جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۳
کد مطلب: 59329
۲

باشگاه تاب آوری ، خانواده و شرایط اجتماعی

عفت حیدری
باشگاه تاب آوری ، خانواده و شرایط اجتماعی
به گزارش میگنا عفت حیدری در یادداشتی برای باشگاه تاب آوری نوشت : جوامع می­توانند از طریق دیدگاه های تئوری اجتماعی و نظریه توسعه انسانی مطرح شده توسط برونفنبرنر بررسی شوند. تئوری اکولوژیک توسعه انسانی می­گوید که فرد مرکز ترکیب بندی تو در توی ساختار است که هر کدام در درون دیگری زمینه را برای بررسی فرآیندهای اجتماعی فراهم می­کنند.
این تئوری دیدگاه های اجتماعی اکولوژی را برای درک ساختارهای درونی که در آن توسعه انسانی رخ میدهد به کار می­بندد.
 جوامع از خانواده ها، محله ها و سازمانها و ساختارهای دیگری شکل گرفته اند که با یکدیگر در خلال وظایف و عملکردهای آن تعامل دارند.
 توسعه انسانی و اجتماعی در تعامل و در محدوده این ساختارها رخ می­دهد.این ساختارها، خانواده، مدارس و پرستشگاه ها، محله ها و جاهای دیگری هستند که امکان تعامل با فرد دیگری را فراهم می­کنند.برونفنبرنر ( 1977 )  این ساختارها را میکروسیستم، مزوسیستم و اگزوسیستم و ماکروسیستم نامید در حالی که انسان در مرکز آن سیستم ها قرار دارد.
 الگوی اکولوژیک برونفنبرنر ارتباط فرد و خانواده آنها را به محیط خارجی نشان می­دهد.
این الگو نشان می­دهد که چگونه همه این ساختارها نقش مهمی در ایجاد جامعه ایفا می­کنند.
هر ساختار نشان دهنده جنبه های دورتر و انتهایی محیط اکولوژیک فرد است . میکروسیستم نزدیکتر به فرد و شامل روابط و تعاملاتی است که افراد با محیط های دور و بر خود مثل خانواده،موسسات آموزشی و عبادتگاه ها، دارند. تعاملاتی بین افراد و محیط آنها وجود دارد که روی هر دو گروه اثر می­گذارد.
برونفنبرنر ( 1977 ) این تعاملات را تاثیرات دو جانبه و دو جهته نامید و آنها می­توانند در تمام سطوح محیط رخ دهند.
 مزو سیستم لایه بعدی است که شامل روابط بین فردی و تعاملات بین فردی و ساختارهایی مثل مدرسه و عبادتگاه ها و گروه های همسالان و محل کار است که روی توسعه و رشد انسانی اثر می­گذارند.
 در اینجا فرد درگیر تعاملات بین میکروسیستم های مختلف مثل خانواده و موسسات آموزشی، خانواده و گروه همسالان و خانواده و محل کار یا بین خانواده و یا عبادتگاه است.
 
ساختار بعدی درونی اگزو سیستم یا برون سیستم است که نشان دهنده ساختارهای رسمی و غیر رسمی است که روی محیط دور وبر فرد اثر می­گذارد. فرد ممکن است مستقیما با این ساختارها تعامل نداشته باشد اما تحت تاثیر آنها قرار می­گیرد. چنین ساختارهایی مثل محلات، شبکه های اجتماعی و فرصتهای شغلی و دسترسی به خدمات و وضعیت اجتماعی – اقتصادی در میان افراد است .
 
پژوهشگران ( بلسکی، 1980، گاربرینو، 1977 ) استدلال کردند که  در معرض خشونت قرار گرفتن کودکان در محیط خانواده  و جامعه می­تواند تاثیرات شدیدی روی کودکان داشته باشد.به همین ترتیب،انزوای اجتماعی از سوی سایر گروه های محله ،شبکه های اجتماعی و خانواده گسترده می­تواند روی رشد فرد اثر داشته باشد.
 
در این ساختار، اعضا و افراد جامعه تحت تاثیر سیستم های دولتی، سیاسی ، اقتصادی و مذهبی قرار دارند.( نیل و نیل ، 2013 )
 
عفت حیدری در ادامه مینویسد اغلب خانواده هایی که انتخاب می­کنند درجوامع تحت تاثیر خشونت و جرم بمانند و نمی­توانند به دلیل شرایط مالی و سطوح در آمد پایین یا بیکاری یا نداشتن منابع و نداشتن علم و دانش که مانع از استخدام آنها می­شود، به نوعی مجبور می­شوند در این جوامع زندگی کنند.
 
ماکروسیستم خارجی ترین لایه ساختارهای تو در تو است و نشان دهند سطوح اجتماعی و جهانی بر اساس قوانین و سیاستگذاری ها و فرایندهای فرهنگی است. افرادی که در جوامع مختلف زندگی می کنند، بصور مختلف تحت تاثیر شرایط زندگی خود قرار دارند.
 لایه دیگر به تئوری اکولوژیک اضافه شده است ( برونفنبرنر، 1999) که اضافه می­کند سیستم زمانی است که تغییرات را در ساختارهای خانوادگی و وضعیت بیکاری و تغییرات اجتماعی دیگر را در جنگها نشان می­دهد.
 در بحث قبلی در زمینه تئوری اکولوژیک، فرد تحت تاثیر محیط پیرامونی خود مثل خانواده، مدرسه و گروه همسالان و عبادتگاه ها قرار می گیرد.ساختارهای واسطه ایی موسساتی هستند که بین زندگی خصوصی فرد و موسسات بزرگ در زندگی عمومی قرار دارند.
 نمونه های ساختارهای میانجی شامل مدارس و محله ها و عبادتگاه ها و موسسات اجتماعی هستند.این ساختارها روی جامعه و خانواده و مدارس تاثیر دارند.
مدارس فرصتهایی برای تعاملاتی که بین کودک و معلمان و خانواده و مدرسه رخ می دهد، فراهم می آورند.
ریز سیستم ( میکروسیستم ) عمیق ترین سطح محیط است که فعالیتها و الگوهای تعامل در نزدیکترین محیط فرد را شامل می شود. رابطه ها در این سطح دو جهتی هستند. یعنی والدین بر رفتار کودکان تاثیر می گذارند و بر عکس
 
میان سیستم ( مزو سیستم ) ارتباط  میان ریز سیستم ها را شامل می شود ، مثلا پیشرفت تحصیلی فرد علاوه بر این که به فعالیتهای کلاسی مربوط می شود به روابط والدین در خانه و میزان تلاش او برای یادگیری موارد درسی نیز مربوط می شود
 
برون سیستم: ( اگزو سیستم ):
 موقعیتهای  اجتماعی که بطور مستقیم فرد در حال رشد را شامل نمی شود. اما بر تجربه های او تاثیر می گذارند. این موقعیت ها می توانند سازمانهای رسمی مثل هیات مدیره در محیط کار یا خدمات بهزیستی در جامعه باشند.
 
کلان سیستم ( ماکرو سیستم ) بیرونی ترین سطح محیط است که ارشها، قوانین و سنت ها و امکانات یک فرهنگ خاص را شامل می شود. مثل حمایت ها و امتیازاتی که کشورها برای مراقت از کودکان قائل می شوند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی