جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۴
کد مطلب: 59372
۴

ارزشهای هم زیست و هم ستیز / باشگاه تاب آوری

عفت حیدری
ارزشهای هم زیست و هم ستیز / باشگاه تاب آوری
 به گزارش میگنا عفت حیدری مترجم کتاب تاب آوری زنان در یادداشتی برای باشگاه تاب آوری از حوزه­‌‌های متعامل ماکروسیستم (کلان­‌‌سیستم) و میکروسیستم (خرده­‌‌سیستم) فرهنگی،بعنوان محدودیت‌­‌ برای توضیح برخی فرایندهای تاب­‌‌آوری نوشت

درک فرهنگ به­‌‌عنوان امری تعاملی و رقابتی و تکاملی و تأثیرات تکمیلی ماکروسیستم و میکروسیستم می­‌‌تواند توضیح بدهد که اکولوژی­‌‌های اجتماعی چه ­گونه به­‌‌شیوه­‌‌هایی شکل می­‌‌گیرد که ازفرایندهای تاب­‌‌آوری حمایت کرده و یا مانع از آن می­‌‌شود.
به­‌‌هرحال، برای چنین برداشتی محدودیت­‌‌هایی وجود دارد. از دیدگاه اکولوژیک اجتماعی،تاب­‌‌آوری فرایند سازگاری با سختی­‌‌هایی است که شامل مشارکت­‌‌های سرنوشت­‌‌ساز از سوی جوانان و دنیای فرهنگی آن­‌‌ها است.
تعریف و تعبیر فرهنگ موروثی به­‌‌عنوان تأثیر متنی خردو کلان به­‌‌طور تلویحی می­‌‌گوید که جوانان و دیگران، دریافت‌­کنندگان منفعل فرهنگی­‌‌اند. چنین دیدگاهی، اهمیت هدف­مندی انسانی را در توسعه و تاب­‌‌آوری دست­‌‌کم می­‌‌گیرد.
احتمال دارد که جوانان سازگار و شبکه­‌‌های مرتبط آن­‌‌ها، بدون فکر روی رسوم و سنت­‌‌های فرهنگی تلویحی ناشی از تعاملات خود با اکولوژی،به‌­‌‌طور مشترک عمل نکنند
به­‌‌همین­‌‌شکل، توضیح فرهنگ جهانی به­‌‌عنوان الگویی که ریشه در سطح کلان دارد، نشان می­‌‌دهد که تعاملات سطح مجاورت روی واکنش‌­‌‌های نامتجانس و ناهمگون به­‌‌رسوم سطح کلان، حساب نمی­‌‌کند  برای مثال، جوامع سنتی آفریقایی بچه­‌‌ها را طوری تربیت می­‌‌کنند که به­‌‌طور عمیقی معنوی بوده و به آداب و رسوم اجداد خود پایبند باشند.
به­‌‌نظر می­‌‌رسد که آداب و رسوم اجدادی از فرایندهای تاب­‌‌آوری حمایت می­‌‌کند علی‌­رغم آن­که عقاید و رسوم آبا و اجدادی، خود الگویی برای زندگی سالم تلقی می­‌‌شوند،؛اما برخی از آفریقایی­‌‌های سیاه­‌‌پوست این مسیر را مسیری برای تاب­‌‌آوری نمی­‌‌دانند. آن­‌‌ها در جواب، هدف­‌‌مندی خود را تقویت کرده و نشان می‌­‌‌دهند که درمورد میراث فرهنگی خود دست به انتخاب و تدوین و بازسازی می­‌‌زنند.

همان­‌‌طورکه درمطالعه و بررسی نوریس و هم­کارانش درمورد فرهنگ آفریقای جنوبی مشخص شد، توصیف فرهنگ به­‌‌عنوان فرهنگ ملی، چالش­‌‌برانگیزاست. این امر به­‌‌دلیل آن است که بیش­‌‌تر ملت­‌‌ها از گروه­‌‌های چندگانه یا خرده­‌‌فرهنگ­‌‌هایی که حول محور تعابیر مشترک تشکیل دنیاهایی را داده­‌‌اند، ممکن است با فرهنگ کلان منطبق باشند یا نباشند علاوه بر مسئله­‌‌ی نژاد (همان­‌‌گونه که در بررسی و مطالعه­‌‌ی آفریقای جنوبی توسط نوریس و دیگران انجام گرفته است)، این موارد شامل گروه­‌‌های حرفه­‌‌ای، جنسی، طبقه­‌‌ی اجتماعی، وابستگی­‌‌های قوم و قبیله­‌‌ای و موارد دیگری هم می­‌‌شود.ملل مدرن به­‌‌طور روزافزونی چندفرهنگی می­‌‌شوند و روزبه­‌‌روز تعداد مهاجران بیش­‌‌تری را می­‌‌پذیرند
باتوجه به فضای اجتماعی، سیاسی و تاریخی، این خرده­‌‌فرهنگ­‌‌ها می­‌‌توانند حاشیه­‌‌نشین و کلیشه­‌‌ای باشند و آداب و رسوم فرهنگی آن‌­‌‌ها در توضیح فرایندهای تاب­‌‌آوری مورد غفلت یا بی­‌‌احترامی قرار بگیرند توضیح فرهنگ به­‌‌عنوان یک سیستم اعتقادی و ارزشی،برای یک گروه مشترک فرهنگی (در سطح خرد یا کلان)، خطرناک است؛ چراکه ممکن است تعبیری مستبدانه و یا سخت­‌‌گیرانه از ارزش­‌‌ها و عقاید به‌دست بدهد.
 
ارزش­‌‌های مهم و متناقض، مثل وابستگی یا استقلال، در یک پیوستار هم­‌‌زیستی داشته و به­‌‌صورت متفاوتی اولویت­‌‌بندی می­‌‌شوند.برای مثال، در جوامع فردگرای سنتی به کودکان می­‌‌آموزند که باهم سهیم شوند؛ درحالی­‌‌که در گروه­‌‌های جمعی، کم‌تر روی سهیم­‌‌شدن تأکید شده و این مسئله، نادیده گرفته می­‌‌شود.
علاوه بر ارزش­‌‌های موردقبول به­‌‌لحاظ فرهنگی احساس تعهد به جمع، ضرورتاً باعث انسجام فرایندهای تاب­‌‌آوری نمی­‌‌شوند؛ برای مثال، احساس وظیفه در قبال خانواده، به چند دلیل بافرایندهای تاب­‌‌آوری ارتباط دارند
برای مثال، بررسی فرگسون و دیگران از جهت­‌‌گیری فرهنگی نوجوانان در مناطق روستایی و محروم نشان‌­دهنده­‌‌ی حس قوی تعهدات جوانان به مدیریت خانه­‌‌ی پدری خود بدون هیچ توقعی برای گرفتن دستمزد بود. حس قوی وظیفه­‌‌شناسی و تعهد باعث می­‌‌شد که جوانان و نوجوانان حس هدف­مندی قوی­‌‌ای داشته و باعث می­‌‌شد که از محرومیت­‌‌های خود ناامید نشوند
به­‌‌هرحال، تعهد و احساس مسئولیت نسبت به جمع می­‌‌تواند مانع از فرایندهای تاب­‌‌آوری ش درصورتی­‌‌که فرایندهای تاب­‌‌آوری به­‌‌عنوان فرایندهای ظالمانه تجربه شوند.
درنهایت، سیستم­‌‌های ارزشی مثل فرهنگ­‌‌هایی که با آن مرتبط هستند، درست به­‌‌اندازه­‌‌ی وابستگی افراد به این سیستم­‌‌ها می­‌‌توانند سیال باشند؛.برای مثال، ارزش­‌‌های فردی در سطح جهان با افزایش ثروت رو به تزاید است .علاوه بر آن، قدرت فرهنگ تعاملی و کلان ارزش­‌‌ها احتمالاً کم­‌‌تر از قدرت جوامع خرده­‌‌فرهنگی است که در مجاورت هم وجود دارند؛ برای مثال، خانواده‌­‌‌ها، سازمان‌ها، گروه­‌‌های قومی و نهادهای مذهبی.
به­‌‌طور خلاصه، استفاده از تعلق به یک گروه متعهد به ارزش­‌‌های مشترک ملی، قومی یا اجتماعی­‌‌ـ­‌‌اقتصادی و...، به‌­شکل سخت­‌‌گیرانه نمی­‌‌تواند باعث شود تا درک از فرهنگ به­‌‌شکل مفیدفرایندهای تاب­‌‌آوری را توضیح بدهد
فرهنگ اغلب به­‌‌شکل یک­‌‌سری از باکس­‌‌های ثابت قومی مثل لاتین آفریقایی­‌‌-ـ­آمریکایی یا آسیایی می­‌‌شود که افراد به­آن­‌‌ها تعلق دارند. آن­‌‌ها فقط می­‌‌توانند به یک دسته­‌‌بندی یا باکس تعلق داشته باشند.
همه­‌‌ی افرادی که در یک باکس و دسته‌­بندی قومی قرار دارند، قرار است به­‌‌لحاظ سبکی که به­‌‌دنیا آمده­‌‌اند، شبیه هم باشند. این، نوعی سخت­‌‌گیرانه ازجبراست.در چنین طبقه­‌‌بندی­‌‌ایتصورات معیوبی نسبت به فرهنگ وجود دارد که از توضیحات کلیشه­‌‌ای فرایندهای تاب­‌‌آوری و آسیب­‌‌پذیری حمایت می­‌‌کنند  به­‌‌صورت روتین در مطالعات مردان آفریقایی­‌‌-ـ­آمریکایی و لاتین دیده می­‌‌شود به­‌‌همین شکل، گروه­‌‌هایی محدود مثل آمریکایی­‌‌ها یا مسلمانان، اغلب به­‌‌شکل بررسی محدود و نابسنده­‌‌ای درنظرگرفته می­‌‌شوند که چه­طور محیط­‌‌های چندفرهنگیه از تاب­‌‌آوری حمایت می­‌‌کنند.
بخش­‌‌بخش­‌‌کردن تعلق فرهنگی،فرایندهای گروهی را که تاب­‌‌آوری را تهدید می­‌‌کنند، دچار ابهام می­‌‌کند. برای مثال، جوانان آمریکایی-چینی گزارش می­‌‌دهند که با فاصله­‌‌گرفتن و بیگانگی از هم­سالان غیرچینی وهم­چنین از هم­سالان چینی خود، آسیب‌­‌‌پذیر شده­‌‌اند.
تعلق فرهنگی می­‌‌تواند به­‌‌عنوان بخش حمایتی تاب­‌‌آوری به­‌‌حساب بیاید یا بتواند فرایندهای تاب­‌‌آوری را دچار خدشه کرده و اهمیت پژوهش­گرانی را که به نقش فرهنگ در فرایندهای تاب­‌‌آوری توجه به­سزایی دارند، نادیده بگیرد. توضیح فرایندهای تاب­‌‌آوری در رابطه با وابستگی به سیستم­‌‌های ارزشی وابسته به فرهنگ، بدون زیرسؤال­‌‌بردن پیچیدگی­‌‌ها و دینامیک­‌‌های هرکدام از سیستم­‌‌های ارزشی، می­‌‌تواند در بهترین حالت، مصنوعی و در بدترین حالت، مضر و در حاشیه قرار بگیرد. درست همان­‌‌طورکه کولینز (1999) اصرار داشت که پژوهش­گران فمینیست، پیچیدگی ماتریکس حوزه و محیطی را که زنان در آن زندگی می­‌‌کنند، به­‌‌حساب بیاورند و به­‌‌همین شکل، پژوهش­گران تاب­‌‌آوری بتوانند ماتریکس تجربیات فرهنگی را درنظر بگیرند.


تاب آوری جوانان و فرهنگ.
نوشته لیندا ترون.
برگردان محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.
نشر شبگیر.
1401
https://static1.borna.news/thumbnail/1l5ChaFFamtB/zKlnR2CgDMsLPypExSqkWVexFSgSRltNvp3exfX06vug6WJOtspsxLwVvO9faXc9wvplisndFdUHpxCkrVbVYWqVYV56LxTO/d6de02c6-5edf-4e23-9738-32722147a533.jpg
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند