دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - 28 Nov 2022
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۹
کد مطلب: 59437
۵
برگرفته از کتاب مزایای تاب آوری

راهبردهای شخصی در تاب آوری

عفت حیدری
راهبردهای شخصی در تاب آوری
 البته که به گواه تاریخ و تمدن بشری شکی در توانایی شگفت انگیز انسان برای واکنش مناسب و سریع وجود ندارد. در واقع در اغلب موارد انسان توانسته است گلیم خود را از آب بکشد ما میتوانیم در این موارد به یکدیگر کمک می­کنیم.

منابع خود را برای کمک یه همدیگر بسیج می­کنیم و هیچ شک و شبه ایی در کمک رسانی نمی­کنیم. وقتی نوبت به چالش های شخصی و کاری می­رسد، هرگز مطمئن نیستیم که بر این چالش ها می­توانیم غلبه کنیم. بهر حال در این شرایط  قربانی می­شویم و فکر می­کنیم که استرس ها غیر قابل تحمل اند.
 
مدیریت استرس روال جامعه ما برای رویارویی با چالش های شخصی و سازمانی بوده است و عملا توانایی ما را برای مقابله با چالش های روزانه محدود کرده است. این تفکر ما را وادار کرده است که تنها کاری که طی دوران استرس از ما بر می­آید آن است که خودمان را در طوفان­های استرس حفظ کنیم. این روحیه قربانی به ما احساس بدی داده و فکر می­کنیم که در رویارویی با چالش ها ناتوان هستیم.
 
در عوض می­توانیم به این حقیقت اذعان کنیم که تاب اوری راه طبیعی تری برای مقابله با استرس است و در سیستم ما نهادینه شده است.به علاوه چالش های زندگی برای ما خوب است چرا که به رشد و یادگیری ما کمک می­کند.

ایجاد فرایند پایان تا پایان برای تاب آوری در برابر استرس به آن معناست که مزایای فرایند تاب آوری را می­بینید و آنرا در بافت روزانه زندگی خود می­ سازید.

برای برخی از افراد تغییر در زندگی می­تواند دراماتیک و عملا یک شبه باشد. متاسفانه این نوع تغییر با تغییرات شدید زندگی مثل حمله قلبی یا تصادف اتوموبیل همراه است.وقتی می­بینید که زندگی تان دارد ذره ذره از بین می­رود ، به معنای آن است که لازم است تغییراتی اعمال کنید.
 
بهرحال برای خیلی از ما تعهد برای انجام تغییر در سبک زندگی نیازمند گام های رو به رشد است . به دنبال فرصتهای کوچکی برای بهبود می­گردیم چه افزودن یک روز دیگر به برنامه ورزشی باشد یا انتخاب سالاد بجای سیب زمینی سرخ کرده یا دوام آوردن در فشارهای روزانه به شیوه ایی که زیاد تحت فشار قرار نگیریم.

عفت حیدری مترچم شناخته شده کشور در ادامه اضافه میکند: این نکته مهم است که آگاهانه درصدد رشد باشیم.تصمیم گیری در این خصوص می­تواند فرصتها و تجارب تازه ایی را برای ما ایجاد کند. حتی اگر هم اشتباه کنیم ، خوب است چرا که داریم مقوله ایی تازه را امتحان می­کنیم.
 
تاب آوری و مدیریت نکردن روال طبیعی ما در واکنش به استرس است . سعی می­کنیم که تاب اورتر شویم. با این وجود طرح ریزی یک برنامه کوچک می­تواند باعث سبک تاب آورتری در زندگی باشد.
 
به آنچه که می­گویید توجه کنید.  صدای درونی ما بخش مهمی از چگونه زندگی کردن ماست. بیشتر اوقات صدای درونی به ما می گوید که ما نمی­توانیم با چالش های خود روبرو شویم. اگر متوجه می شوید که پیام هایی که به خودتان می دهید محدود کننده است،پیام هایی را بنویسید که قدرتمند بوده و آنها را درمعرض دید روی کامپیوتر یا دفترتان قرار دهید.

. سوال درست را بپرسید، خیلی از ما سوالاتی مثل این را می پرسیم که چرا یا چرا این اتفاق افتاد . سوال چرا می تواند در درک وقایع و منشا آنها مفید باشد ، اما من همیشه به سوال چطور علاقه دارم. عملکرد من چطور بود؟ یا چطور می­توانم کارها را بهتر انجام دهم؟ با تجسس در چگونگی کارتان می­توانید واکنش تاب آورتری نشان دهید .
 
. بهترین الگو  الگوهای شما چه کسانی هستند؛ کسانی که به نظر می­رسد در خیلی از موقعیت ها خوب عمل می کنند؟
 
اگر با آنها حرف بزنید احتمالا به شما می­گویندکه چقدر با مشکلات روبرو شده اندو از چه استراتژی هایی برای مقابله با این مشکلات استفاده کرده اند.
 
. مراقب زبان خود باشید، ما درست به اندازه قدرتی که باخود حرف می­زنیم با دنیای بیرون هم ارتباط برقرار می­کنیم.تازگی داشتم ساندویچ صبحانه سفارش می­دادم که زن پشت پیشخوان شماره مرا خواند و گفت روز خوبی بساز معمولا می­گویند روز خوبی داشته باشی. اما وقتی به من گفت روز خوبی بساز به این معنا بود که موفقیت روز من در دستان خودم است و من باید این روز را بسازم.
 
. دیدگاه خود را تنظیم کنید. تجسم کنید که وقتی خود را سر اشتباهات کوچک سرزنش نکنید چقدر زندگی بهتر می­شود. در عوض در این موارد از فرصتهای یادگیری استفاده کنید. یا وقتی بر اساس برنامه پیش می­روید چقدر راحت از پس روزهای سخت بر می آیید.و  می­توانید همه کارتان را انجام دهید و کارتان را به خانه نیاورید. تجسم تاب اوری می­تواند به شکل گیری این واقعیت کمک کند.

. قدردانی خود را نشان دهید. در وب سایت ما یک ژورنال قابل داون لود پیدا می کنید. یک ژورنال 28 روزه که به شما کمک می کند هر روز بخاطر چیزی شکر گزار باشید و به شما کمک می کند تا موفقیتی را که هر روز به جهان عرضه می­کنید را ببینید.
 
. انرژی خود را با دیگران سهیم شوید  وقتی تاب آوری می­شوید ؛ می­بینید که چقدر مردم در برابر استرس خود انرژی بیخودی صرف می­کنند. عقاید کوچک  به شما کمک می­کند تا تاثیر زیادی روی دیگران داشته باشید تا ببینند که می­توانند بجای مدیریت چالش های زندگی رویه دیگری را در پیش بگیرند. یکی از همکارانم بنام سونیکا رحیم واژه ایی تحت عنوان نفس تو نفس بیرون را باب کرده است. او و دانشجویانش تنفس را شیوه ایی برای یافتن یک محل آرام برای مقابله با چالش انتخاب کرده اند.
 
. آداب و رسومی را وضع کنید ، تغییر رفتار معمولا پرچالش است. معمولا به خود می­گوییم لازم است سیگار را ترک کنیم یا وزن خود را کم کنیم و بعد می­بینیم موفق نمی­شویم و برای این کار ناله و زاری می­کنیم.

به گزارش از میگنا بهترین شیوه تغییر آن است که رفتاری مناسب را جایگزین کنید. بجای دست کشیدن از چیزی کار متفاوتی انجام دهید. ایجاد مراسمی روزانه به شما کمک می­کند تا  دیسیپلین ساده ای برقرار کنید. اگر میخواهید  بیشتر ورزش کنید روی میزتان یادآوری بنویسید که از پله رفت و آمد کن. اگر انتخاب غذایی بدی داشته اید مثلا سیب زمینی سرخ کرده خریده اید آن را با دوست یا همکارتان شریک شوید.
 
. از برنامه حمایت کنید. همیشه به دلیلی نمی توانید استرس را مدیریت کنید. بخشی به دلیل رفتارهایی است که در طول زندگی یاد گرفته اید یا به خاطر پیام های زیادی که در رسانه ها می گیرید . لازم است برای تاب آوری مهارتهای تاب آوری را تمرین کنید. به مرور زمان به جایی می­رسیم که تاب اوری بیشتر از مدیریت استرس به کارمان می آید.



مزایای تاب آوری.ریچارد سیترین.
برگردان محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.
نشر ورجاوند
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

این ۹ نشانه می‌گوید شریک عاطفی‌تان در حال خیانت است
پنج توصیه کلیدی برای مهار ترس در کودکان
تفاوت‌های علایم افسردگی در زنان و مردان
ازدواج سفید نه، هم‌باش‌های سیاه!
منشاء تعارض در روابط زناشویی و راه‌حل‌های کلیدی جهت مدیریت آن
سوگ جمعی چیست؟ چطور با آن کنار بیاییم؟
دلیل یادگیری سریع‌تر کودکان نسبت به بزرگسالان
علت تمایل بیشتر زنان در خرید از تولیدکنندگان زن چیست؟
وسواس تقارن و راه‌های درمانی
وقتی حالتان بد است این کارها را نکنید
چه نوع آدم‌هایی به طالع‌بینی اعتقاد دارند؟
نظریه شخصیت جورج کلی
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.