کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سارینا سعادتی

شکست منحصر به انسان است

باشگاه تاب آوری

14 تير 1401 ساعت 17:06

به گزارش میگنا ساریناسعادتی در یادداشتی برای باشگاه تاب آوری نوشت لازم نیست وانمود کنیم شکست خوب است


شکست منحصر به انسان و به هیچ وجه آسان و سرگرم کننده نیست تاب‌آوری کیفیت روان‌شناختی است که به برخی افراد اجازه می‌دهد در برابر ناملایمات زندگی زمین بخورند ودوباره به همان حالت قبلی چه بسا بهتر از پیش بازگردند.
 این افراد به جای اینکه اجازه دهند مشکلات، رویدادهای آسیب زا یا شکست بر آنها غلبه کند و عزم آنها را از بین ببرد، راهی برای تغییر مسیر، بهبود عاطفی و ادامه حرکت به سمت اهداف خود پیدا می کنند.
روانشناسان عواملی را شناسایی کرده اند که باعث توانایی و تاب آوری میشود عواملی مانند نگرش مثبت، خوش بینی، تنظیم احساسات و دیدن شکست ها به عنوان یک فرصت رشد به عنوان مثال خوش بینی به کاهش تاثیر استرس بر ذهن و بدن در اثر تجربه های منفی کمک میکند. این به افراد امکان میدهد به منابع شناختی ( تفکر و هوش و توانایی تصمیم گیری، استدلال منطقی و...) دسترسی داشته باشند و خیلی آرام و خونسرد شروع به تجزیه و تحلیل از آنچه ممکن است اشتباه رخ داده باشد کنند. همچنین میتوانند مسیرهای رفتاری سازنده را در نظر بگیرند.

ایا آسیب باعث میشود فرد کمتر انعطاف پذیر باشد؟
لزوما اینطور نیست . افرادی که متحمل تروما شده اند می توانند  بسیار انعطاف پذیر باشند. با این حال، در برخی موارد، افراد آسیب دیده ممکن است مهارت‌های مقابله‌ای ناسازگار به کار بگیرند مانند مصرف کردن مواد، که بر آنها تأثیر منفی می‌گذارد و ممکن است توانایی آنها را برای مقابله با چالش‌های آینده کاهش دهد.

ایا میتوان تاب آوری را آموزش داد؟
بسیاری از عواملی هستند که قابل تغییر نیستند مانند ژنتیک، تجربیات اولیه زندگی، و شانس. اما مهارت های خاصی برای آموزش تاب آوری وجود دارند که  اینها شامل بیرون آمدن  از چرخه های فکری منفی، فاجعه سازی نکردن مشکلات، و دیدن نکات مثبت در هنگام مواجهه با مشکلات است.
 
رشد پس از آسیب چیست؟
زمانی که افراد آسیبی را تجربه میکنند ، معنا و معنامندی را در زندگی اشان پیدا میکنند  که به عنوان رشد پس ازآسیب شناخته می شود. همیشه بلافاصله پس از ضربه اتفاق نمی افتد و فرد ممکن است همچنان علائم اضطراب، افسردگی تجربه کند.
 
مسیر توسعه تاب آوری
غلبه بر درد و ناامیدی برای هیچکس آسان نیست اما محققان برای کشف این موضوع اقدام کرده‌اند که افراد انعطاف‌پذیرتر، پس از مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل، بیماری‌های مزمن یا حاد یا شکست‌های دیگر چه کاری انجام می‌دهند تا از نظر احساسی و ذهنی به مسیر خود ادامه دهند.

یافته های آنها نشان داده است افراد توانا و تاب آور تجربیات خود را با افراد دیگر در میان میگذارند که این به نوبه ی خود باعث انعطاف پذیرتر شدن خودشان نیز میشود. برای مثال، آیا شکست‌ها را بی کفایتی و بی لیاقتی خودتان می دانید یا توانایی این را دارید که عوامل موثر ومهم دیگر را شناسایی کنید؟ آیا شما فقط به یک جنبه از زندگی نگاه می کنید یا آن را ترکیبی از برد و باخت میدانید؟
 
چه راهکارهایی برای توسعه تاب آوری وجود دارد؟
عادات سالم، خواب کافی، غذای سالم و ورزش منجر به کاهش استرس و افزایش تاب آوری میشود همچنین روابط صمیمانه و سرشار از مهربانی به فرد کمک میکند تا در هنگام بروز مشکلات حمایت های مورد نیاز را دریافت کند. بین اخلاق مداری و معنامندی وزندگی بر مبنای ارزشها با تاب آوری   همبستگی وجود دارد.
 
چگونه می توانیم در یک بحران عملکرد خوبی داشته و تاب آور باشیم؟
هر بحرانی، مانند همه‌گیری ویروس کرونا، می‌تواند تاب‌آوری افراد و جوامع را به چالش بکشد  با این حال حمایت گیری و پشتیبانی عاطفی ازعزیزان، افزایش مراقبت از خود و تمرکز بر جنبه‌های موقعیت هایی که تحت کنترل شما هستند، می‌تواند به شما کمک کند تقریباً از هر طوفانی عبور کنید.
 
چرا شکست می تواند به ما کمک کند؟
 سارینا سعادتی در ادامه همین یادداشت برای باشگاه تاب آوری می نویسد شکست منحصر به انسان است. هر کسی حداقل یکبار در زندگی شکست را تجربه کرده است اما بدین معنا نیست که تجربه ی یک شکست آسان و سرگرم کننده است. در بعضی از فرهنگ ها همه چیز را به هر قیمتی فقط به موفقیت اولویت میدهند که این موضوع به طور گسترده پذیرفته شده است. اینکه یاد بگیریم با اشتباهات کوچک و بزرگ  کنار بیاییم، یک مهارت حیاتی برای ما می باشد که این مهارت منجر به انعطاف پذیری و موفقیت بیشتر در آینده میشود.
مطالعات نشان داده دانشمندان جوانی که در اوایل زندگی حرفه ای خود با شکست قابل توجهی مواجه شده اند نسبت به دانشمندانی که در مراحل اولیه برنده شده اند به موفقیت بیشتری دست یافتند.
من یک شکست بزرگ را تجربه کرده ام، چگونه میتوانم رو به جلو حرکت کنم؟
لازم نیست وانمود کنیم که شکست خوردن خوب است یا زمانی که به اهدافمان نمی رسیم ناامیدی را نادیده بگیریم در عوض پذیرش احساسات ناشی از شکست،تجزیه و تحلیل درمورد اینکه چرا همه چیز اشتباه پیش رفت و فکر کردن در مورد اینکه چگونه میتوان در آینده پیشرفت کرد در این کارزار مهربانی و شفقت به خویشتن میتواند کمک کننده باشد.
 
مزایای پذیرش شکست چیست؟
 پذیرش اشتباه فرصت بازبینی در عومل را فراهم خواهد ساخت پذیرش اشتباه در حوزه های مختلف از جمله روابط تا محل کار میتواند مفید و موثر باشد. تجزیه و تحلیل و پذیرش یک شکست می تواند درس هایی را به افراد بدهد که از تکرار شکست در آینده جلوگیری کند.
 
چه درس هایی میتوانیم از افراد معروف که شکست هایی را تجربه کرده اند بیاموزیم؟
بسیاری از افراد موفق مانند استیو جابز و ایلان ماسک و جک دورسی وغیره، با فرار از تله ی نشخوار فکری و اجتناب از رفتن به سمت افکار منفی، شکست های اصلی و اولیه را پشت سر گذاشتند.
 
 
 
 
 
 


کد مطلب: 59324

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59324/شکست-منحصر-انسان

میگنا
  https://www.migna.ir