پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۳
کد مطلب: 59595
۱

دکتر حاتمی: مشاوران حوزوی بهترین‌ها هستند

دکتر حاتمی: مشاوران حوزوی بهترین‌ها هستند
به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در دیدار با آیت الله اعرافی که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، گفت: سازمان روانشناسی از سال ۸۲ بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تأسیس ‌شده است.

وی بیان کرد: استاندارد سازی مسائل روانشناسی و مشاوره، نظارت بر فعالیت‌ها و توانمندسازی افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از وظایف اصلی سازمان نظام روانشناسی است.

وی با بیان اینکه سابقه روانشناسی و مشاوره در ایران به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد، اما در آن زمان اثر و پویایی زیادی نداشته‌ است، ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی اولین مرکز ارائه خدمات مشاوره‌ای در بنیاد شهید شروع به فعالیت کرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، افزود: اگرچه در ابتدا مخالفت هایی وجود داشت، اما با ارائه تعریف درست از روانشناسی که ارائه مشاوره و خدمات روانشناسی به معنای مشکلات روانی است، داشتن رفتاری سالم و زندگی بهتر است، نظر مسئولین جلب شد.

وی بیان کرد: در طی این سال‌ها رویکرد مردم نسبت به روانشناسی تغییر کرده است و این باور منفی که روانشناسی فرهنگ غربی را ترویج می‌کند از بین رفته است به طوری ک امروزه روزانه بیش از ۱۵۰ هزار مشاوره داده می‌شود.

حاتمی ادامه داد: کرونا نیز به این مسئله کمک کرد، زیرا مشکلاتی که قرنطینه به همراه داشت سبب شد نظر مردم به مشاوره تغییر کند و بیشتر مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه کارهای انجام و گزارش‌های ارائه شده نیز سبب تغییر رویکرد مسئولین نیز شده است، گفت: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان تاکید کردند که مردم برای حل مسائل باید به روانشناس مراجعه کنند، اما نباید به هر روانشناسی مراجعه کنند تا به دیانت شان آسیب وارد نشود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی روانشناسی علم محبوب خانواده‌ها است، گفت: با پیج هایی مواجه شدیم که برخی افراد با فالوور بالا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و خود را مشاور و روانشناس معرفی می‌کنند، پیگیری‌هایی انجام دادیم و متوجه شدیم که این افراد پروانه فعالیت ندارد، بلکه فقط از افسار گسیختگی این فضا استفاده کرده‌اند و حرف‌های مردم‌پسند را بیان کرده و سو استفاده‌های عاطفی، فرهنگی، سیاسی و ... کرده‌اند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: این افراد را به مردم معرفی کردیم و موج بزرگی در کشور ایجاد شد و مردم اعتماد خود را نسبت به این افراد از دست دادند.

وی افزود: از وقتی که مسئولیت سازمان را به عهده گرفتم توجه داشتم که روانشناسی بومی شود و با هوشمندی در زمینه فرهنگی کشور و با رویکرد دینی اقداماتی انجام شد.

حاتمی اظهار کرد: کمیسیون روانشناسی و مشاوره اسلامی را در سازمان نظام روانشناسی تشکیل دادیم که جلسات متعددی برگزار شد، گفت: هدف این کمیسیون مطالبات و انتظارات حوزه علمیه، ساماندهی فارغ التحصیلان روانشناسی اسلامی و بومی سازی رشته روانشناسی است.

وی ادامه داد: ۴۲ هزار روانشناس عضو در سازمان نظام روانشناسی وجود دارد و ۳۰۰ هزار دانشجو نیز در رشته روانشناسی مشغول تحصیل هستند که اگر ساماندهی شوند. می‌تواند تبدیل به یک فرصت برای نظام شوند، اما در صورتی که ساماندهی نشوند افراد روانشناس نما یک تهدید هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: کارشناسی ارشد رشته مشاوره اسلامی تائید شده است.

وی در رابطه اعطای مجوز به روانشناسی و مشاوره اسلامی، گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب احساس تکلیف می‌کنیم و برای همه افراد سخت گیری‌هایی در عطای مجوز داشته باشیم تا افرادی که از لحاظ اخلاقی و تخصصی شاخص‌های لازم را دارند وارد این عرصه شوند.

وی با بیان اینکه کسانی که در حوزه درس خواندند از نظر شخصیتی بهترین‌های ما هستند، عنوان کرد: برای حل موضوع اعطای مجوز به این افرادی آزمون علمی و حرفه‌ای گذاشتیم تا متقاضیان در این آزمون شرکت کنند و در صورتی که حد نصاب نمره را کسب کردند پروانه صادر می‌شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با بیان این که برای همه روانشناس‌ها باید نگاه دینی و اسلامی وجود داشته باشد، اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به مرکز پژوهش‌های مجلس دادند که اعطای مجوز مشاوره به رویکرد دینی و اسلامی به صورت مستقل به حوزه علمیه واگذار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی