کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر فاطمه خالوان

مدیریت خشم و تاب آوری

باشگاه تاب آوری

خبرگزاری ایرنا , 22 تير 1401 ساعت 10:43


یک روانشناس سلامت با اشاره به کاهش آستانه تحمل افراد و افزایش میزان خشونت در جامعه گفت: یکی از راهکارهای کنترل خشم آموزش مهارت‌های زندگی از جمله آموزش کنترل خشم و بالابردن آستانه تحمل است.

دکتر «فاطمه خالوان» : با تاکید بر ضرورت آموزش کنترل خشم و آموزش مهارت‌های زندگی به خصوص توجه به کنترل خشم علیه زنان در جامعه، افزود: دستگاه های ذیربط، موسسه های اجتماعی و رسانه ها می توانند با آموزش کنترل خشم و خشونت و مهارت های زندگی به ارتقای آستانه تحمل افراد در مواجهه با رویدادهای مختلف در طول زندگی کمک کنند.

او گفت: نگرش‌ها و هنجارهای اجتماعی متفاوت و عوامل مختلف باعث شده افراد توجه به برخی برنامه‌های اعلام شده و آموزش داده شده نکنند و همچنان به خشونت و انجام کارهای منفی مبادرت کنند و تحت تاثیر قرار بگیرند که جا دارد رسانه ها به صورت جدی تر و بیشتر به این موضوع ورود کنند.
وی از رسانه‌ها خواست آموزش مردم در راستای تغییر رفتار و همچنین احترام به ارزش‌ها را نیز در دستور کار قرار دهند و همچنین احترام به سیاست‌های اجرا شده در این زمینه را بیشتر اطلاع رسانی کنند و با این اقدامات آموزشی می‌توان به بهبود تصمیم‌گیری مناسب در راستای حاکم شدن آرامش به جامعه امیدوار بود.
او یادآوری کرد؛ مراجع قانونی و رسانه‌های آموزشی با درگیرکردن افراد خانواده در راستای تغییر و حمایت اجتماعی، اعتماد به نفس را افزایش دهند و این موضوع را به صورت مستمر در دستور کار خود قرار دهند تا تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.
این روانشناس سلامت در ادامه سخنان خود به مقوله خشونت اشاره کرد و گفت: استفاده از نیرو یا قدرت فیزیکی برای ارعاب و تهدید علیه خود و یا دیگری یا گروه یا یک جامعه که منجر به آسیب جسمی روحی، روانی و جنسی و سوءاستفاده عاطفی را خشونت می گویند.
خالوان همچنین در مورد پرخاشگری نیز توضیح داد: رفتاری خصمانه که فرد انجام می‌دهد و با هر وسیله در جهت رساندن آسیب علیه زنان کودکان و بزرگسالان و یا طرف مقابل خود خواهد داشت را پرخاشگری می‌گویند.  
وی اضافه کرد: متاسفانه در وضعیت اقتصادی و روحی و روانی الان، مهمترین عامل برای گسترش خشونت در جامعه خانواده است.
وی با بیان اینکه کودک در خانواده بزرگ می‌شود و از همان کودکی شاهد دعوا و پرخاشگری در خانواده بوده و می‌آموزد و زمانی که خودش وارد مدرسه برای تحصیل می‌شود همین خشونتی که یادگرفته و شاهد آن بوده با مدل های مختلف قتل، آدم ربایی،  تجاوز و غیره را انجام می‌دهد و این شروع یک نمونه خشونت در جامعه است.  
این روانشناس سلامت در بخش دیگری از سخنانش گفت: اعتیاد، بیکاری، فقر، گرانی، نداشتن احساس امنیت عاطفی و نداشتن امید به آینده در مردم باعث شده که برخی افراد به سمت خشونت‌ سوق پیدا کنند.
خالوان افزود: به دلیل افزایش خشونت در جامعه دیگر زشتی‌هایی از قبیل دزدی، تجاوز، خفت‌گیری و آزار جنسی و روحی روانی و عدم امنیت شکسته شده و در روز روشن مقابل چشم مردم خشونت رخ می‌دهد که باید این موضوع در رسانه ها ریشه‌یابی شود.
او اضافه کرد: همچنین ریشه خشونت و پرخاشگری نمی‌تواند ارثی و یا ذاتی باشد بلکه خشونت ریشه اجتماعی دارد و فرد از زمان بسته شدن نطفه، خشونت را متوجه و می‌فهمد و نوع رفتار پدر و مادر و مسایل اقتصادی، جنسی و روانی در فرد تاثیر منفی می‌گذارد.
او گفت: حتی نحوه شیر دادن به نوزاد و توجه و محبت مادر تاثیر زیادی دارد و شخصیت انسان ها هم از زمان کودکی و در خانواده شروع به شکل گیری می کند.
وی تصریح کرد: میزان تاب آوری و آستانه تحمل افراد جامعه کاهش یافته و عصبانیت و از کوره در رفتن و خشونت نشان دهنده کاهش آستانه تحمل افراد است که تبدیل به خشم می‌شود و اضطراب و افسردگی علت درونی خشونت و مسایل بیرونی هم تاثیر زیاد روی ارتباط و خشونت دارد.  
وی افزود: باید راهکارهایی برای ایجاد مهربانی و همدلی و محبت به همدیگر را از همان کودکی آموزش داد و همچنین راهکارهایی برای آموزش مدیریت خشم و اینکه قوانین که اجرا می‌شود برای جلوگیری از وقوع جرم و جنایت باید خیلی با دقت اجرا شود باید مورد تاکید قرار گیرد.
او گفت: همچنین شرایط و محیطی برای نشاط و تفریح و جایگزین کردن یک سری برنامه هایی برای رشد اجتماعی خانواده ها و همچنین محیطی توام با تعامل و گفت و گو و همچنین گوش دادن فعال به خواسته‌های خود و اطرافیان باید ایجاد شود و از طریق این برنامه  ها محیط خشم و استرس را تحت کنترل گرفت.
وی تصریح کرد: همچنین شرایط اقتصادی و بیکاری و بدون انگیزه شدن مردم و افراد و همچنین ذهنیت منفی باعث بروز خشونت می شود و تا حدودی هم قدرت تحمل و ایمان افراد ضعیف شده که باید حتما تقویت شود.


کد مطلب: 59394

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59394/مدیریت-خشم-تاب-آوری

میگنا
  https://www.migna.ir