جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۰
کد مطلب: 59391
۱

تک فرزندی خوب است یا خیر؟

دکتر زیلا فرخی
تک فرزندی خوب است یا خیر؟
 به گزارش میگنا دکتر ژیلا فرخی درباره ابعاد تک فرزندی مزایا و معایت آن نوشته است :  راهمراه با تغییرات چشمگیر اجتماعی در جامعه تعداد اعضای خانواده هم کاهش یافت. اگر تا چند دهه قبل داشتن۲یا۳فرزند در یک خانواده امری عادی تلقی می شد و تک فرزندی رواج نداشت هم اکنون داشتن یک فرزند مسئله عادی شده است و برخی خانواده هابه داشتن یک فرزند بسنده می کنند.

این تغییر که بی گمان بر بافت جامعه تاثیر خواهد گذاشت، با هشدارهای برخی از کارشناسان
حوزه خانواده همراه بود و در این میان نظرات مخالف یا موافق زیادی مطرح شده است.
تک فرزندان کودکانی هستند که یا خواهر و برادر ندارند و یا به فرزندی پذیرفته می شوند. در قرن بیستم نرخ تولد و اندازه خانواده ها به وضوح کاهش و تعداد  خانواده های تک فرزند افزایش یافته است.
عواملی از قبیل نگرانی برای تامین آینده بچه ها، فراهم کردن موقعیت و امکانات موفقیت بیشتر برای فرزند، شرایط اقتصادی حاکم بر خانواده هاف شاغل بودن والدین، ترس از دست دادن شغل و محدود شدن فعالیت های اجتماعی، ازدواج دیر هنگام، تولد دیرهنگام فرزند اول، تفکر خانواده
وکوچک شدن محیط خانه و... می توانند علت شیوع این پدیده در اجتماع باشد.
گرچه روانشناسان اتفاق نظر دارند که تک فرزندی معایب زیادی نسبت به چند فرزندی دارد، اما منکر آن هم نیستند که تک فرزندی مزایایی نیز دارد. چرا که والدین مجبور نیستند محبت و توجه خود را میان چند فرزند تقسیم کنند و تمام توان عاطفی و امکانات مالی خود را معطوف به تنها فرزندشان میکنند، اما مساله اینجاست که رقیب نداشتن در جلب توجه و محبت والدین روی دیگری
نیز دارد.
یعنی با وجود آن که بشدت اعتماد به نفس فرزند خانواده را تقویت می کند، نسل برآمده از این خانواده ها را به سمت انزوا و تنهایی سوق می دهد.
وقتی والدین تمام سرمایه گذاری مادی، معنوی و عاطفی خود را روی یک بچه داشته باشند، انتظار دارند آن فرزند هم تمام زندگی خود را وقف آنها کند و خودش نیز هیچ خطا و اشتباهی نداشته باشد، درحالی که هیچ انسانی نمی‌تواند کامل باشد و بار یک خانواده را در آینده بر دوش بکشد.

معایب تک فرزندی برای والدین
    فقدان تقویت ارتباط با همسالان
تک فرزندان کسی را ندارند تا با او رقابت، بازی و دعواهای کودکانه کنند و از آنجا که در خانوادهای رشد می کنند که افراد بالغ در آن حضور دارند و کودک دیگری نیست که بتوانند با او ارتباط برقرار کنند غالبا رفتاری را بروز می دهند که یا به شیوه بزرگسالان است یا همواره خود را کودک فرض می کنند و رفتارهای اجتماعی ضعیفی از خود بروز می دهند.
کودکانی به ظاهراجتماعی
تک فرزندها در خیلی از موارد، اجتماعی، مستقل و متکی به نفس به نظر می رسند، اما استقلال عملشان در مواجهه با بزرگسالان خانواده شکل گرفته که معمولا در قبال خواسته های آنان کوتاه آمده اند. اما به دلیل احساسات ناپخته ای که در آنها شکل می گیرد، احتمال دارد تمایل به برقراری ارتباط با کودکان بزرگتر از خود را داشته باشند و از همسالان خود خجالت بکشند.
تعدیل انحصارطلبی تک فرزندان
یکی دیگر از مشکلات تک فرزندان توجه طلبی و انحصارطلبی آنهاست. غالبا آنها به سمتی حرکت می کنند که نشان دهند حرف
خودشان باید به کرسی بنشیند و چون فرزند دیگری وجود ندارد که بر سر شراکت قدرت با هم رشد کنند و مراوده داشته باشند،
حق خود می دانند حرف هایشان مورد پذیرش کامل اطرافیان قرار گیرد و چنانچه خلاف آن اتفاق بیفتد، حتی ممکن است رفتارهای
پرخاشگرانه از خود بروز دهند.
بلوغ جنسی زودرس
یکی از عوامل بلوغ زودرس، ارتباط فرزندان با افراد بزرگتر است و تک فرزندها دائما با پدر و مادر خود در ارتباط هستند. بلوغ های زود هنگام آسیب هایی را به دنبال دارد. بلوغ جنسی را بلوغ عقلی کنترل می کند و اگر بلوغ جنسی زودتر از بلوغ عقلی حاصل شود آسیب هایی را به دنبال خواهد داشت و باعث اختلالات جنسی خواهد شد. در خانواده های چند فرزند، فرزندان در دوران کودکی خود خواهند بود ولی در خانواده های تک فرزند کودک همواره به کارهای پدر و مادر نگاه می کند و رفتار های بزرگ تر ها باعث این بلوغ زود رس خواهد شد.
کمالگرایی
یکی از مهم‌ترین معایب خواهر و برادر نداشتن بروز کمال گرایی در تک فرزند خانواده است، عموماً زمانی که یک فرد تنها فرزند خانواده است، والدین او تلاش می‌کنند که فرزند خود را به بهترین نمونه فرزندان تبدیل کنند، به همین دلیل به صورت دائمی او را در انواع کلاس‌ها ثبت نام می‌کنند و یا از او انتظار دارند که مایه افتخار و سربلندی باشد. دکتر زیلا فرخی در ادامه همین یادداشت اختصاصی برای میگنا آورده است که همین برخورد باعث می‌شود که فرد با یک کمال گرایی درونی روبه‌رو شود و از این نظر با مشکلات زیادی در زندگی، کارها و حتی روابط خود روبه‌رو شود.

آسیب های حمایت گری تک فرزند ها در آینده
یکی از بزرگترین چالش های تک فرزندی در آینده و بزرگسالی آنان می باشد معمولا تک فرزند ها در سنین کودکی یک پدر و مادر و دو پدربزرگ ، مادربزرگ دارند که وقتی به بزرگسالی می رسند بار مسئولیت مراقبت از آنان در پیری را به تنهایی به دوش می کشند. و این مسئله بیش تر از توان معمولی یک انسان است
مزایای داشتن یک فرزند و تک فرزندی
- کودک مجبور نیست با خواهر و برادر دیگر برای جلب توجه والدین رقابت کند.
- کودک به والدین خود بسیار وابسته است و رابطه خوبی با آنها دارد.
- احساس ارزشمندی این کودکان بسیار بالا است
- کودک در همه چیز بهترین است و به لحاظ امکانات رفاهی و آموزشی در بهترین حالت ممکن قرار دارد.
- تنها کودک توجه پدر و مادرش را به خود جلب می‌کند.
- کودک با خواهر یا برادر دیگر مقایسه نمی‌شود.
مهمترین ویژگی های تک فرزندی
-تحمل فشارهای روحی واسترس برای کودکان تک فرزند به مراتب دشوارتر از کودکانی است که دارای خواهر و برادر هستند، کودکان تک فرزند ممکن است دارای شخصیت درونگرا شوند و قادر به بیان کردن احساسات خود به دیگران نباشند.
-تک فرزند بودن به این معنی نیست که این کودکان نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. اما اغلب تک فرزندان در برقراری ارتباط با هم سن و سالان خود دچار مشکل هستند و نمی‌توانند ارتباط مؤثر و مــوفق با هم دوره‌ای‌های خود داشته باشند. اما به هر حال تمام تک فرزند‌ها اینطور نیستند. مهارت ارتباطی تک فرزندان به شخصیت و سبک فرزندپروری والدین این کودکان نیز بستگی دارد.
-این کودکان معمولا ً به دنبال برقراری روابطی هستند که منفعتی در آن دارند. و سعی می کنند رابطه هایی برقرار کنند که احساساتشان جریحه دار نگردد.
-کودک تک فرزند با مشکلات کمتری در خانواده دست به گریبان است و معمولا ً تجربه شکست و ناامیدی و دست نیافتن را ندارد و چنانچه والدین نیز از کودک حمایت همه جانبه داشته باشند فرد به شخصیتی کم تحمل و ضعیف تبدیل می شود و در بدو ورود به جامعه ممکن است شخص ضربه های زیادی از بابت این قضیه بخورد.
-به دلیل اینکه کودکان تک فرزند مورد توجه خاص والدین و اطرافیان می باشند کودک احساس می کندکه شخصیتی مهم است و دوست دارد تک فرزند باقی بماند و هیچ رقیبی را در کنار خود نمی تواند تحمل کند تا نیاز نباشد باکسی دعوا کند تا بتواند وسیله ای را که دوست دارد تصاحب کند.
سخن آخر
در کل تک فرزندی نمی تواند دلیلی بر بسیاری از کلیشه ها مانند ضد اجتماعی بودن یا خودخواهی باشد. واقعیت این است که یک کودک حتی در بستر تک فرزندی می تواند خوب یا بد تربیت شود. این نحوه تربیت است که رفتار و شخصیت کودک را شکل می دهد نه تک فرزندی؛ تک فرزندی نباید باعث قضاوت نادرست و نگاه های عجیب به فرد شود و تمامی اینها کلیشه بوده و منشا علمی ندارند. از طرفی فراموش نکنید که تعداد فرزندان شما مشخص نمی کند که چه کسی هستید. چیزی که مهم است این است که کودک خود را بزرگ و محترم و مسئول خود قرار دهید. 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی