حاجی بابایی: آموزش و پرورش را بهگونهاي متحول ميكنم كه مردم لذت ببرند
21/8/90
وزير آموزش و پرورش گفت:« آموزش و پرورش را در دو سال طوري متحول خواهم كرد،كه مردم لذت ببرند.»
"حميد رضا حاجي بابايي" در گفتگو با ايلنا در مورد تعيين تكليف معلمان حق التدريسي گفت: «اينها نه معلمان حق التدريس بلكه شركتي هستند چرا كه شركتهاي طرف قرارداد با آموزش و پرورش كه وظيفه آنها ارائه نيروهاي خدماتي براي جارو كردن مدرسه بود برخلاف قانون، تعدادي معلم دربين آنها به عنوان نيروهاي خدماتي به كار گرفتند كه اين خود به معناي خدشهدار كردن جايگاه معلم بود.»
معلمان شرکتی کارمندان آموزش وپرورش نبودند
وي با بيان اينكه اين معلمان كارمندان ما نبودند بلكه كارمندان همان شركتهايي هستند كه به كل منحل شدهاند ،افزود:« پيش از زمان وزارت من كميسيون آموزش و تحقيقات چندين نامه در اين زمينه داده بود و بعد از آن ديوان محاسبات و سازمان بازرسي كل كشور اين اقدام را تخلف دانسته بودند.» وزير آموزش و پرورش با يادآوري برگزاري آزمون براي استخدام معلمان شركتي تصریح کرد: «ما در 3 رشته بهداشت، ابتدايي و استثنايي از آنها آزمون گرفتيم كه برخي از آنها نتوانستند نمره قبولي را كسب كنند.» حاجی بابایی در مورد تعيين تكليف معلمان شركتي كه در آزمون استخدامي پذيرفته نشدهاند، گفت: «ما كه نميتوانستيم براي 116 رشته آزمون برگزار كنيم نياز ما تنها در آن سه رشته مذكور بود.» مطالعه نکردن معلمان دلیل یادنگرفتن دانش آموزان
وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه كيفيت آموزشي با اجراي طرح تعطيل پنج شنبهها رو به كاهش است،افزود:« يعني پنجشنبه كه دانشگاهها تعطيل است دانشجويان سواد ندارند.» وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:« يكي از دلايلي كه تاكنون دانش آموزان خوب درس را ياد نميگرفتند اين بود كه معلمان برخلاف استادان دانشگاه 6 روز هفته را مشغول كار بودند و ديگر فرصتي براي مطالعه نداشتند كه يافتههاي خود را به دانش آموزان منتقل كنند.» وزيري هستم که میخواهم پژوهنده تحول بدهم
حاجی بابایی جايگاه معلم را پژوهشگري و نه همچون يك كارمند دانست و افزود:« استاد دانشگاه در طول سال 68 روز تدريس و 300 روز مطالعه ميكند اين درحالي است كه معلم 6 روز تدريس مي كند و تنها يك روز براي استراحت دارد .» وي با تاكيد بر اينكه من وزيري هستم كه مي خواهم پژوهنده تحول بدهم افزود: «تنها با نگاه پژوهشگري به معلم است كه پژوهنده توليد ميشود.» كيفيت آموزشي ایران، ضعیف تر از كشورهای پیشرفته نیست
وزير آموزش و پرورش از تعطيل حوزههاي علميه در روزهاي پنجشنبه ياد كرد و افزود: «اين از بعد ديني و اسلامي و از بعد جهاني نيز درهيچ يك از كشورهاي پيشرفته دنيا ،دانش آموز 6 روز درس نميخواند و از همين رو با اجراي طرح تعطيل پنج شنبه درصدد اصلاح اين وضعيت هستيم .» وي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه مقايسه سيستم آموزشي ايران با كشورهاي پيشرفته درست نيست زيرا كه كيفيت آموزشي ایران، بسيار ضعیف تر از كشورهای پیشرفته است گفت:« اصلا اين طور نيست زيرا ما معلمان قوي تر و دانش آموزان هوشيارتري داريم امابرنامهريزي هايمان غلط است.» مدرسه محل نگهداري دانش آموزان نیست
حاجی بابایی تصريح كرد:« يكي از اشتباهات اين است كه مدرسه محل نگهداري دانش آموزان شده است به ما ميگويند با تعطيل پنجشنبهها فرزندان ما را چه كسي بايد نگه دارد این در حالي است كه در دنيا اين طور نيست و مدرسه تنها محلي براي يادگیري دانش است.» وی در پايان خاطرنشان كرد:« ما هيچ چيزي از كشورهاي پيشرفته دنيا كم نداريم وبرخي برنامهريزي هاي اشتباه هم كه وجود داشته است هم اكنون درحال اصلاح آنها هستيم.»
وي با بيان اينكه اين معلمان كارمندان ما نبودند بلكه كارمندان همان شركتهايي هستند كه به كل منحل شدهاند ،افزود:« پيش از زمان وزارت من كميسيون آموزش و تحقيقات چندين نامه در اين زمينه داده بود و بعد از آن ديوان محاسبات و سازمان بازرسي كل كشور اين اقدام را تخلف دانسته بودند.» وزير آموزش و پرورش با يادآوري برگزاري آزمون براي استخدام معلمان شركتي تصریح کرد: «ما در 3 رشته بهداشت، ابتدايي و استثنايي از آنها آزمون گرفتيم كه برخي از آنها نتوانستند نمره قبولي را كسب كنند.» حاجی بابایی در مورد تعيين تكليف معلمان شركتي كه در آزمون استخدامي پذيرفته نشدهاند، گفت: «ما كه نميتوانستيم براي 116 رشته آزمون برگزار كنيم نياز ما تنها در آن سه رشته مذكور بود.» مطالعه نکردن معلمان دلیل یادنگرفتن دانش آموزان
وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه كيفيت آموزشي با اجراي طرح تعطيل پنج شنبهها رو به كاهش است،افزود:« يعني پنجشنبه كه دانشگاهها تعطيل است دانشجويان سواد ندارند.» وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:« يكي از دلايلي كه تاكنون دانش آموزان خوب درس را ياد نميگرفتند اين بود كه معلمان برخلاف استادان دانشگاه 6 روز هفته را مشغول كار بودند و ديگر فرصتي براي مطالعه نداشتند كه يافتههاي خود را به دانش آموزان منتقل كنند.» وزيري هستم که میخواهم پژوهنده تحول بدهم
حاجی بابایی جايگاه معلم را پژوهشگري و نه همچون يك كارمند دانست و افزود:« استاد دانشگاه در طول سال 68 روز تدريس و 300 روز مطالعه ميكند اين درحالي است كه معلم 6 روز تدريس مي كند و تنها يك روز براي استراحت دارد .» وي با تاكيد بر اينكه من وزيري هستم كه مي خواهم پژوهنده تحول بدهم افزود: «تنها با نگاه پژوهشگري به معلم است كه پژوهنده توليد ميشود.» كيفيت آموزشي ایران، ضعیف تر از كشورهای پیشرفته نیست
وزير آموزش و پرورش از تعطيل حوزههاي علميه در روزهاي پنجشنبه ياد كرد و افزود: «اين از بعد ديني و اسلامي و از بعد جهاني نيز درهيچ يك از كشورهاي پيشرفته دنيا ،دانش آموز 6 روز درس نميخواند و از همين رو با اجراي طرح تعطيل پنج شنبه درصدد اصلاح اين وضعيت هستيم .» وي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه مقايسه سيستم آموزشي ايران با كشورهاي پيشرفته درست نيست زيرا كه كيفيت آموزشي ایران، بسيار ضعیف تر از كشورهای پیشرفته است گفت:« اصلا اين طور نيست زيرا ما معلمان قوي تر و دانش آموزان هوشيارتري داريم امابرنامهريزي هايمان غلط است.» مدرسه محل نگهداري دانش آموزان نیست
حاجی بابایی تصريح كرد:« يكي از اشتباهات اين است كه مدرسه محل نگهداري دانش آموزان شده است به ما ميگويند با تعطيل پنجشنبهها فرزندان ما را چه كسي بايد نگه دارد این در حالي است كه در دنيا اين طور نيست و مدرسه تنها محلي براي يادگیري دانش است.» وی در پايان خاطرنشان كرد:« ما هيچ چيزي از كشورهاي پيشرفته دنيا كم نداريم وبرخي برنامهريزي هاي اشتباه هم كه وجود داشته است هم اكنون درحال اصلاح آنها هستيم.»