چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۶
کد مطلب: 59490
۳
محمدرضا مقدسی

تاب آوری عاملی ضد تقدیر برای تقویت امید و انگیزه است

باشگاه تاب آوری
تاب آوری عاملی ضد تقدیر برای تقویت امید و انگیزه است
به گزارش میگنا محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در یادداشتی بر گرفته از کتاب تاب آوری بمنزله چارچوبی برای کوچینگ که توسط انتشارات رشد به چاپ رسده است در باشگاه تاب آوری نوشت : دوران کودکی سخت، یک حادثه، یا رویدادهای ناخوشایند چیزهایی هستند که فرد نمی­تواند فراموش کند و باور دارد که آسیب­های جبران­ ناپذیری به زندگی او وارد کرده ­اند، و به خاطر آنها دیگر نمی­تواند طعم شادی را بچشد  این وقایع تقدیر او را تعیین کرده ­اند و راه گریزی از این تقدیر وجود ندارد.
ولی حقیقت این است که چیزی مانع رخ دادن تقدیری که شما فکر می­کنید باید برایتان اتفاق بیفتد وجود ندارد. تاب آوری عاملی ضد تقدیر برای ایجاد امید و انگیزه است 
به این معنی که، داستان­هایی که برای خود می­سازیم و معانیِ سازنده ­ای که در آنها می­گنجانیم، می­تواند ابزاری برای ارتقاء تاب­ آوریِ ما باشد و از آن طریق، مسیر تاریک و صعب العبور قلمداد شده­ ی ما به آینده تغییر خواهد کرد.   
برای مثال، یک نوجوان متوجه می­شود که به فرزندی قبول شده است و پدر و مادرش والدین زیستی او نیستند.
او بلافاصله پس از تولد به فرزندی گرفته شده است زیرا والدین زیستی او توان نگهداری از او را نداشته ­اند. این دلیل او را قانع نمی­کند، و فکر می­کند حقیقت این است که والدینش او را رها کرده ­اند زیرا او دوست داشتنی نبوده و هیچ وقت هم نخواهد بود.
زندگی او از هم پاشیده است. ولی این حزن و دلسردی چند ماه بیشتر طول نمی­کشد زیرا دوستانش مرتب به او یادآوری می­کنند که اگر والدین واقعی ­اش او را نگه داشته بودند آینده­ ی بسیار بدی در پیش روی داشت، در حالیکه والدین کنونی ­اش او را در محیطی پر از شادی و عشق بزرگ کرده ­اند.
آنهایی که در سال­های اولیه­  زندگی دچار سختی شده ­اند، معمولا فرآیند بهبودیِ فردیِ طولانی­ تری را تجربه می­کنند، و این فرآیند باید در نهایت منجر به  توسعه تاب آوری آنها ­شود.
به چنین افرادی  به روایت خانم دکتر  آن ماستن «دیررس» می­گویند . در یک مطالعه­  طولانی مدت مشهور، سه گروه از دوران جوانی تا کهنسالی مورد مطالعه قرار گرفتند. یکی از این سه گروه، مردانی بودند که در سال­های اولیه­ زندگی دچار مشکلاتی شده بودند. پرفسور جورج وایلانت و تیمش در دانشگاه هاروارد پیشرفت این افراد را دنبال کردند و به نتایج بسیار جالبی رسیدند (وایلانت (2012) معتقد است برای اینکه بتوان پیشرفت یک فرد را به خوبی بررسی کرد به مطالعه ­ای مادام العمر نیاز است).
اگر آغاز زندگی یک فرد بسیار بد باشد به این معنی نیست که تا آخر عمر قرار است به همان شکل ادامه پیدا کند و آن فرد هیچ وقت طعم شادی و موفقیت را نچشد:
«جوانی که در محرومیت بوده است تبدیل به انسانی موفق و دوست داشتنی می­شود؛ کودکی که شانسی برای زندگی نداشته است به جوانی شاد و سالم تبدیل شده است. داستان زندگی افرادی اینچنین که دوره ­ای از زندگی آنها متلاشی و آشفته بوده است و ده یا حتی چهل سال بعد به یک زندگی کامل و خوب دست یافته ­اند، درس­های زیادی برای یادگرفتن در بر دارد.» .
 مدیر و موسس خانه تاب آوری در ادامه اضافه کرده است :اگر زندگی یک فرد را فقط در یک برهه­ زمانی خاص مورد بررسی قرار دهیم، ممکن است مشاهده کنیم که آن فرد در مشکلاتش غرق شده است، و بر اساس همین یک برش از زندگیِ او، به این نتیجه برسیم که او هیچ وقت آینده­ روشنی نخواهد داشت.
اگر زندگی این فرد را پنج، ده یا پانزده سال بعد دوباره مورد بررسی قرار دهیم، ممکن است ببینیم که پیش بینی­ هایی که کرده بودیم همگی اشتباه از آب درآمده­ اند. من بیش از بیست سال است که در نظام سلامت مشغول به فعالیت هستم و مراجعان زیادی را دیده ­ام که زندگی­­ های آشفته و رو به سقوطی داشتند. بعضی از آنها از دنیا رفتند، بعضی دیگر تا آخر عمر در ناامیدی و بدبختی ماندند، و بعضی دیگر خود را بالا کشیدند. 
اگر می­خواستم بر سر اینکه کدامیک نجات خواهند یافت و کدام به قهقرا می­روند شرط ببندم، تاکنون ورشکست شده بودم. بنابراین، برای من که تاب ­آوری را بررسی می­کنم، هم افرادی که پس از مدت کمی خود را از سختی نجات می­دهند، و هم آنهایی که به کُندی و برای سال­های متمادی برای ساختن دوباره­ زندگی­شان در تلاش هستند، به یک اندازه جذاب و جالب هستند.    
اگر باور داشته باشید که باید همیشه و در هر موقعیتی یکسان رفتار کنید، و یکی از ویژگی­های شخصیتی شما باید بارزتر از ویژگی­های دیگر باشد، در مواقعی که تغییری در وضعیت شما ایجاد می­شود، از انعطاف­ پذیری لازم برای رویارویی با آن تغییر برخوردار نخواهید بود (چه درونی و چه بیرونی). و در نتیجه، باعث می­شود نتوانید تاب ­آوری خود را بالا ببرید.
هر چه ویژگی­های متضاد در شما بیشتر وجود داشته باشند (مثلا: سرخوش و آرام، ماجراجو و محتاط، اجتماعی و گوشه­گیر، سرکش و مطیع)، شما از انعطاف ­پذیری ذهنی و هیجانی بیشتری برخوردار هستید که برای تاب ­آور بودن بسیار مهم است». اگر بخواهید همیشه یک شکل رفتار کنید، شخصیت خود را تحت فشار زیادی قرار می­دهید، و دیر یا زود از هم می­پاشید.
ختم کلام اینکه کتاب تاب آوری بمنزله چارچوبی برای کوچینگ توسط مایکل نینان نوشته و با ترجمه دکتر محمدرضا مقدسی و دکتر مرضیه نزالکت الحسینی ترجمه وتوسط انتشارات رشد چاپ و منترشده است از همین مترجمین کتاب تاب آوری ، اقدام در کوچینگ هم که توسط انتشارات پروچشتا منتشر شده است میتواند شایان توجه باشد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد