کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بخش نخست

فرصت برابری به نام امید ، نرگس زمانی

باشگاه تاب آوری

14 تير 1401 ساعت 11:10

به گزارش میگنا نرگس زمانی مترجم کتاب کوچینگ شناختی رفتاری در باشگاه تاب آوری نوشت:


ما هر روز می شنویم که مردم از واژه امید استفاده می کنند. اما این  امید دقیقا چیست؟  مردم از آن در مکالمات روزانه استفاده می کنند: "امیدوارم این شغل را پیدا کنم. "امیدوارم فردا روز بهتری باشد."  "امیدوارم در قرعه کشی  برنده شوم."و ...
 کلمه امید یک معنای مبهم ایجاد کرده است. افکارِ آرزومندانه و کمی شانس را در هم می آمیزد.
اگر اینطور باشد پس باید  چیزی به طور جادویی و بدون تلاش اتفاق بیافتد.  در این تعریف از امید، یک تماشاگرِ منفعل، منتظر ظاهر شدن یک نتیجه است. بسیاری از مردم از قدرت پشت این کلمه کوچک چهار حرفی بی خبرند. از نظر علم، امیدی که در درون دارید و امیدی که در اینجا به آن اشاره شده است،نیروی فعالی است که در زندگی و موفقیت های آینده انسان نقشی محوری دارد.
 امید در قاموس روانشناسی با ارائه اهداف، مسیرها و اختیار برای دستیابی به نتایج به شناخت فرد کمک می کند.
دکتر چارلز اشنایدر، روانشناس و پیشگام در تحقیقات امید از دانشگاه کانزاس ، می‌گوید: «امید یک حالت شناختی مثبت است که مبتنی بر احساس عزم و برنامه‌ریزی موفق هدف‌دار برای دستیابی به این اهداف است». 
امید مفهومی مبهم با تعریفی مبهم نیست بلکه نیرویی قدرتمند و علمی قابل سنجش است که فرد را به سمت نتایج مثبت زندگی سوق می دهد ثابت شده است که امید به افراد در دستیابی به اهداف، افزایش زندگی مثبت، کمک به پیشرفت تحصیلی کمک می کند.
به سلامت جسمی و روانی فرد  حتی در مواجهه با شرایط سخت زندگی، کمک میکند. امید به فرد این امکان را می‌دهد که آینده‌ای متفاوت را تصور کند و به دنبال آن باشد. این یک نیروی قدرتمند است. امید به فرد مسیری می‌دهد تا پتانسیل‌هایی درون خود را کشف کنند. امید در توسعه تاب آوری به ما کمک می کند به ما کمک می کند تا توانمندباشیم و پیشرفت کنیم.
مطالعات بسیاری در باره امید در خصوص توانایی و تاب آوری انجام شده است روانشناسان درباره چگونگی آزمایش، تقویت و پرورش امید تحقیقات بسیاری کرده اند.
آن‌ها دریافته‌اند که افرادی که نمرات امید بالایی دارند، بدون توجه به پیشینه خانوادگی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، یا تجارب نامطلوب دوران کودکی، از انعطاف و تاب آوری بیشتری برخوردارند و سطح رضایت بیشتری از زندگی دارند.
 امید یک دارایی و یک فرصت برابر است که همه مردم می توانند به آن دسترسی داشته باشند.  این یک دارایی شناختی قدرتمند است که در توفیقات و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و مدارس به همه کمک کند به دانش‌آموزان آسیب‌پذیر ما انگیزه بدهند و به آنها کمک کنند، و یک محافظ قوی در برابر استرس و آسیب‌های روانی ایجاد کنند.

 امید چگونه ایجاد می شود؟
سه جزء اصلی با هم کار می کنند تا امید را شکل دهند:
اهداف، عاملیت و مسیرها
امید روشی برای اندیشه کردن است که ما در هر جنبه ای از زندگی خود از آن استفاده می کنیم.  در تعیین اهداف آسان یا سخت، یافتن راه‌هایی برای حل مشکلات، و حتی داشتن اراده برای تلاش کردن، تأثیر می‌گذارد.
امید را می توان از طریق اعمال، روابط و تجربیات مختلف تقویت یا تضعیف کرد.  افرادی که با آنها تعامل داریم و چیزهایی که با آنها روبرو می شویم به ما می آموزند که امیدوار باشیم یا تسلیم شویم.
 همه ما برای پیدا کردن مسیرمان نیاز به امید داریم . در این مسیر تاریک و ناشناخته زندگی امروزه تنها چیزی که میتواند گرمی بخش و قوت قلب ما باشد امید است  و تنها چیزی که میتواند روشنی بخش راه ما باشد تا ما زودتر به هدف برسیم همین امید است.
متاسفانه افسردگی شدید در دنیای امروز بین همه گروه‌های سنی در حال افزایش است، اما در میان نوجوانان و جوانان با سرعت بیشتری رو به تزاید گذاشته است نکته شایان توجه آن است که میدانیم امید با افسردگی رابطه الاکلنگی دارند وقتی یکی بالا می رود، دیگری سقوط می کند چه چیزی می تواند باعث این ناامیدی شود، و چگونه می توانیم آن را متوقف کنیم؟ مجموعه این یادداشتها را در باشگاه تاب آوری میتوانید دنبال کنید


 


کد مطلب: 59322

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59322/فرصت-برابری-نام-امید-نرگس-زمانی

میگنا
  https://www.migna.ir