کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفره دلمان را پیش چه روانشناسی باز کنیم؟

4 مرداد 1401 ساعت 19:20

یک روانشناس با اشاره به اینکه بعضا افرادی بدون داشتن صلاحیت و تخصص لازم، صرفا به دلیل توانایی خوب حرف زدن، خود را مشاور و روانشناس معرفی کرده و مراجعان نیز بدون اطمینان از صلاحیت این افراد برای کسب راهنمایی و مشورت به آنها مراجعه می‌کنند، گفت: یک روانشناس و مشاور متخصص باید با همدلی و درک شرایط مراجعه کننده، به ارزیابی و تحلیل مساله مطرح شده بپردازد و نهایتا با سنجش جوانب بهترین راهکار علمی که می‌توان ارائه داد را به مراجعه‌کننده بیان کند.


به گزارش میگنا دکتر مژگان احمدپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در عصر کنونی بهترین مشورت‌ها از سوی روانشناسان متخصص ارائه می‌شود چراکه بی‌طرفانه و بدون سوء گیری شرایط مراجع را بررسی کرده و راهنمایی درستی به او ارائه می‌دهند، درباره ویژگی‌های یک روانشناس و مشاور خوب اظهار کرد: یک مشاور خوب همیشه در حال یادگیری و به دنبال فرصت‌های آموزشی است، چراکه می‌توان گفت علم روانشناسی در کشور ما نوین و نوپا بوده و یک روانشناس و مشاور خوب باید اطلاعات خود را دائما به روز کند بنابراین مشاور و روانشناس متخصص با علم روز روانشناسی آشنا و هماهنگ است.

وی در ادامه به لزوم داشتن "مهارت های ارتباطی" برای روانشناسان اشاره کرد و ادامه داد: گفتار یک روانشناس و مشاور خوب باید موثر باشد تا بتواند ارتباط درستی با مراجع برقرار کند. از سوی دیگر انعطاف پذیری و سازگاری مشاور نیز مهم است. روانشناس و مشاور باید بتواند با شرایط مختلف مراجعین کنار آید و در عین گوش دادن فعال به مساله‌ای که مراجع مطرح می‌کند، همدلانه شرایط او را ارزیابی کند.

به گفته این مدرس دانشگاه، "همدردی" از دیگر نشانه‌های یک روانشناس و مشاور خوب است تا به کمک این مهارت بتواند به درک درستی از شرایط و مسائل مراجع برسد.

این روانشناس همچنین داشتن "ثبات هیجانی" را از دیگر نشانه‌های روانشناس خوب عنوان کرد و توضیح داد: مشاور خوب باید از ثبات هیجانی خوبی برخوردار باشد، به این معنا که هیجانات زندگی شخصی خود را کنترل کرده و این هیجانات را با مسائل کاری ادغام نکند.

احمدپور با تاکید بر اینکه زیر پا نگذاشتن "اصول اخلاقی" از جمله مهم ترین مولفه‌هایی است که مشاور و روانشناس متخصص باید مد نظر داشته باشد، ادامه داد: رازداری، داشتن مهارت‌های بین فردی خوب، توانایی برقراری ارتباط با دیگران، زیر پا نگذاشتن قوانین و مقررات و اخلاق حرفه‌ای، صبر و بردباری و معتمد بودن از جمله ویژگی‌های یک روانشناسی و مشاور خوب است.

یک روانشناس باید به قدری اعتماد مراجع را جلب کند که مراجع بدون هیچگونه ترس و واهمه‌ای راز دل خود را با مشاور در میان بگذارد چراکه می‌داند مشاور او رازدار است. بعضا رازهای زندگی مراجعین به قدری مهم است که شاید نتوانند تمام آن را پیش مشاور مطرح کنند و تنها گوشه‌ای از آن را بیان می‌کنند بنابراین جلب اعتماد مراجع بسیار مهم است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با طرح این پرسش که بعضا مطرح می‌شود اساسا مراجعه به روانشناس چه فایده‌ای دارد؟ خاطر نشان کرد: مشورت با روانشناسان و مشاوران به شرطی که به فرد شایسته‌ای مراجعه شود، احتمال تصمیم‌گیری درست را بیشتر و احتمال خطا در انجام امور را کمتر می کند، چراکه شخص راهنما بدون هیچ تعمدی ما را کمک می‌کند.

  احمدپور معتقد است که صداقت، مهارت و تجربه کافی مشاور و روانشناس نیز بسیار مهم است و مراجعان باید این موارد را نیز مد نظر قرار بدهند.

این روانشناس در پایان سخنان خود با تاکید بر اهمیت تحصیلات مرتبط، داشتن تخصص و مجوز فعالیت برای ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره و لزوم توجه مراجعین به این موارد، افزود: یک مشاور خوب باید به سخنان مراجع  به خوبی گوش و شرایط او را درک کند. سوالاتی که از سوی مشاور پرسیده می‌شود باید حکیمانه و مرتبط با موضوع مورد بحث باشد تا نهایتا مشاور به یک جمع بندی نهایی برای حل مساله برسد، همچنین این ارزیابی باید بی‌طرفانه باشد.


کد مطلب: 59525

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59525/سفره-دلمان-پیش-روانشناسی-باز-کنیم

میگنا
  https://www.migna.ir