کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روانی شدن به دست بلاگر‌های روان‌شناس!

باشگاه خبرنگاران , 2 مرداد 1401 ساعت 21:30

وجود خلأ‌های روحی و دامن‌زدن برخی شرایط اجتماعی به آن‌ها موجب شده تا بازار روان‌شناس‌نما‌ها به‌خصوص در فضای مجازی حسابی داغ شود


بلاگر‌های مجازی فقط قرار نیست به شما لوازم‌آرایش معرفی کنند و بفروشند یا چیدمان خانه و خیاطی و آشپزی یاد بدهند. بلاگری در حوزه روان‌شناسی و موفقیت یکی از پرمخاطب‌ترین نوع بلاگری در اینستاگرام است. خانمی با ظاهری آراسته! این‌بار در یک صفحه اینستاگرامی که به دوربین لبخند می‌زند و تلاش می‌کند تا با بیانی محکم مخاطب را به خود جلب کند. از مثبت‌اندیشی می‌گوید. از ارتباط با افراد موفق و انرژی مثبت و دورکردن آدم‌هایی با انرژی منفی از زندگی‌تان. تاکیدش بر جملات تاکیدی و تکرار آنهاست.

آن‌ها اغلب روی نقطه‌ضعف‌های بیشتر آدم‌ها دست می‌گذارند و مواردی همچون سردی و مشکلات در رابطه با همسر و شریک‌زندگی، بی‌توجهی و مواردی از این دست و با این ترفند قلاب‌شان را در ذهن مخاطب می‌اندازند و برای خودشان فالوئر می‌خرند. اگر شما هم جزو افرادی علاقه‌مند به حوزه‌های موفقیت وتکنولوژی فکر باشید، بی‌تردید مشابه جملات و صحبت‌های این افراد را بار‌ها در کتاب‌هایی از این دست خوانده‌اید یا با یک جست‌وجوی اینترنتی یا حتی نشستن پای نصیحت‌های همسایه یا نفر کناردستی‌تان در یک سفر کوتاه درون‌شهری در اتوبوس و مترو هم مشابه چنین حرف‌ها و نکته‌هایی را ببینید و بشنوید.

حرف‌ها و توصیه‌هایی که خیلی وقت‌ها نه‌فقط گرهی از کار باز نمی‌کند که خیلی اوقات می‌تواند چالش‌های فردی و خانوادگی ما را بیشتر و جدی‌تر و حتی کار را به جای باریک بکشاند.

گاهی‌وقت‌ها آن‌قدر تشنه و گرسنه‌ای که برای رفع آن ممکن است هر خوراکی و نوشیدنی‌ای که در برابرت قرار گیرد را بخوری و بیاشامی! در سال‌های اخیر با تغییر سبک زندگی و در امتداد آن با تغییر طرز تفکر و نگاه مردم به پدیده‌ها و مقوله‌ها با یک گرایش افراطی به سمت‌وسوی تعریف‌های کلیشه‌ای از موفقیت و خوشبختی مواجهیم و این مسأله موجب شده تا افراد دربرابر هرکسی که برای رسیدن به این موفقیت راهکاری ارائه بدهد، قد خم کنند و اغوا شوند. این موفقیت و شادکامی که عموما در قالب موفقیت‌های مالی و شغلی معرفی می‌شود، آرمانشهری را پیش چشم بسیاری از افراد به تصویر می‌کشد و تخیلات آنان را به بازی می‌گیرد. راهکار رسیدن به این آرمانشهر هم اغلب چندان سخت نیست. طبق توصیه‌های این گروه از افراد فعال در حوزه موفقیت، ثروت و تکنولوژی فکر کافی است تا شما باور کنید می‌توانید. خواسته‌هایتان را بنویسید و دائم با خود تکرار کنید من آنچه را می‌خواهم به‌دست می‌آورم.


تفاوت زندگی واقعی با زندگی آرمانی
زندگی واقعی و علم روان‌شناسی، اما بدین گونه نیست. هرکدام از ما انسان‌ها اگرچه قدرت و توانایی زیادی داریم و اگرچه می‌توانیم با تلاش و قدرت اراده به بسیاری از خواسته‌هایمان برسیم، اما واقعیت این است که شکست و ناکامی هم بخشی از زندگی ماست و برای موفقیت و رسیدن به خواسته‌ها هم تنها تکرار و نوشتن و کار‌هایی از این قبیل مثمرثمر نخواهد بود. برای رسیدن به موفقیت و شادکامی باید مسیر درست را پیدا و در آن مسیر تلاش کنیم. در این میان هیچ مسیر میانبری وجود ندارد. هرچند اغلب ما آنچه را دوست داریم بشنویم بهتر و بیشتر از واقعیت‌ها باور می‌کنیم! همچنان که موفقیت تنها در داشتن ثروت یا شغلی با جایگاه اجتماعی بالا خلاصه نمی‌شود و بسیاری از افراد با درآمدی متوسط یا کم و شغلی که جایگاه اجتماعی ویژه‌ای ندارد، اما دوستش دارند، احساس شادکامی و آرامش را تجربه می‌کنند و این خودش مهم‌ترین شاه‌کلید برای موفقیت است.


۱۲هزار صفحه مجازی
وجود خلأ‌های روحی و دامن‌زدن برخی شرایط اجتماعی به آن‌ها موجب شده تا بازار روان‌شناس‌نما‌ها و روان‌شناسی زرد به‌خصوص در فضای مجازی حسابی داغ شود و به گفته محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور تاکنون نزدیک به بیش از ۵۰۰۰ روان‌شناس‌نما یا افرادی که در فضای مجازی خود را با عنوان روان‌شناس معرفی کرده، اما هیچ‌گونه پروانه یا مجوز از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور نداشته‌اند محرز شده است. همچنین طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، ۱۲هزار صفحه روان‌شناسی و مشاوره در فضای مجازی فعال است.

این افراد هیچ گونه مدرک روان‌شناسی و مشاوره از آن‌ها در هیچ‌یک از دانشگاه‌ها ثبت نشده و طبق بررسی‌ها اغلب این افراد دارای رشته‌هایی نظیر مکانیک و علوم تجربی هستند و در مقطع دیپلم تحصیل کرده‌اند و تا به امروز حدود ۴۵۰پرونده تخلف توسط سازمان نظام‌روان‌شناسی و مشاوره کشور احصا شده است. حالا چندی است که سازمان نظام‌روان‌شناسی فهرست روان‌شناس‌نما‌ها و روان‌شناس‌های زرد را منتشر کرده است.

به گفته رئیس این سازمان، روان‌شناسان مورد تایید سازمان قطعا در حیطه فرهنگ کشور راهکار ارائه می‌کنند. برخی از سوء‌استفاده‌های مالی، دریافت ویزیت‌های مشاوره دو تا سه‌میلیون تومانی و شماری از گزارش‌های اخلاقی تاسف‌بار در این زمینه هم سازمان را وادار به معرفی روان‌شناس‌نما‌ها کرد. گاه این تخلفات به دادگاه ارجاع داده شده و دادگاه نیز صدور حکم می‌کرد، اما در تجدیدنظر تبرئه را به‌دنبال داشت. این تخلفات آسیب‌رسان بود، بنابراین سازمان در وهله اول، یک نامه به ریاست قوه قضاییه و نهاد‌های نظارتی مربوط نوشته و هریک از این مباحث را توضیح داد.


لزوم ورود نهاد‌های نظارتی
با وجود ورود سازمان نظام‌روان‌شناسی و انتشار فهرست روان‌شناسان زرد همچنان با گشتی در اینستاگرام با صفحات متعددی مواجه می‌شوید که خود را دکتر روان‌شناس معرفی کرده و توصیه‌های روان‌شناختی متعددی در زمینه‌های گوناگون دارند. روان‌شناسانی که گاهی اوقات از وجنات‌شان پیداست هرچه هستند روان‌شناس نیستند! حاتمی درباره ادامه فعالیت این روان‌شناس‌نما‌ها می‌گوید: «سازمان نظام‌روان‌شناسی و مشاوره از نظر مالی ضعیف بوده و توان اخذ وکیل و لغو تمبر تک‌تک این گروه‌ها را نخواهد داشت. براین‌اساس، ورود نهاد‌های نظارتی به این عرصه ضروری است؛ رسالت سازمان نیز انجام فعالیت‌های تخصصی مشاوره‌ای (و نه صدور حکم و... برای روان‌شناس‌نماها) است.»



منبع: روزنامه جام جم


کد مطلب: 59502

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59502/روانی-شدن-دست-بلاگر-های-روان-شناس

میگنا
  https://www.migna.ir