شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۳
کد مطلب: 59310
۹

باشگاه تاب آوری ، قدرت تحمل ابهام

سارا حق بین
باشگاه تاب آوری ، قدرت تحمل ابهام
زندگی یعنی ندانستن، مجبور به تغییر کردن، استفاده از لحظه و بهترین استفاده از آن بدون اینکه بدانیم در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد. همه ما از بدو تولد شروع به زندگی در فضایی می‌کنیم که هیچ چیز قطعی نیست و همین موجب اضطراب در ما می‌شود که آینده چگونه خواهد بود؟
آیا می‌توانم آنچه را که در راه است تحمل کنم؟ در واقع همه ما در عدم اطمینان گرفتار هستیم که باعث می‌شود احساس کنیم همه چیز خارج از کنترل ماست. از طرفی ما ثبات و پیش‌بینی‌پذیری را دوست داریم.
این روزها نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا هیچ چیز قابل کنترل و قطعی و ثابت به نظر نمی‌رسد. از مسائل مرتبط با بهداشت و سلامتی گرفته تا اقتصادی و روابط کشورها. جالب اینکه هیچ‌کس در این واقعیت مزیتی بر دیگری ندارد و این شامل همه افراد است البته متفاوت و با درجات مختلف. اما در چنین شرایطی که همه چیز خارج از کنترل است، چه باید کرد؟
برای همه ما زندگی با این همه عدم اطمینان بسیار سخت است زیرا مغز ما ابهام را به ‌عنوان یک تهدید درک می‌کند و سعی می‌کند با کاهش توانایی ما برای تمرکز روی هر چیزی غیر از ایجاد اطمینان، از ما محافظت کند.
اما گاهی برای ما موثرتر است که سعی نکنیم اطمینان ایجاد کنیم زیرا ما هرگز نمی‌توانیم واقعاً بدانیم که آینده چه خواهد شد بنابراین در موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند یک بیماری همه‌گیر یا جنگ، باید یاد بگیریم که با ابهام زندگی کنیم و این یک مهارت ضروری برای داشتن زندگی رضایت‌بخش است.
  • بپذیرید که قطعیت کامل یک توهم است. وقتی یاد بگیرید با عدم اطمینان زندگی کنید و با در نظر گرفتن ماهیت موقتی همه چیز و با اذعان به اینکه تغییر می‌تواند هر لحظه رخ دهد، درمی‌یابید که اطمینان کامل در زندگی فقط یک توهم است. دانستن این موضوع، پذیرش آنرا بسیار آسان‌تر می‌کند که عدم قطعیت لزوماً نشان‌دهنده این نیست که همه چیز اشتباه پیش می‌رود بلکه عدم اطمینان وضعیت طبیعی چیزها است و این به رها شدن از چنگال اضطراب پیرامون ناشناخته‌ها کمک خواهد کرد.
    هر جا و هر زمان که می‌توانید اقدام کنید. اغلب زمانی که با عدم اطمینان زندگی می‌کنید، احساس می‌کنید قدرت کنترل مسیر زندگی از شما گرفته شده و این بسیار ناراحت کننده است. در حالیکه مهم است بپذیرید عدم اطمینان بخشی طبیعی از زندگی است، همچنین مهم است که در بخش‌هایی از زندگی خود که کنترل آنها را دارید، اقدام کنید و به چالش‌هایی که با آن روبرو هستید واکنش نشان دهید.
    از دیگران پشتیبانی و کمک بگیرید. زمانی که مشکلات ناخواسته پیش می‌آیند، احساس تنهایی بیشتر می‌شود. تماس گرفتن و درخواست کمک و حمایت از آنها می‌تواند مفید باشد. دوستی را بیابید که با روزهای سختی روبرو شده و آنرا پشت سر گذاشته است. از او برای گذراندن این دوران کمک بگیرید.
    دریافت اخبار را محدود کنید. معمولاً خبرها حاوی گزارش‌های منفی هستند. بهتر است از دنبال کردن طولانی مدت اخبار خودداری کنید. وقتی اخبار خیلی منفی می‌شود، آن را متوقف کنید. کانال‌های جایگزین مانند کانال‌های داستان‌ها، سریال‌ها، کمدی‌ها، موزیک و دیگر نمایش‌های نشاط‌آور یا سرگرم‌کننده‌تر را جستجو کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...