پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۱
کد مطلب: 59526
۴
نگرانی از افزایش «افسردگی»

در حال حاضر خانواده‌ها بیشترین مراجعان روانشناسان هستند

لزوم جبران خسارتهای دو سال قرنطینه دانش‌آموزان
در حال حاضر خانواده‌ها بیشترین مراجعان روانشناسان هستند
دکتر محمد حاتمی در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه ارزیابی ما از سلامت روان در دوران پسا کرونا ارزیابی خوبی نیست، درباره وضعیت سلامت روان مردم اظهار کرد: اولین همایش ملی آسیب‌ شناسی و مداخلات روان‌ شناختی و اجتماعی کرونا و پساکرونا با حمایت قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ۱۰ و ۱۱ شهریور سال جاری برگزار می‌شود که در این راستا حدود ۳۵۰ مقاله به دست ما رسیده است که بر اساس مقالات واصله به این همایش و نیز داده‌های عینی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می‌توان گفت در سطح کلان امنیت روان مردم به مخاطره افتاده است که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.

وی با اشاره به همایش یاد شده ادامه داد: با کمک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا وزارت کشور در تلاش هستیم نهایتا این همایش به تدوین یک سند برسد. سندی که بتواند به سهم بخشی تمام ارگان‌های حکومت در جهت مقابله با عوارض روانی اجتماعی کرونا در دوران پسا کرونا بیانجامد.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، به طور معمول روزانه ۱۵۰ هزار مشاوره در کشور انجام می‌شود و این آمار در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.

حاتمی با یادآوری اینکه بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان در کشور ما پس از پاندمی کووید ۱۹، مدارس نخستین فضاهایی بودند که به صورت حضوری تعطیل شدند، تصریح کرد: طی دو سال قرنطینه دانش آموزان  که بخشی از آنها در سن نوجوانی و تحول و رشد قرار داشتند درون خانه تنها با والدین خود در تعامل بودند و اینگونه با دوری از نقش پذیری اجتماعی و فعالیت اجتماعی، در رشد اجتماعی و شناختی آنها عقب افتادگی‌هایی ایجاد شد.

وی معتقد است که برای داشتن شخصیت و رفتار سالم باید هویت افراد در دوران نوجوانی به درستی شکل گرفته باشد و با توجه به دو سال قرنطینه و دوری نوجوانان از  آموزش حضوری، وضعیت دانش آموزان از بعد هویتی نیاز به بررسی دارد.

به گفته حاتمی، برای جلوگیری از تاخیر در شکل گیری هویت نوجوانان باید مدارس و والدین به سوالات دانش آموزان پیرامون هویت یابی خود پاسخ دهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین عنوان کرد که در حال حاضر خانواده‌ها بیشترین مراجعان روانشناسان هستند که از بهم خوردن روابط والدین با کودکان و نوجوانان گله‌مندند و این امر نشان می دهد وزارت آموزش و پرورش باید برای جبران آسیب‌های روانی ناشی از دو سال قرنطینه دانش آموزان نظیر افت تحصیلی، بیقراری و پرخاشگری برنامه داشته باشد.

حاتمی تاکید کرد: در شرایط کنونی باید بخشی از وقت دانش آموزان صرف آموزش مهارت‌های زندگی و جبران خسران آن دو سال قرنطینه شود. دانش آموزان باید غربالگری روانشناختی شوند و هر دانش آموز شناسنانه سلامت روان داشته باشد تا این شناسنامه به ما بگوید وضعیت روانشناختی دانش آموز چگونه است. در این راستا پیشنهاد می‌کنیم آموزش و پرورش کلیه معلمین و والدین را تحت آموزش‌هایی که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تعیین می‌کند قرار دهد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه در حال حاضر شاهد "گسست نسلی" بین والدین و نوجوانان هستیم، توصیه کرد: والدین باید خواسته های خود را متناسب با توانمندی‌های دانش آموزان تنظیم کنند در غیر این صورت فرزندان از والدین فاصله می‌گیرند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی