چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - 10 Aug 2022
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۶
کد مطلب: 59582
۰
محمدرضا مقدسی

تاب آوری را میتوان آموخت

باشگاه تاب آوری
 به گزارش میگنا محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در باشگاه تاب آوری نوشت : وقتی سختی ها بدون اخطار قبلی پدیدار میشوند، شما انتخابهایی پیش روی خود دارید: واقعیت ناخوشایندی که زندگی شما را بر هم زده بپذیرید (نه از روی علاقه)، و راه حلی سازنده برای حل و فصل کردن آن بیابید؛ سرتان را زیر برف کنید تا مشکل خود به خود تمام شود؛ از دیگران انتظار داشته باشید مشکل را برای شما حل کنند؛ و یا به خودسرزنشی و درماندگی برسید.
راه حل اول، پاسخ تاب آورانه است.  نکاتی بسیار کلیدی برای کوچ هایی هستند که می خواهند به مراجعان کمک کنند تاب آوری خود را تکامل بخشند.   

همه دارای قابلیت یادگیریِ تاب آوری هستند
تحقیقات بسیاری این حقیقت را تایید کرده¬اند. تاب¬آوری استعداد خاصی نیست که فقط تعداد اندکی از آن بهره برده باشند، بلکه همه از آن برخوردارند. همه ی ما در درونمان دارای توانمندی های تاب آوری هستیم، فقط ممکن است از آن اگاه نباشیم.
شما چه توانمندی¬هایی در خود می¬بینید که می توانید برای حل مشکل تان از آن استفاده کنید.
 «توانمندی؟ فکر نمی¬کنم توانمندی خاصی داشته باشم.» و پاسخ من این است: تو در جنبه های دیگر زندگی خود اراده، انضباط فردی، و مهارت حل مسئله را نشان داده ای، بنابراین، ما می خواهیم ببینیم چگونه می توانی همان مهارت ها را در موقعیت کنونی استفاده کنی. علاوه بر آن توانمندی ها، میخواهیم ببینیم چه توانمندی های دیگری را باید در خود ایجاد کنی تا بتوانی از پس این مشکل برآیی، مثلا یاد بگیری که اشتباهات خود را بپذیری و زیاده از اندازه خود را سرزنش نکنی.
افراد عادی، در تلاش برای بازسازی زندگیِ از هم پاشیدهی خود قادرند تاب آوریِ فوق العاده ای از خود نشان دهند.

تاب آوری به معنی بهبود تدریجی و نه بهبود سریع به حالت عادی است

 مترجم کتاب تاب آوری بمنزله چارچوبی برای کوچینگ در ادامه اضافه میکند رویارویی با سختی ها، درد و تلاش زیادی را به همراه دارد زیرا فرد تقلا میکند آینده ای روشن تر برای خود بسازد. فردی که با سختی مواجه شده است، باید با حقایق جدید زندگی، خود را سازگار کند، و احساسات خود را نسبت به تغییرات و خسارت-هایی که متحمل شده تا دوباره خود را سر پا کند، از نو پردازش کند، و انجام همه ی این کارها، نیاز به زمان دارد.
فرآیند سازگاری با وضعیت جدید نشان می¬دهد که بازگشت به وضعیت نرمال، یک فرآیند تدریجی و کند است. اگر فرآیند بازگشت به وضعیت نرمال را حرکتی آنی و سریع در نظر بگیریم، یعنی فکر کرده¬ایم فرد در یک فرآیند بسیار مفرح درگیر بوده است، و نه فرآیندی که در طی آن همه¬ی توانایی¬ها و مهارت¬های او تحت آزمایش و امتحان قرار گرفته¬اند. و اگر فردی مدعی باشد که بسیار سریع از مشکلات عبور می¬کند، احتمالِ قوی با مشکلی مواجه خواهد شد که کلا در آن جا بزند.
 مثلا ممکن است با مشکل جدیدی مواجه شود و راه حل هایی که معمولا جواب می داده اند را به کار گیرد ولی آن مشکل حل نشود، در چنین شرایطی، فرد به این نتیجه می رسد که تلاش هایش به این دلیل جواب نداده اند که او فردی نالایق و ضعیف است و به شدت از خود خجالت می کشد زیرا همه شاهد شکست او بوده اند.
 

اهمیت نگرشِ به سختی
سریع ترین راه برای فهمیدن کیفیت واکنش شما به سختی (واکنش سازنده یا غیرسازنده) این است که ببینید چه نگرشی به آن سختی دارید. مثلا مرتبا از خود می¬پرسید «چرا این اتفاق برای من افتاده است؟» که منجر به احساس ترحم و درماندگی نسبت به خود می¬شود، یا می¬گویید «متاسفانه، این اتفاق برای من افتاده است. باید چه کار کنم تا دوباره کنترل زندگی را در دست گیرم؟» که باعث می¬شود عاملانه به حل مشکل بپردازید و در سختی احساس قدرت کنید.

ولی باید توجه کنید که قرار نیست این نگرش¬ها ثابت بمانند: مثلا شخص اول ممکن است از احساس ترحم و درماندگی خسته شده و دست به کارِ تغییر شود، و فرد دوم ممکن است پس از مدتی، متوجه شود که راه از آنچه فکر میکرده طولانی تر است و دست از تلاش بردارد. بنابراین، از نحوه ی برخورد اولیه¬ی افراد نمی¬توان حدس زد چه کسی بالاخره موفق می¬شود.
   اگر احساس می کنید نگرشی که در حال حاضر دارید به درد مشکل کنونی شما نمی¬خورد و یا در ابتدای کار جواب می¬داده است ولی الان دیگر به کار نمی آید، می توانید آن را عوض کنید.
 حتی اگر به خاطر فشاری که بر روی شماست نتوانید به دیدگاه های جایگزین فکر کنید، به یاد داشته باشید که همیشه می شود یک مشکل را از دیدگاههای مختلفی مورد بررسی قرار داد. می¬توانید از طریق مشورت با دیگران و یا خواندن کتابهای تاب آوری، دیدگاه های جدیدی برای حل مسئله پیدا کنید و دیدگاه کنونی خود را وسیع تر کنید. وقتی با دیدگاهی جدید روبرو می شوید، سعی کنید پیش داروی نکنید و از خود نپرسید «آیا این نگرش جدید مشکل مرا حل خواهد کرد؟»، بلکه آنها را در عمل آزمایش کنید.


برگرفته از کتاب تاب آوری بمنزله چارچوبی برای کوچینگ
انتشارات رشد
اثر : مایکل نینان
برگردان : محمدرضامقدسی و مرضیه نزاکت الحسینی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سلامت روانِ پزشکان جدید در خطر است
هشدار دانشمندان: مغز انسان برای بیداری در نیمه شب ساخته نشده است
۷ درسی که آدم‌ها یک عمر طول می‌کشد تا بیاموزند!
شما صاحب کدام شخصیت آب‌وهوایی هستید؛ بیزار از باران یا عاشق تابستان؟
آینده ای روشن با انتخابی آگاهانه
اختلال پدوفیلیا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
زنان اثرگذار در تاریخ روانشناسی
جدایی یک رویداد نیست یک فرایند است
چگونه از کودک‌مان در برابر پدوفیلی‌ها محافظت کنیم؟
افراد دارای خالکوبی و پیرسینگ، مشکلات کودکی بسیاری داشته‌اند!
درمان وسواس فکری بدون دارو
با شوهر خسیس خود چه کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "