جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۸
کد مطلب: 59473
۳
برگزفته از کتاب سندرم زن شتابزده

پذیرش و پرداخت هزینه های شتابزدگی

عفت حیدری
پذیرش و پرداخت هزینه های شتابزدگی
عفت حیدری در یادداشتی برای میگنا از تاثیر شتابزدگی روی کیفیت زندگی و سلامت روان و بهباشی نوشت : با عشق و احترام نسبت به تمام زنان در هر کجای این دنیا باورم این است که خیلی از زنان نمی دانند که زندگی با شتابزدگی چه مشکلاتی برای آنها در سلامتی بدن و روح و روان آنها ایجاد می کند.

مشکلاتی مثل مشکلات عادت ماهیانه؛ یائسگی آشفته و مسئله دار؛ سندرم روده تحریک پذیر؛ خواب نامناسب؛ افزایش وزن بدون هیچ توضیحی و در سطح عاطفی؛ احساس اضطراب؛ بدخلقی؛ عصبانیت؛بی صبری و انداختن تقصیر مشکلات به گردن دیگران؛ همه این موارد میتواند یک زن را وادار کند تا از خودش متنفرشده و خودش را قضاوت کرده و تنشی را در بدنش نگه دارد که برای سلامتی و روابطش خطر ناک است.هیچ نکته مثبتی در شتابزدگی وجود ندارد؛ به این دلیل است که من این فصل را با ملایمت شروع می کنم.ما زنان حقیقتا شگفت انگیز هستیم. و می توانیم هر کاری را انجام دهیم. نگرانی من آن است که خیلی از زنان فکر می کنند که می بایست برای همه کس همه چیز باشند و این نکته فشار زیادی بیش از حد تصور آنها به آنها وارد می­کند.
 
اختلالات عادت ماهانه
ارتباط بین استرس و عادت ماهانه از دیدگاه علمی و بر اساس تجربه ایی که با مراجعانم دارم؛ انکار نشدنی است و نمی توان آنرا انکار کرد.همانطوریکه می دانید؛ وقتی غدد آدرنال شما هورمونهای استرس را ترشح می کنند؛ بدن شما احساس نمی کند که دنیا مکانی سالم است و برای تان دشوار است که کودکی را به دنیای پر استرس خود بیاورید؛ در صورتی که غدد آدرنال شما هورمون پروژسترون را به سختی ترشح می کند.
البته بارداری زمانی رخ می دهد که با وجود استرس انگیزه عاطفی شما برای بارداری بسیار قوی باشد. بهرحال با وجود آثار شدید آدرنالین به همراه فقدان هورمون پروژسترون که هورمون ضد اضطراب است؛ شما به لحاظ بیوشیمی به شتابزدگی تمایل داشته و در نتیجه دچار مشکلاتی در عادت ماهانه و ناباروری غیرقابل توضیح می شوید.
تصویر دیگر بیوشیمی که منجر به مشکلات و اختلالات عادت ماهانه می شود آن است که هورمون استروژن نسبت به هورمون پروژسترون بیشتر ترشح می شود و ضرورتا به دلیل ترشح نشدن هورمون پروژسترون نیست بلکه به دلیل ترشح بیش از حد هورمون استروژن است . زمانی که استروژن کارش را در طول یک ماه در بدن تان انجام می دهد؛ کبد تصمیم می گیرد که یا استروژن اضافه را خارج و یا به نوعی آن را بازیافت کند.
احتمال بازیافت بیشتر است؛ زمانی که کبد تصمیم می گیرد که سم زدایی و  خروج استروژن برای بدن زیانبارتر از بازیافت آن است. بدن استروژن را به عنوان سم نمی بیند؛ برای آنکه تخمدان ها و سلولهای چربی بدن شما استروژن راتولید می کنند.بهرحال به دلیل آنکه ما به لحاظ محیطی در معرض استروژن ها و مواد شبه استروژن هستیم مثل استروژنی که در پلاستیک ها و آلاینده ها وجود دارد؛دیگر نیازی نیست که از استروژن موجود در قرص های ضد بارداری زنان و هورمون درمانی جایگزین حرفی بزنیم. این استروژن را با مصرف برخی از موادی که به کبد فشار می آورند مثل مصرف الکل و کافئین و قندهای فراوری شده مثل ساکاروز و شربت ساکاروز و مشتقات آن ترکیب کنید و حالا شما شتابزدگی و اختلالات قاعدگی را به دلیل کبد بیمار و سمی مشاهده می کنید.
 
 
خشم
باور ندارم که هرگونه احساسی بد است.شیوه ایی که می توانیم احساسات خود را بیان کنیم؛ می تواند بد باشد.بهرحال شیوه بیان احساسات می توان مخرب یا غیر مخرب باشد یا در خدمتگزاری به دنیا باشد یا نباشد.احساس بی صبری؛ سرخوردگی و خشم را در وجود زن به آن اضافه کنید. زنی که فکر می کند که در طول روز ساعات کافی برای انجام کارهایش ندارد و به صورت ناخودآگاه فکر می کند که می بایست همه کس را از خودش راضی کند و زندگیش به این مسئله بستگی دارد؛ با وجود یک کبد بیمار و یک عالم هورمون استرس و ترشح نشدن پروژسترون و نوشیدن قهوه های صبحگاهی و نوشیدنی های الکلی شما کسی را می بینیید که هر لحظه با تلنگری از هم می پاشد.و و قتی منفجر می شود؛ دلیلش بسیار بی اهمیت است؛ مثلا ممکن است به دلیل آنکه در کره خوری را نگذاشته اید و یا حوله خیس خود را روی زمین انداخته اید؛ یکدفعه از کوره بدر برود.و چه کسی هدف این از کوره در رفتن هاست؛ کسانی که بیش از همه به آنها عشق می ورزد؛ کسانی مثل خانواده و هم اتاقی هایش و یا همکارانش. بیشتر خانواده هدف این حملات قرار می گیرد. و به قول بودا شما با خشم خود کسی را تنبیه نمی کنید؛ کسی که تنبیه میشود خود شما هستین.
 
آیا توصیف بالا در مورد شما صدق می کند.اگر سر بچه ها یا عزیزان خود داد و فریاد می کنید و  بعد پشیمان می شوید چرا این کار را کرده اید؟ اگر کنترل خلق و خوی تان نزدیک پریدتان خیلی سخت است ؛ لطفا درک کنید که مجموعه هورمونهای توصیف شده در بالا قوی است و احتمالا خشم شما بخاطر هورمونهای ترشح شده در دوران عادت ماهانه شماست.
 
متوجه می شوید که چرا  شرب خمر یا مصرف الکل بخشی از تصویر در سندر شتابزدگی زنان است و اگر از اختلالات دوران ماهیانه رنج می برید و شراب می نوشید؛ از این کار دست بردارید. سه ماه الکل را بصورت آزمایشی ترک کنید و بعد ببینید چه می شود. اگر کبدتان سر شما فریاد می زند که راه و روش خود را عوض کنید؛ بهتر است این کار را کنید.
اگر سینه های شما براحتی کیست می سازند و قبل از عادت ماهانه سینه های شما ناراحت تر میشوند؛ بهتر است دست ازمصرف الکل بردارید.اگر ترک الکل برای تان غیرممکن است؛ مراقب باشید.بهرحال سه ماه زمان خیلی کمی در طول عمرتان است؛ سه ماه از مصرف الکل دست بردارید.اگر همچنان می گویید که برای شما ترک الکل سخت است به تدریج شروع کنید و به نوشیدنی های خود لیمو اضافه کنید.کم کم و به تدریج مصرف آن را کم کنید. می توانید از استراتژیهای گفته شده در فصل پنج استفاده کنید.
 
نهایتا لطفا درک کنید که لازم است تغییراتی بدهید نه تنها برای خودتان بلکه برای سلامت فیزیکی خودتان همچنین بخاطر کسانی که دوست دارید.آنها درک نمی کنند چرا اینقدر از کوره در می روید. آنها فکر می کنند با آنها مشکلی دارید و مجبورید بخاطر آنکه آنها را دوست داشته باشید؛خود را عوض کنند. بخاطر بچه های خود بهتراست مسئولیت رفتار خود را به عهده بگیریم و یادتان باشد که رفتارهای شما نمود بیرونی عقایدتان هستند.
 
 
تامل کنید
در مورد بیان احساسات خود صادق باشید و ببینید آیا خشم ناشی از پرید را حس می کنید؟ این تمرینی برای احساس گناه یا تامل برای خود نیست. این تمرین به سادگی در مورد آگاهی و تعهد برای عمل کردن و حل کردن مشکلات موجود است.
موارد زیر ای میلی است که من برای بیمارم بنام الیس نوشته ام؛ من او را الیس می نامم . او نزد من آمد تا بخاطر پریدش از  من کمک بگیرد. او گفت خیلی بد است ؛ با وجود آنکه همسری دوست داشتنی دارد؛ دلش می خواهد؛ دو هفته هر ماه از او طلاق بگیرد.او آماده بود هر کاری که من ازش می خواهم را انجام دهد.او به من گفت هر کاری می کند تا مشکلات عادت ماهانه اش برطرف شود.با این حال وقتی از او خواستم که دو ماه مصرف الکل را قطع کند؛ وی مقاومت کرد.بهرحال وقتی دید به نفعش است؛ این کار را انجام داد. او در پایان سه ماه  برای من ای میلی فرستاد. من با اجازه او بخشی از یادداشت او را اینجا می فرستم.
 
وقتی از من خواستید که به مدت دو ماه الکل را ترک کنم؛ دلم می خواست زارزار گریه کنم. در عوض آنچه را که به من گفتید؛ انجام دادم.سه ماه گذشته است و نمی توانم به شما بگویم چه احساس متفاوتی حالا دارم.هرگز خیال نمی کنم که بتوانم از علائم عادت ماهانه خلاصی یابم اما الان علائم از بین رفته است.حال این عادت دیرینه را ترک گفته ام.خدا رو شکر که شوهرم به یادم انداخته است که شیوه رفتاری ام حال به گذشته تعلق دارد. اما من می ترسم مثل قبل باشم.
من نمی توانستم رفتار قبلی خود را بیاد بیاورم. اما حالا متوجه رفتار قبلی خودم در زنان دیگر می شوم.خیلی از آنها دوستان من اند. آنها بی دلیل سر بچه های خود داد می زنند که خوب نیست. بچه ها نمی دانند که شما چیزی را مصرف می کنید که شخصیت تان را عوض می کند. آنها شما را می شناسند و شما مرکز دنیای آنها هستید و گاهی اوقات آنها فکر می کنند که می بایست کار غلطی انجام داده باشند.من نمی خواهم زنان فکر کنند که دارم آنها را قضاوت می کنم.به نظر می رسد که این کار کمکی به آنها نمی کند. اینکه آنها متوجه این مسئله بشوند؛ دیگر بماند.در ضمن آنها مثل یک بچه رفتار می کنند و مسئولیت رفتار خود را به عهده نمی گیرند.اگر مصرف الکل علت بدخلقی آنهاست یا علت آنکه بچه های خود را نادیده می گیرند؛ بهتر است آنرا ترک کنند.
 
اهمیت صبوری و مهربانی
دالایی لاما دیدگاه های جالبی در مورد خشم دارد. وی می گوید که خشم بخشی از مغز شما را که مسئول قضاوت درست یا غلط است را خراب می کند. او می گوید خشم نمی تواند واقعیت را ببیند. وی می گوید برای مواجه شدن با یک مسئله می بایست واقعیت را ببینیم و برای کنکاش در مورد واقعیت ذهن بهتر است آرام بماند. ذهن برای استفاده از هوش به شکل درست؛ لازم است آرام بماند. خشم صلح درونی  و توانایی بررسی واقعیت را خراب می کند. مسیر الیس برای آنکه نابینایی خود را برعکس کند؛آن بود که رژیم غذایی خود را عوض کند. بخش مهم آن مصرف نکردن الکل برای مدتی بود.
 
 
صدای بلند بدون توجه به نیت آن علامت و نشانه آن است که سیستم عصبی انسانی در معرض خطر است. اگر ما سر یک بچه داد بزنیم که در معرض خطر است؛ او پیام را می گیرد. اگر سر یک بچه داد بزنیم؛ فقط بخاطر آنکه تصادفا لیوانی را شکسته است و روز بعد باز هم سرش داد بزنیم که چرا فراموش کرده است بطری آب خود را به مدرسه ببرد و روز بعد سر او داد بزنیم که چرا لباس گرم و مناسب نپوشیده است؛ الگویی در زندگی آنها پدیدار می شود و آنها عقایدی در مورد کسی که هستند در ذهن خود شکل می دهند و فکر می کنند که آنها باید از سوی والدین خود مورد خشونت قرار گیرند.
 
لطفا لطفا لطفا بدانید که این کار قرار نیست گناه را کاهش بدهد. این کار طراحی شده است تا شما را بیدار کند؛ بخشی از وجود شما که به دلیل خشم شما بیدار شده اید.لطفا فراتر از احساس گناه خود بروید اگر جایی در سرتان احساس گناه می کنید و نظر مرا می شنوید.نظر من این است وقتی که احساس در هم شکستگی می کنید؛ سخت است که مهربانی خود را اظهار کنید. وقتی تحت فشار زیادی هستید؛ سخت می توانید صبور باشید.با اینحال صبر و مهربانی در اینجا حیاتی است.
 
سندرم زن شتابزده.دکترلی بی ویور.
برگردان عفت حیدری.
نشر بهارسبز 1400
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود