گزارشی پیرامون اعتیاد به تلفن همراه,
روان خود را با چه کسی خوب کنیم؟
آیا مادری‌کردن می‌تواند نوعی طغیان باشد؟
اضطراب وجودی و روانشناسی وجود نگر
عملکرد نورون‌های آینه‌ای در زندگی  
درمان وابستگی شدید کودک به مادر
چگونگی مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...