کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیریت و روانشناسی درد

آیاذهن انسان قوی تر از درد است؟

رضوان خندان

سینا , 14 تير 1401 ساعت 7:20

بهره گیری از سه تکنیک روانشناسی، پذیرش و تحمل درد را افزایش می دهد


همه ما در طول زندگی خود با پدیده درد مواجه هستیم و در این میان راهکارهای کوتاه مدتی برای تحمل و کاهش درد وجود دارند که به کار بستن ان ها به شما کمک می کند با درد به گونه ای بهتر مواجه شوید.
 نتایج مطالعات محققان نشان می دهد که بهره گیری از سه تکنیک روانشناسی، پذیرش و تحمل درد را افزایش می دهد. بر این اساس اعلام شد پذیرش درد بهترین راه برای تحمل آن است. دو تکنیک دیگر مورد آزمایش قرار گرفته، حواس پرتی و بازسازی شناختی بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که حواس پرتی بهترین راه برای کاهش شدت درد است.
نویسندگان این مطالعه اعلام کردند: هدف از پذیرش درد این است که پیوند بین افکار و رفتارها مختل شود. به طوری که شرکت کنندگان مایل به تحمل تحریک دردناک برای مدت طولانی با افکار و احساسات منفی باشند. از سوی دیگرحواس پرتی با تمرکز مجدد توجه عمل می کند و هدف حواس پرتی این است که تمرکز توجه را از تحریک دردناک دور کرده و در نتیجه از شدت درد بکاهد.
برخی از مطالعات نشان می دهد که استراتژی هایی مانند حواس پرتی یا سرکوب در کاهش شدت درد نسبت به استراتژی پذیرش موثرتر هستند. در عین حال باید توجه کرد که روش های مبتنی بر بازسازی شناختی، یعنی تکنیکی که شامل تغییر نحوه تفکر افراد در مورد دردشان می شود، در این زمینه موثر نبود.
محققان این تیم مطالعاتی در مورد نحوه استفاده از استراتژی پذیرش در مدیریت درد می گویند: طی مطالعات متعددی توضیح داده شد که افکار غالباً رفتار را شکل می دهند از سوی دیگر با کمک افکار می ‌توان از طریق آگاهی غیر قضاوتی (ذهن‌آگاهی) یا پذیرش، خود را از شرایط نامناسب ذهنی رها کرد (دفیوژن).  در این تمرین، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تصور کنند که محرک حرارتی را تجربه می‌کنند و افکار خود را مانند ابرهایی در آسمان در نظر بگیرند.
بر اساس داده های این تیم مطالعاتی مشخص شد که حواس پرتی نیز می تواند منجر به کاهش درک افکار و احساسات شده و به شما کمک کند درد را مدیریت کنید.
در واقع توجه می تواند مانند یک نورافکن عمل کند و بسته به اینکه کدام بخش از  افکار و احساسات مورد توجه قرار می گیرند، ممکن است افکار و احساسات دیگر از دایره توجه خارج شود. حواس پرتی درونی ممکن است از طریق تخیل یا یادآوری تجربیات گذشته اتفاق بیفتد، در حالی که حواس پرتی بیرونی ممکن است شامل افزایش توجه به محرک های محیطی باشد.
در این تمرین، از شرکت کنندگان خواسته شد که احساس محرک گرما را در ذهن تصور کرده و با تصویربرداری از یک صحنه یا خاطره دلپذیر، حواس خود را پرت کنند.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در مجله  تخصصی درد ( Journal of Pain) منتشر شده است.


 


کد مطلب: 59319

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59319/آیاذهن-انسان-قوی-تر-درد

میگنا
  https://www.migna.ir