جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۴
کد مطلب: 59405
۱
۱

این مجله رتبۀ اول نشریات حوزۀ روانشناسی و مشاوره کشور را اخذ کرد

این مجله رتبۀ اول نشریات حوزۀ روانشناسی و مشاوره کشور را اخذ کرد
به گزارش میگنا دکتر ابراهیم نعیمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با عطنا بیان کرد: «ما رتبه اول نشریات حوزه روانشناسی و مشاوره کشور را اخذ کرده ایم و بین نشریات دانشگاه هم تنها نشریه ای هستیم که سه سال پیاپی رتبه الف وزارت علوم را کسب می کنیم. امسال نیز بالاترین استنادات را به مقالاتی که در حوزه روانشناسی و مشاوره در کل دانشگاه و در بین نشریات روانشناسی و مشاوره کشور منتشر می کنیم، به دست آورده ایم. سال ۹۴، زمانی که نشریه ما ۴ شماره عقب بود، مدیر مسئول نشریه، جناب دکتر شریعتی، پیشنهاد مسئولیت مدیر داخلی و دبیر تخصصی نشریه را به بنده دادند. زمانی که نشریه ای ۴ شماره عقب باشد، ابطال نشریه جزو وظایف وزارت علوم است و اخطار ابطال کردن نشریه را داده بودند.»

 
او ادامه داد: «زمان شروع کار بنده، به دلیل کم بودن مقاله، کند بودن روندها و تعداد زیاد شماره های عقب افتاده نشریه، کار زیادی را برد. اما با همراهی دکتر شریعتی به عنوان مدیر مسئول، دکتر شفیع آبادی به عنوان سردبیر و اعضای محترم هیئت تحریریه دو هفته یک‌بار جلسات منظمی برای اینکه مقالات را بلافاصله بعد از دریافت مورد بررسی قرار دهیم، تشکیل شد و همچنین تعیین داور اتفاق افتاد.

جبران عقب‌ماندگی‌های نشریه و به‌روز کردن آنها، حدود سه سال زمان برد. بعد از این کار، از سال ۹۷ به روز شدیم و از سال ۹۸ به نقطه ای رسیدیم که با سرعت عمل بیشتری، مقالات را از زمان ثبت در نشریه ما تا زمان اعلام نتیجه پذیرش یا عدم پذیرش به نویسنده را به کمتر از ۳ ماه رساندیم. بالای ۹۰ درصد مقالات در زیر ۳ ماه و کمتر از ۱۰ درصد مقالات به دلیل پاسخ ندادن داوران، روند طولانی را طی می کنند.»
دکتر نعیمی علت تلاش خود در این حوزه را اینگونه بیان کرد: «بنده علاقۀ شخصی داشتم و به دلیل اینکه رشته و حوزه کاری من همین است، بدون در نظر گرفتن روند اداری، برای این موضوع وقت گذاشتم. به نظر من روحیۀ اداری یعنی انتظار وجود شرایطی برای درست و سریع پیش‌ رفتن کار، در صورتی که باید روحیه جهادی داشت و با وجود موانع به جلو حرکت کرد. ما با روحیۀ جهادی به این نقطه رسیدیم، با وجود اینکه هیچ نفع شخصی و هزینه مادی تا به امروز برای من نداشته است.»

مدیر داخلی و دبیر تخصصی مجله در رابطه با تاثیر نشریه بر جامعه گفت:« همانطور که از اسم نشریه مشخص است، درگیر با زندگی مردم و روانشناسان است. رویکرد ما به این صورت است که مقالاتی را انتخاب کنیم که جنبۀ بومی و فرهنگی دارند و متناسب با زیست‌بوم فرهنگی اجتماعی جامعۀ ایرانی است و برای روانشناسان که در تعامل با مردم  و مراجعین هستند، راهگشا باشند.»
 
این استاد دانشگاه عوامل موثر در موفقیت خود را معرفی کرد و گفت: «الطاف الهی، روحیۀ جهادی دکتر شریعتی و حمایت‌های بی‌دریغ ایشان در این راه بسیار کمک کننده بود. در صورتی که در طول سالیان قبل، مسئولان دانشگاه علاوه بر کمک نکردن، مانع‌تراشی‌های متعددی بر سر راه این نشریه انجام دادند. اعضای این نشریه افرادی بودند که پای کار دانشگاه ایستادند و با اراده‌ای که برای ارتقای دانشگاه قائل بودند این اتفاقات رقم خورده است.»

او در رابطه با آینده نشریه گفت: «برنامۀ ما برای آینده نشریه این است که در مسیر بین‌اللمی شدن قرار گیرد و اسکوپوس شود. فکر می‌کنم اولین نشریه دانشگاه در اندازه‌ای است که می تواند به این نقطه دست پیدا کند و با همراهی تیم جدید در این مسیر حرکت کنیم. با کسب رتبه های مختلف، مثل رتبه الف وزارت علوم در سالیان پیاپی، رتبه Q1 در طبقه بندی ISI و انتقال ضریب تاثیر از ۴۶ هزارم به بالای ۱ سعی می‌کنیم مقالات بهتری را انتخاب کنیم که جامعه مخاطب اطلاعات مطلوبی را به دست اورد و به صورت کاربردی‌تر استفاده کند. بنابراین، در تعیین داوری ها و اولویت ها بازنگری هایی خواهد شد که بتواند به ارتقای جایگاه نشریه و جامعه مخاطب دانشگاهی کمک کند.»

او در پایان افزود: «در پایان از حمایت‌های بی دریغ مدیر مسئول نشریه، حضرت حجت الاسلام و المسلین دکتر شریعتی و سردبیر محترم نشریه، جناب دکتر شفیع آبادی تشکر می کنم که با حمایت ایشان بنده مرتباً همۀ مقالات را مورد بازبینی قرار دادم. ضمن اینکه نشریۀ ما فاقد کارشناس است و صفر تا صد نشریه را بنده در سامانه انجام می دهم. شاید یکی از نقطه قوت های نشریه ما این باشد که دست های متعددی برای متوقف شدن کار در حوزه های مختلف وجود نداشته است و اساساً کار متمرکز توسط خود بنده پیش رفت. به همین دلیل، اقبال به نشریه ما برای فرستادن مقالات زیاد است و در کوتاه ترین زمان برای رد یا قبول آنها پاسخ می دهیم.ضمن تشکر از مسئولان محترم دانشگاه، آرزومندیم بقیه نشریات دانشگاه هم در این مسیر حرکت کنند و باعث افتخار دانشگاه باشند و به عنوان الگوی دانشگاه کشور در حوزه علوم انسانی بدرخشند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
نشریه بی محتوا و رابطه باز. معلومه که اول میشه
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.