کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختلال پدوفیلیا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

جامعه ۲۴ , 11 مرداد 1401 ساعت 0:12

بیماری پدوفیلیا یا بچه‌بازی از جمله بیماری‌هایی است که فرد مبتلا را تبدیل به عضوی آسیب‌رسان و خطرناک برای جامعه می‌کند، قربانیان این بیماران کودکان هستند که به لحاظ جنسی توسط این افراد مورد آزار قرار می‌گیرند.


پِدوفیلی (به فرانسوی: pédophilie) یا کودک‌کامی، یک ناهنجاری روانی است و عبارت است از تمایل جنسی عودکننده یا تحریک جنسی نسبت به کودکان زیر ۱۳ سال، در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه. معمولاً سن ۱۳ سال و جوان‌تر؛ هرچند تعریف شروع از بلوغ ممکن است متفاوت باشد. در مورد بچه‌دوستی نوجوانان، کودک باید حداقل پنج سال کوچک‌تر از نوجوان بچه‌دوست باشد.

پدوفیلیا یکی از انواع اختلالات روانی-جنسی است که با تمایل جنسی شدید یک فرد بالغ برای داشتن رابطه جنسی با کودکان مشخص می‌شود.


طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها (ICD)، میل آمیزش جنسی با کودکان را به صورت «ناهنجاری شخصیتی یا رفتاری در بزرگسالان» تعریف می‌کند که در آن از نظر جنسی، ترجیح بیمار به کودکان نابالغ یا اوایل سن بلوغ است.

طبق نظر طبقه‌بندی رفتارهای ناهنجار (DSM)، بچه‌دوستی یک انحراف جنسی است که در آن، شخص هوس‌ها و خیالپردازی‌های جنسی شدید و مکرر نسبت به کودکان نابالغ دارد. ممکن است بیمار بر اثر این احساسات دست به عمل زده باشد، یا اینکه این کشش‌ها برای او موجب پریشانی یا مشقت در ارتباط با دیگران شده باشند.

پدوفیل‌ها اغلب سعی می‌کنند در جایگاه‌هایی قرار بگیرند که دور و برشان کودک زیاد باشد. آن‌ها روابط خود را با کودکان از دوستی شروع کرده و سپس آن‌ها را در تله روابط جنسی با خود می‌اندازند.


بیماران بچه‌دوست حداقل ۱۶ سال سن دارند و دست کم ۵ سال از قربانیان بزرگ‌ترند. اگر فرد مرتکب، در اواخر نوجوانی رابطه جنسی مستمری با یک کودک ۱۲ یا ۱۳ ساله داشته باشد این تشخیص مطرح نمی‌شود. اکثر موارد سوء استفاده جنسی از کودکان، به دستمالی آلت تناسلی یا آمیزش جنسی دهانی مربوط می‌شود. هر چند بیشتر کودکان قربانی که مورد توجه عموم قرار می‌گیرند دختر هستند، مرتکبین گزارش می‌کنند که اکثر قربانیان لمسی آن‌ها (۶۰٪) پسر هستند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مبتلایان به بچه‌دوستی در اکثر مواقع مرد بوده‌اند و غالباً به هر دو جنس دختر و پسر جذب می‌شوند. آمارها بیانگر آن است که دو سوم قربانیان آن‌ها دختران بین ۸ تا ۱۱ سال هستند، اما از هر چهار نفر بچه‌دوست یکی از آن‌ها کودک پسر را ترجیح می‌دهد. اما این گفته به این معنا نیست که خانم‌ها از این قاعده مستثنی هستند.

تفاوت آنجا است که خانم‌های مبتلا به اختلال پدوفیلی در روابطی که ایجاد می‌کنند، بیشتر دنبال نزدیکی هیجانی و پیدا کردن حس و لذت جنسی هستند، اما در بیماران مرد علاوه بر لذت جنسی مسائل دیگری چون احساس قدرت، سلطه جویی، آزار، پرخاشگری و… نیز وجود دارد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به پدوفیلیا علاقه زیادی به ایجاد رابطه جنسی از طریق مقعد و مهبل کودکان نداشته بلکه بیشترین علاقه آن‌ها ارتباط جنسی دهانی با کودکان یا دست زدن به نواحی خصوصی بدن‌شان است. در مواردی قربانیان این افراد جان خود را از دست می‌دهند.

برخی از این افراد به اختلال عورت نمایی نیز مبتلا هستند و در عین حال اینکه آلت تناسلی خود را به کودکان نشان دهند یا مشاهده بدن کودک با لباس زیر برای آن‌ها کافی است. خود ارضایی در برابر کودک، نشان دادن فیلم‌های پورنوگرافی و لخت شدن در برابر او نیز از دیگر رفتار‌های این بیماران است.

از آنجایی که این افراد به ظاهر تفاوتی با سایر مردم ندارند ممکن است در قالب یک دوست، معلم و حتی یکی از محارم کودک شما باشد و شما به ابتلای او به پدوفیلیا شک نکنید. پدوفیلیا در مردان بسیار شایع‌تر از زنان است.

زنا با محارم، با بچه‌دوستی ارتباط نزدیکی دارد، چرا که در آن اغلب بچه‌ای نابالغ به‌عنوان شیء محبوب انتخاب می‌شود، جنبه آشکار یا پنهانی از زورگویی وجود دارد و به‌ندرت در آن رابطه جنسی بالغ-کودک ارجحیت می‌یابد.

 توجه کنید که تمام متجاوزان کودکان مبتلا به اختلال پدوفیلیا نیستند، تمایل جنسی نسبت به کودکان، گذرا و موقتی نیست و افرادی را می‌توان مبتلا به این بیماری دانست که طی یک دوره زمانی حداقل ۶ ماهه، برانگیختگی جنسی مکرر و شدید نسبت به کودکان نابالغ دارند.

این برانگیختگی در پی خیال‌پردازی‌ها، امیال قوی جنسی و یا رفتار‌هایی شامل فعالیت جنسی با یک کودک یا کودکان معمولا زیر ۱۳ سال است. در واقع این افراد به کودکان زیر ۱۳ سال تمایل نشان می‌دهند.


علائم افراد مبتلا به پدوفیلیا
افراد مبتلا به این بیماری معمولا رفتار و مشخصات خاصی دارند که می‌تواند به ما در تشخیص یا دست کم تردید نسبت به ابتلای فرد مقابل به این بیماری کمک کننده باشد. در ادامه با این موارد آشنا می‌شوید.
این بیماران معمولا مشاغلی را انتخاب می‌کنند که با کودکان سروکار داشته و آن‌ها را در دسترس خود داشته باشند.
برخوردی از تحصیلات بالا و موقعیت اجتماعی خوب در ظاهر بسیارقابل اعتماد به نظر می‌رسند.
در بسیاری موارد در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.
از هر فرصتی برای تنها ماندن با کودکان استفاده می‌کنند.
فرد مبتلا به پدوفیلیا ممکن است دچار اختلالات روحی، افسردگی، اعتیاد به یک نوع مخدر و مشکلات روحی دیگر باشد.
بیماران پدوفیلی معمولا نگران و مضطرب به نظر می‌رسند و ممکن است در محل کار و تحصیلات خود دچار مشکلات جدی شوند.
کودکی که در برابر تمایل جنسی او مقاومت کند مورد خشونت قرار گرفته یا کشته می‌شوند.
به لحاظ عاطفی در دوران کودکی دچار کمبود شدید بوده‌اند.


عوامل ابتلا به پدوفیلیا
ابتلا به این بیماری می‌تواند دلایل ژنتیکی یا محیطی داشته باشد، به عنوان مثال تجربه تجاوز جنسی در کودکی در زمره دلایل محیطی محسوب می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلای فرد به این بیماری شود.

برخی تحقیقات و اسکن مغزی این افراد نشان داده که قشر سفید مغز این افراد کمتر از سایرین است. به همین دلیل امکان صدمه دیدن سر آن‌ها نسبت به سایر افراد بیشتر خواهد بود.


نشانه‌های کودکی که مورد تجاوز قرار گرفته است
یادتان باشد که با توجه به آسیب‌پذیری کودکان و اینکه افراد مبتلا به پدوفیلیا نیز به راحتی قابل شناسایی نبوده و ممکن است یکی از نزدیک‌ترین افراد به شما باشند که خود و فرزندتان به او اعتماد کامل دارید در نتیجه کودکان همواره در معرض خطر هستند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه کودکانی که تجربه آزار جنسی را دارند از حرف زدن در این خصوص با والدین‌شان می‌هراسند یا شرم دارند بهتر است با مشاهده هر یک از این علائم در فرزندتان سریعا به فکر بیفتید و با او دراینباره صحبت کنید یا از یک مشاور کمک بگیرید.

شب ادراری، کابوس، فوبیا، افسردگی، اختلال استرس، رفتار‌های جنسی غیر عادی، ترس از افرادی مثل مربی مهدکودک یا پرستار کودک، مکیدن انگشتان دست، فرار از مدرسه یا خانه، خودکشی و افکار مرتبط با آن، ترس از حمام رفتن یا بیش از حد معمول به حمام رفتن، ترس از هر نوع تماس فیزیکی از جمله نشانه‌های رفتاری کودکی است که مورد آزار جنسی قرار گرفته است.

نشانه های فیزیکی آزار جنسی در کودکان
آزار جنسی کودکان همچنین نشانه‌های فیزیکی در کودک بر جای می‌گذارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
- عفونت ادراری به‌صورت مکرر
- سوزش، التهاب، خارش و درد در ناحیه تناسلی
- مشکلات جدی در راه رفتن و نشستن
- تورم، کبودی و خون‌ریزی در اندام تناسلی
- وجود لکه خون در لباس زیر کودک


چگونه از تجاوز به کودک پیشگیری کنیم؟
حقیقت این است که شناخت افراد بسیار سخت بوده و از طرف دیگر کنترل رفتار همه افراد نیز بسیار سخت از طرف دیگر شما همواره نمی‌توانید در کنار کودکتان باشد بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از هر نوع آسیب به کودکان، آموزش به آنان است. به آنان یاد بدهید که به راحتی نه بگویند و به افراد دیگر اجازه ندهند که بدن و به‌ویژ اندام خصوصی آنان را لمس یا مشاهده کنند.

آن‌ها را مطمئن کنید که می‌توانند هر مساله‌ای را با شما در میان بگذارند و اگر مساله‌ای آن‌ها را ناراحت کرده یا می‌ترساند می‌توانند به راحتی آن را با شما در میان گذاشته و از حمایت شما برخوردار شوند.


درمان پدوفیلیا
اول از همه به خاطر داشته باشید که ازدواج راه درمان این اختلال نیست، چرا که ممکن است این افراد حتی به فرزند خود تمایل جنسی داشته و او را مورد آزار قرار دهند. بسیاری از متخصصان بر این باورند که این بیماری مادام‌العمر بوده و در طول زمان افزایش یا کاهش می‌یابد.

شاید موثرترین درمان، برای این دسته از بیماران ترکیب دارودرمانی و روان درمانی باشد که در این زمینه روانشناس یا روانپزشک باید با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بیمار بتواند میل خود به کودکان را کنترل کند. البته برخی متخصصان می‌گویند که در موارد بسیار شدید می‌توان از روش عقیم‌سازی فرد نیز استفاده کرد.
 


کد مطلب: 59575

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59575/اختلال-پدوفیلیا-چیست-ویژگی-هایی

میگنا
  https://www.migna.ir