دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - 28 Nov 2022
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۸
کد مطلب: 59402
۱

مدیریت چالش ، دکتر فاطمه خالوان

باشگاه تاب آوری
مدیریت چالش ، دکتر فاطمه خالوان
دکتر فاطمه خالوان متخصص روانشناسی سلامت اظهار داشت : تاب آوری به این معنا است که در شرایط آسیب زا خود را پرورش دهیم و البته نباید چنین تصور کنیم که هیچ گاه نباید آسیب ببینیم.
فاطمه خالوان داشت: تاب آوری به این معنا است که در شرایط آسیب زا خود را پرورش دهیم و البته نباید چنین تصور کنیم که هیچ گاه نباید آسیب ببینیم زیرا اگر آسیب نبینیم رشد نخواهیم کرد بنابراین برخی از آسیب ها در زندگی باید ایجاد شود تا رشد کنیم.
وی افزود: در رابطه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی مسائلی وجود دارد که سبب ایجاد استرس و درگیری های ذهنی می شود پس اگر بخواهیم این شرایط را مدیریت کنیم و تاب آوری را در خود ایجاد کنیم باید اقداماتی را انجام دهیم.
خالوان تصریح کرد: اگر بخواهیم تاب آوری را در زندگی خود مدیریت کنیم ضمن انجام مطالعاتی در خود، نیازمند گذراندن دوره های آموزشی و ایجاد مهارت های زندگی هستیم البته در این رابطه خصوصیات فردی و رفتارهای شخصی نیز مهم است اینکه آیا فرد به خانواده ای توانمند تعلق دارد که در مسائل بحرانی تاب آوری داشته اند و توانسته اند چنین شرایطی را مدیریت کنند.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم تاب آوری را مختصرا تعریف کنیم باید بگوییم تاب آوری، توانایی کنار آمدن با شرایط استرس زا و توانمند شدن و مدیریت چالش های موجود با استفاده از ظرفیت سازی و نیز تغییر موقعیتی است که از آن خارج شده ایم.
رواشناس سلامت خاطرنشان کرد: فردی که در مقابل مشکلات به تاب آوری رسیده، به فردی قوی تبدیل شده و تاب و توان وی در برابر مسائل اقتصادی افزایش یافته است، در واقع ایجاد تاب آوری سبب مقابله با بسیاری از ناملایمات زندگی خواهد شد.
خالوان خاطرنشان کرد: فرد تاب آور زمانی که بر مشکلات فائق آید از موقعیت قبلی خارج می شود، قوی تر می شود و رشد می کند و در برابر مشکلات زندگی مقاومت فراوانی را از خود نشان می دهد.
وی با بيان اينكه به منظور قوی تر شدن افراد در برابر چالش های زندگی ابتدا باید ظرفیت سازی صورت گیرد، افزود: به طور مثال با قرارگیری در ارتفاع موقعیت استرس زایی ایجاد خواهد شد اما اگر بدون ایجاد توانمندی و تفکر درباره راه حل های مختلف، عملی را انجام دهیم ممکن است منجر به ایجاد آسیب شود، پس باید توانایی مقابله با مشکلات اقتصادی و اجتماعی و ارائه راه حل های مشکلات را در خود پرورش دهیم.
 دکتر فاطمه خالوان روانشناس سلامت تصریح کرد: افراد تاب آور مهارت های حل مساله را بلد هستند و می توانند در موقعیتی که تنها باشند تصمیم های دقیقی اتخاذ کنند که به حل مساله کمک خواهد کرد، چنین افرادی دارای بینش مثبت هستند و نسبت به آینده انگیزه دارند، همچنین راه حل هایی را برای مسائل و مشکلات اقتصادی ارائه می کنند و نسبت به این مسائل شناختی مثبت ایجاد خواهند کرد که در پی آن انگیزه ایجاد می کنند.
افراد دارای شاخصه تاب آوری از آینده نمی ترسند
این متخصص روانشناسی سلامت خاطرنشان کرد: افرادی که که برابر مسائل اقتصادی و اجتماعی تاب آوری دارند، از آینده ترسی ندارند، در واقع در زمان حال نگران آینده نیستند، این افراد همدل و دارای نظم و ترتیب خاصی هستند، نسبت به موقعیت های ایجاد شده خوش بین هستند پس پرورش این مهارتها سبب توانمند شدن و کاهش عوامل آسیب زا در افراد خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه تاب آوری در برابر مسائل اقتصادی و اجتماعی به سلامت روان و آرامش ما کمک می کند، افزود: خشم، ناراحتی، استرس و اضطراب سبک های مقابله ای هستند که زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد پس باید در برابر این مسائل تاب آوری داشته باشیم.
دکترخالوان در خاتمه خاطرنشان کرد: مدیریت خشم، ناراحتی و استرس ضروری است تا با چالش های موجود مقابله کنیم.
وی با اشاره به اینکه تاب آوری بهداشت و سلامت افراد را تامین می کند، افزود: مسائل و مشکلاتی که در زندگی افراد ایجاد می شود، تاثیراتی بر سلامت آنها می گذارد اما اگر افراد تاب آوری داشته باشند می توانند شادمان باشند و رضایت بیشتری از زندگی شان داشته باشند.
 
روانشناس سلامت گفت: اگر افراد این ذهنیت را در خود ایجاد کنند که دنیا محل رنج و ناکامی است و در برابر مسائل و مشکلات تاب آوری نداشته باشند و خود را ذاتا قوی نکنند، جایی زمین خواهند خورد و آسیب می بینند.
خالوان تصریح کرد: افراد به منظور ایجاد تاب آوری در خود، در موقعیت های مختلف افکاری در رابطه با مشکلات زندگی تولید کنند و راه حل های مختلفی را ارائه دهند و چنین بیندیشند که هر مشکلی موقتی است.
وی افزود: یکی دیگر از راه های افزایش تاب آوری در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس است که در گرو موقعیت فرد و اخذ تایید از کارهای خوب خود خواهد بود.
روانشناس سلامت گفت: افراد تاب آور مدام در حال ارزیابی عملکرد خود هستند و ضمن افزایش اعتماد به نفس خود، همواره صبر و شکیبایی فراوانی دارند.
خالوان خاطرنشان کرد: افراد دارای ویژگی تاب آوری دارای شاخصه های مسئولیت پذیری و انعطاف پذیری  هستند، این افراد در مواجهه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی ظرفیت و سعه صدر خود را افزایش می دهند و اگر نمی توانند موقعیتی را تغییر دهند، آن را می پذیرند.
وی افزود: افراد دارای تاب آوری در موقعیت هایی که پیش می آید مدام نقاط ضعف و قوت خود را رصد می کنند همچنین انعطاف پذیری شناختی به تاب آوری کمک می کند.
روانشناس سلامت گفت: به منظور دستیابی به شاخصه تاب آوری در برابر مسائل اقتصادی و اجتماعی اگر برای حل مشکلات همواره از یک راه حل استفاده می کنیم باید راه های دیگر را برای  دستیابی به امن ترین و کوتاه ترین مسیر بیابیم و تنها به یک راه و روش اکتفا نکنیم.
خالوان تصریح کرد: باید در برابر رویدادهای مختلف زندگی، شرایط خود را تغییر دهیم به گونه ای که در شرایط سخت، تغییراتی را در طرز فکر و راه حل های ارائه شده، ایجاد کنیم.
وی افزود:در زندگی رنج هایی وجود دارد اما در میان این چالش ها باید زندگی را به سمتی هدایت کنیم که قدرت ما افزایش یابد، به این امید که شرایط دائمی نیست و تغییر خواهد کرد.
خالوان با اشاره به اینکه همواره یک پای بساط زندگی لنگ است، گفت: باید به انتظاراتی که از خود و دیگران داریم توجه بیشتری کنیم و اگر لازم است در ذهن خود، تغییراتی ایجاد کنیم و افکار خود را بروز کنیم.
پرهیز از داشتن رفتار خودشکنانه
وی عنوان کرد: هیچ گاه نباید رفتار خودشکنانه داشته باشیم و اگر از عملکرد خود ناراضی هستیم آن را بیان نکنیم بلکه با کوچکترین تلاشی از خود دفاع کنیم و نسبت به خود بی رحم نباشیم، همچنین برای اصلاح زندگی خود را دستخوش تغییراتی نکنیم که در ما بار منفی ایجاد می کند و ایجاد تغییر در راستای دستیابی به اهداف مد نظر باشد.
روانشناس سلامت خاطرنشان کرد: اگر رفتاری در جهت منفی و سبب توهین و تحقیر ما می شود و موجب اذیت و آزار ما خواهد شد باید از آن رفتار دست بکشیم، در واقع باید رفتارهای خودشکنانه را کاهش دهیم .
خالوان گفت: به منظور ایجاد تاب آوری در خود یاد بگیریم باید عزت نفس داشته باشیم، خود را قضاوت نکنیم، بر روی کارهای مهمی که انجام می دهیم ارزش گذاری کنیم، به خود احترام بگذاریم، با خود و خانواده خود مهربان باشیم و نسبت به خانواده انعطاف پذیر باشیم و به آنها کمک کنیم.
وی افزود: همچنین باید اگر چالشی در زندگی ایجاد می شود، از طریق بارش فکری و همدلی و با یادگیری مهارت های زندگی آنها را برطرف کنیم ، برای هر کاری که انجام می دهیم کمتر عذرخواهی کنیم زیرا عذرخواهی فراوان، عزت نفس را کاهش می دهد.
خالوان خاطرنشان کرد: برای ایجاد تاب آوری در برابر مسائل اقتصادی و اجتماعی سعی کنیم شاد باشیم و نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم، در لحظه زندگی کنیم، همچنین برای حل مشکلات همواره راه حل های مختلفی داشته باشیم تا عزت نفس و مهارت اجتماعی ما افزایش یابد و بتوانیم ارتباط کلامی موثری را برقرار کنیم.
وی عنوان کرد: همواره به یاد داشته باشیم برای برخورداری از جسمی سالم مراجعه به پزشک و انجام معاینات دوره ای الزامی است تا با  سلامت جسمی و روحی و روانی، در میان مسائل اقتصادی و اجتماعی تاب آوری داشته باشیم و این موقعیت را پشت سر بگذاریم.
روانشناس سلامت تصریح کرد: قضاوتهای دیگران به خود آنها مربوط می شود، پس هر قضاوتی که درباره ما انجام می دهند نباید در اعتماد به نفس و ارزش گذاری های ما خللی وارد کند بلکه همواره باید نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم.
خالوان گفت: این را در نظر بگیریم اگر افکار و ذهن خود را اصلاح کنیم، قدرت و توانمندی ما افزایش می یابد و در این صورت به تاب آوری در مسائل اقتصادی و اجتماعی دست خواهیم یافت.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

این ۹ نشانه می‌گوید شریک عاطفی‌تان در حال خیانت است
پنج توصیه کلیدی برای مهار ترس در کودکان
تفاوت‌های علایم افسردگی در زنان و مردان
ازدواج سفید نه، هم‌باش‌های سیاه!
منشاء تعارض در روابط زناشویی و راه‌حل‌های کلیدی جهت مدیریت آن
سوگ جمعی چیست؟ چطور با آن کنار بیاییم؟
دلیل یادگیری سریع‌تر کودکان نسبت به بزرگسالان
علت تمایل بیشتر زنان در خرید از تولیدکنندگان زن چیست؟
وسواس تقارن و راه‌های درمانی
وقتی حالتان بد است این کارها را نکنید
چه نوع آدم‌هایی به طالع‌بینی اعتقاد دارند؟
نظریه شخصیت جورج کلی
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود