چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - 10 Aug 2022
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۴
کد مطلب: 59323
۱
مونا دادرس

رقابت کودکان را چگونه مدیریت میکنید ؟

باشگاه تاب آوری
رقابت کودکان را چگونه مدیریت میکنید ؟
مونا دادرس در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت : تا به حال پیش آمده که از انجام ندادن کاری استرس بگیرید؟ بیشتر افراد این استرس را تجربه کرده اند. خبر خوب این است که این موقعیت ها قابل کنترل هستند، یعنی اگرچه باعث نگرانیتان می شوند؛ اما شما توانایی لازم برای تغییر آنها را دارید.
     آیا پیش آمده است که تکلیف مدرسه، دانشگاه یا اداره را به لحظه آخر بگذارید و بعد زمان کافی نداشته باشید که آن کار را به خوبی انجام دهید؟ هیچ کس نمی خواهد خودش را ناامید کند اما وقتی انجام کاری را به لحظه آخر موکول می کنید، احساس می کنید که قربانی زمان شده اید. قربانی زمان شدن منجر به ناامیدیتان می شود. بنابراین پس از به عقب انداختن کارها، برای اجتناب از ناامیدی؛ راهنمایی های زیر کمکتان می کند:
- به خودتان یادآوری کنید که به عقب انداختن کارتان یا وظایفتان، آنها را دور نمی کند بلکه فقط تنش را به زندگیتان اضافه می کند.
- برنامه ریزی و سامان دادن به وظایف و کارهای روزمره، می تواند به شما کمک کند تا بدون استرس با آنها مواجه شوید.
- اگرچه ترجیح می دهید فعالیت مورد علاقه تان را انجام دهید، اما زمانی را هم به انجام فعالیت هایی که چندان مورد پسندتان نیست، اختصاص دهید.
- سعی کنید بهانه نیاورید! مثلا: "من نمی دونستم که امتحان این هفته است." خوب است که اشتباهتان را بپذیرید و از دیگران راهنمایی بخواهید تا مدیریت بهتری بر اوضاع داشته باشید.
بیش از حد برنامه داشتن:
     گاهی اوقات کودکان سرشان شلوغ است، به طوریکه نمی توانند از کاری که انجام می دهند لذت ببرند. برخی افراد برای فعالیت های زیادی ثبت نام می کنند و برای استراحت وقت کافی ندارند.
اما برخی همزمان با انجام فعالیت ها؛ استراحت نیز می کنند و به این ترتیب با وجود داشتن برنامه های متعدد، استرسی احساس نمی کنند. شما چگونه فردی هستید؟
چگونه پرمشغله بودنتان را مدیریت می کنید؟ ممکن است متوجه شده باشید که به دلیل برنامه شلوغی که دارید، غذا خوردن و خوابتان مناسب و کافی نیست. چنانچه با خوردن غذای نامناسب و خواب ناکافی مراقب بدنتان نیستید، هنگام رو به رو شدن با موقعیت های پراسترس، زمان سختی برای تاب آوری خواهید داشت.
     پس بهتر است در هفته زمانی را برای خودتان اختصاص دهید. زمانی که هیچ فعالیت خاصی انجام ندهید. می توانید تلویزیون تماشا کنید، به پیاده روی بروید، بازی رایانه ای انجام دهید و... این زمان فرصتی برای استراحت و آرام شدن شما است.
 
رو به رو شدن با تغییرات:
     انعطاف پذیری یعنی شما می توانید تغییر در برنامه تان را بپذیرید، یا هنگام به دست آوردن اطلاعات تازه می توانید در نحوه رو به رو شدن با موقعیت، تجدید نظر کنید. افراد تاب آور هرگاه در یک موقعیت پراسترس باشند، می توانند عقایدشان را تغییر دهند تا تجربه های تازه و غیرمنتظره داشته باشند.
     برخی تغییرات، پذیرفتنشان آسان است. مانند تغییر در برنامه کلاس درس به صلاحدید مدیر مدرسه. اما به تعویق افتادن تعطیلاتی که خیلی منتظرش بودید یا پذیرش مرگ کسی که دوستش دارید، خیلی سخت است. قابل درک است که گریه کنید، ناراحت، عصبانی، مأیوس و ناامید باشید. منعطف و تاب آور بودن به معنای نداشتن این احساسات نیست. بلکه منظور این است که با داشتن این احساسات، راهی هم برای حرکت رو به جلو پیدا کنید.

پیشنهاداتی برای تاب آوری و انعطاف پذیری بیشتر در زمان های دشوار:
- از راهکار آرام سازی و خودگویی استفاده کنید.
- تصور کنید فردی که تحسینش می کنید، چگونه چنین شرایطی را کنترل می کند.
- به خودتان یادآوری کنید که فقط یک راه حل وجود ندارد!
- اگر شما با تغییرات ناگهانی در برنامه ها مخالف هستید، به خانواده و مدیرتان اطلاع دهید. شاید آنها بپذیرند که پیشنهادات دیگری به شما دهند یا پیش از تغییر، زمان بیشتری برای شما در نظر بگیرند.
- زمانی که می خواهید منعطف باشید و استرس دارید، از خودتان بپرسید که آیا در موقعیتی جدی قرار دارید یا فقط واکنش شما سختگیرانه است؟
- اگر واکنش شما سختگیرانه است، به خودتان یادآور شوید که این تغییرات و رویدادها را دوست ندارید، اما آرام باشید. آرامش کمکتان می کند.
- اگر موقعیت جدی است، از بزرگترها کمک بخواهید تا این زمان دشوار را پشت سر بگذارید.

چگونه رقابت را مدیریت می کنید؟
     رقابت می تواند سالم بوده و باعث ایجاد انگیزه شود و یا می تواند پراسترس و ناخوشایند باشد. نکته مهم این است که حتی زمانی که فردی در طول رقابتی ناامید شده و استرس دارد، راهکارهایی برای کمک به او وجود دارد:
- از خودگویی سودمند استفاده کنید تا به خودتان یادآوری کنید که شجاعت وارد شدن به مسابقه را دارید و می توانید از روند مسابقه لذت ببرید.
- اگر شما ناراحت و ناامید هستید، می توانید با اعضای تیم پشتیبانیتان گفتگو کنید.
- از تجربه استفاده کنید! تلاش کنید تا از میان تجاربتان چیزی برای ایجاد انگیزه و تلاش دوباره بیابید.
 
تفاوت رقابت سودمند و زیانبار:
     رقابتی که موجب ایجاد احساس استرس و ناراحتی می شود، زیانبار است و از سوی دیگر، رقابت سودمند می تواند موجب تاب آوری شود. چنانچه بدانید که رقابت می تواند موجب ایجاد انگیزه ای برای پیشرفتتان شود، پس تجربه مثبتی برای شما است.
 
چگونه می توان به اهداف واقعی رسید؟
     زمانی که احساس می کنید انجام کاری دشوار است، استرس و شکست محتمل تر است. بسیار مهم است که اهدافی بیابید که دست یافتنی باشند، حتی اگر رسیدن به آنها زمان ببرد. آرزوها مهم هستند. روی هدف هایی تمرکز کنید که اطمینان دارید می توانید به آنها برسید. به این ترتیب، می توانید از انجام دادنشان احساس رضایت و غرور کنید.
     زمانی که برای دست یافتن به اهداف غیرواقعی با استرس مواجه می شوید، با تاب آوری، اهدافتان را به اهدافی واقع بینانه و کوتاه مدت تغییر دهید.

برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان
وندی ماوس
ترجمه : محمدرضا مقدسی ، طیبه سرلک
انتشارات ورجاوند
 


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سلامت روانِ پزشکان جدید در خطر است
هشدار دانشمندان: مغز انسان برای بیداری در نیمه شب ساخته نشده است
۷ درسی که آدم‌ها یک عمر طول می‌کشد تا بیاموزند!
شما صاحب کدام شخصیت آب‌وهوایی هستید؛ بیزار از باران یا عاشق تابستان؟
آینده ای روشن با انتخابی آگاهانه
اختلال پدوفیلیا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
زنان اثرگذار در تاریخ روانشناسی
جدایی یک رویداد نیست یک فرایند است
چگونه از کودک‌مان در برابر پدوفیلی‌ها محافظت کنیم؟
افراد دارای خالکوبی و پیرسینگ، مشکلات کودکی بسیاری داشته‌اند!
درمان وسواس فکری بدون دارو
با شوهر خسیس خود چه کنیم؟
تنها مانع موجود بر سر شادماني و نشاط، اعتقاد شما به وجود مانع بر اين راه است. به همين دليل راه را اشتباه مي رويد و گرفتار مشكل مي شويد. الهی قمشه ای