کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توسط مدیر حوزه های علمیه کشور مورد تاکید قرار گرفت

توجه به رویکردهای دینی و فرهنگی در مشاوره

خبرگزاری شبستان , 12 مرداد 1401 ساعت 9:58

آیت الله اعرافی گفت: ما برای ارتقای نظام مشاوره‌ای باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم و به آن احترام بگذاریم، همچنین باید نگاهی به رویکردها دینی و فرهنگی‌مان نیز داشته باشیم.


«محمد حاتمی»، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در دیدار با آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از سال ۸۲ طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تأسیس ‌شده است، عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی این سازمان، استانداردسازی مسائل روانشناسی و مشاوره، نظارت بر فعالیت‌ها و توانمندسازی افرادی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خاطرنشان کرد: سابقه روانشناسی و مشاوره در ایران به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد، اما آن زمان اثر و پویایی زیادی نداشت، پس از جنگ تحمیلی اولین مرکز ارائه خدمات مشاوره‌ای در بنیاد شهید آغاز به فعالیت کرد.
 
حاتمی ادامه داد: گرچه ابتدا مخالفتی هایی وجود داشت، اما با ارائه تعریف درست از روانشناسی نظر مسئولان جلب شد.
 
وی بیان داشت: طی سال‌های اخیر، رویکرد مردم نسبت به روانشناسی تغییر کرده و این باور منفی که روانشناسی فرهنگ غربی را ترویج می‌کند، از بین رفته است، چنانچه امروز روزانه بیش از ۱۵۰ هزار مورد مشاوره داده می‌شود.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: شیوع بیماری کرونا نیز به این مسئله کمک کرد، به طوریکه مشکلاتی که قرنطینه به همراه داشت، باعث تغییر نظر مردم نسبت به مشاوره شد و مردم بیشتر برای این امر مراجعه کنند.
 
حاتمی ابراز داشت: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب مدظله العالی صورت گرفت، ایشان تاکید کردند که مردم برای حل مسائل باید به روانشناس مراجعه کنند، اما نباید به هر روانشناسی مراجعه کنند تا به دیانت‌شان آسیب وارد نشود.
 
وی با بیان اینکه امروز روانشناسی علم محبوب خانواده‌ها است، تصریح کرد: امروز صفحاتی در فضای مجازی وجود دارد که صاحبان آن، خود را مشاور و روانشناس معرفی می‌کنند و افراد زیادی پیگیر این صفحات هستند، با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم این افراد پروانه فعالیت ندارند و فقط از افسار گسیختگی این فضا استفاده کرده‌اند و حرف‌های مردم‌پسند می زنند و سوء استفاده‌های عاطفی، فرهنگی، سیاسی و غیره می‌کنند.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ما برخی از این افراد روانشناس نما را به مردم معرفی کردیم و موج بزرگی در کشور ایجاد شد و مردم اعتماد خود را نسبت به این افراد از دست دادند.
 
حاتمی یادآور شد: از زمانی که مسئولیت سازمان را به عهده گرفتم، به بومی سازی روانشناسی توجه داشتیم و با هوشمندی در زمینه فرهنگی کشور و با رویکرد دینی اقداماتی انجام شد.
 
وی بیان داشت: کمیسیون روانشناسی و مشاوره اسلامی در سازمان نظام روانشناسی تشکیل شده است که هدف این کمیسیون، مطالبات و انتظارات حوزه علمیه، ساماندهی فارغ التحصیلان روانشناسی اسلامی و بومی سازی رشته روانشناسی است.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران افزود: ۴۲ هزار روانشناس عضو سازمان نظام روانشناسی و ۳۰۰ هزار دانشجو نیز در رشته روانشناسی مشغول تحصیل هستند که اگر ساماندهی شوند، به یک فرصت برای نظام تبدیل می‌شوند، در غیر این صورت، افراد روانشناس نما یک تهدید هستند.
 
حاتمی با بیان اینکه کارشناسی ارشد رشته مشاوره اسلامی تائید شده است، عنوان کرد: در رابطه با اعطای مجوز به روانشناسی و مشاوره اسلامی، با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی احساس تکلیف می‌کنیم که برای همه افراد، سخت گیری‌هایی در عطای مجوز داشته باشیم تا افرادی که از لحاظ اخلاقی و تخصصی شاخص‌های لازم را دارند وارد این عرصه شوند.
 
وی با بیان اینکه افرادی که تحصیلات حوزوی دارند، از نظر شخصیتی بهترین‌های ما هستند، عنوان کرد: برای حل موضوع اعطای مجوز به این افراد، آزمون علمی و حرفه‌ای برگزار می‌شود تا متقاضیان در این آزمون شرکت کنند و در صورتی که حد نصاب نمره را کسب کنند، پروانه صادر می‌شود.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با بیان این که برای همه روانشناس‌ها باید نگاه دینی و اسلامی وجود داشته باشد، اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کردند که اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی به صورت مستقل به حوزه علمیه واگذار شود.


بنا بر همین گزارش آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار «محمد حاتمی»، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و هیئت همراه که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، عنوان کرد: مقوله مشاوره نیازمند نظارت، مراقبت و هدایت جدی است و این سازمان نیز به همین خاطر بر اساس قانون متکفل این امر راهبردی و بسیار مهم است.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: مسیر حوزه علمیه در چند سال اخیر بازطراحی و بازمهندسی شده است و صد طرح تحولی در حوزه علمیه وجود دارد.
 
آیت الله اعرافی افزود: در این سال‌ها با توجه به تجربیات کسب شده چند کار مهم انجام شد، از جمله با ارائه طرح‌های بلند و راهبردی، دورنمایی برای حوزه علمیه ترسیم شد که بر اساس آن اولین برنامه پنج ساله تنظیم شده است.
 
وی ادامه داد: ذیل این برنامه‌ها و اسناد، بیش از صد طرح مهم و راهبردی برای رسیدن به حوزه‌ای جامع و پاسخگو که رسالت‌هایش با برنامه پایه ریزی می‌شود، ارائه شده است.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه یادآور شد: بر اساس رسالت‌ها و کارویژه‌های حوزه و روحانیت در عصر جدید، 200 کارویژه شناسایی شده که حدود سی چهل مورد آن مهم و اساسی است و در چهار طبقه در دوره حوزه، ارتباط با جامعه، بین‌الملل و نظام اسلامی تقسیم شدند.
 
آیت الله اعرافی اضافه کرد: طرح دیگر، حمایت از پروژه‌های موردنیاز نظام جمهوری اسلامی است که ۲۰۰ پروژه در دبیرخانه حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی مورد نیاز نظام در حال پشتیبانی است که همه پروژه‌ها معطوف به نیازی است که دستگاهی اعلام نیاز کرده است و خروجی آن پروژه به راهبرد می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه چهل سال است که شبی نبوده به فکر علوم انسانی و اسلامی نبوده باشم، تصریح کرد: تحول در علوم انسانی نیاز به پایه دارد که درصد بالایی از آن محقق نشده است؛ در اکثر این رشته‌ها فلسفه و فقه اجتهادی معطوف به رشته می‌خواهند که حوزه در این دو محور، ضعف‌های زیادی دارد؛ برای مثال در فلسفه روانشناسی اسلامی باید فلسفه‌ای در تراز اسفار و نهایه الحکمه علامه طباطبایی وجود داشته باشد و فقهی ناظر به آن‌ها می‌خواهد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: اگر این دو زیرساخت قوی نباشد، هنگام ورود به نظریه پردازی، نظام سازی و مطالعات میدانی با مشکل مواجه می‌شویم.
 
آیت الله اعرافی بیان داشت: علی‌رغم اینکه در رابطه با دستاوردهای علوم انسانی در حوزه علمیه صحبت می‌کنیم، اما نباید به آن قانع باشیم؛ رسیدن به نظریه در همه قلمروها، فقط به فقه و فلسفه نیست و شرایط زیادی نیاز دارد، اما زیرساخت‌ها این است.
 
وی عنوان کرد: ما برای ارتقای نظام مشاوره‌ای باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم و به آن احترام بگذاریم، همچنین باید نگاهی به رویکردها دینی و فرهنگی‌مان نیز داشته باشیم.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما با نگاه منفی مطلق داشتن به تجربه دنیا مخالف هستم و یک جانبه گرایی و بی توجهی به زیر ساخت‌های فرهنگی و دینی درست نیست.
 
آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه آماده تعامل قوی تر با سازمان نظام روانشناسی هستیم، گفت: هرچند تاکنون فعالیت‌های مشترکی وجود داشته است، اما اگر مدیریت حوزه وارد شود این همکاری‌ها اعتبار بالاتر پیدا می‌کند.
 
وی در پایان اظهار داشت: برای تأمین بعد اسلامی، حوزه می‌تواند با نظارت سازمان نظام مشاوره‌ای دوره‌هایی پودمانی برگزار کند.


کد مطلب: 59590

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59590/توجه-رویکردهای-دینی-فرهنگی-مشاوره

میگنا
  https://www.migna.ir